Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) recomandă verificarea condițiilor de utilizare a serviciilor de telefonie și date mobile în roaming, dar și a setărilor telefonului, înainte de a pleca în vacanță, fie în România în localitățile de graniță, fie în statele pentru care nu există restricții de călătorie pe perioada pandemiei.
Plafonul de 50 de euro la utilizarea internetului în roaming
Potrivit ghidului ANCOM, utilizatorii care călătoresc în străinătate, fie în spaţiul UE/SEE, fie în afara acestuia, trebuie să știe că au dreptul să beneficieze de un „plafon” implicit de 50 de euro/lună (fără TVA) la utilizarea serviciului de internet mobil în roaming, dacă nu au optat pentru un alt plafon din ofertele comerciale ale furnizorilor. Serviciile de internet mobil în roaming vor fi restricționate la atingerea plafonului (implicit sau ales) dacă utilizatorii nu își exprimă acordul explicit pentru continuarea furnizării serviciului sau dacă nu au renunțat în mod expres la aplicarea plafonului implicit.
Unii furnizori ar putea să nu activeze în mod automat serviciul de roaming internațional pentru anumite planuri tarifare (abonamente sau cartele preplătite), chiar și în cazul celor ce includ beneficii în roaming. Astfel, activarea serviciului de roaming internațional s-ar realiza la cerere și, în unele cazuri, după ce operatorul realizează o analiză internă (legată, de exemplu, de regularitatea cu care utilizatorul respectiv a achitat facturile).
Atunci când te afli în roaming internațional, furnizorul tău are obligația să-ți transmită informații personalizate privind tarifele, în valori care includ TVA, aplicabile serviciului de roaming în statul vizitat. Ai dreptul să primești aceste informații personalizate indiferent de planul tarifar pe care l-ai achiziționat și de statul în care călătorești. Furnizorul tău are obligația să-ți transmită aceste informări pe ecranul dispozitivului mobil (telefon, tabletă, laptop etc.) printr-un SMS, e-mail sau o fereastră pop-up.
Călătoriile în localitățile de graniță din România
Roaming-ul involuntar poate apărea în zonele de graniță de pe teritoriul României, numai în cazul în care utilizatorii au activat serviciul de roaming, iar telefonul mobil sau tableta sunt setate pe selectarea automată a rețelei. Utilizatorii care se află pe teritoriul României, dar intră în roaming involuntar, vor fi facturaţi pentru serviciile de comunicații utilizate în roaming, ca și cum s-ar afla fizic pe teritoriul statului vecin.
Localitățile identificate ca având un potențial risc de intrare în roaming involuntar se află în judeţele:
- Arad
- Bihor
- Botoșani
- Caraș Severin
- Călărași
- Constanța
- Dolj
- Galați
- Giurgiu
- Iași
- Mehedinți
- Maramureș
- Olt
- Satu Mare
- Suceava
- Tulcea
- Timiș
- Teleorman
- Vaslui.
Utilizatorii de telefonie mobilă au la dispoziție o hartă interactivă care oferă informații despre zonele în care telefonul se poate conecta involuntar.
Dacă vrei să călătorești într-o zonă de graniță, trebuie să acorzi atenție mesajelor pe care le primești de la operatorul tău de rețea. Ca și în cazul internetului în roaming, operatorul are obligația de a te informa în momentul în care telefonul s-a conectat la rețeaua unui operator străin, precizând tarifele aplicabile serviciului de roaming utilizat în statul respectiv.
Călătoriile în spațiul UE/SEE
Începând cu 15 iunie 2017, beneficiile naţionale incluse în abonamente (minute naţionale, SMS-uri naţionale, trafic internet pe mobil) sunt disponibile pentru utilizare în roaming în Spațiul Economic European (SEE): Uniunea Europeană, Islanda, Lichtenstein şi Norvegia, în limita “utilizării rezonabile”. Furnizorii de comunicații mobile stabilesc aceste limite.
La Vodafone, serviciul de roaming în SEE este compatibil doar cu anumite oferte sau abonamente. În situaţia unei utilizări excesive, abuzive sau anormale a serviciului de roaming în SEE, Vodafone are dreptul să aplice anumite tarife.
La Orange, utilizarea resurselor de roaming este considerată rezonabilă atât timp cât serviciul de roaming este folosit doar pentru călătorii ocazionale în afara teritoriului României. Compania poate cere utilizatorului documente care să demonstreze legătura cu țara de reședință.
Dacă folosești servicii de la Telekom, trebuie să știi că perioada inițială de monitorizare a consumului și prezenței tale, înainte de determinarea profilului de utilizare abuzivă sau anormală în roaming SEE este de 4 luni. Dacă se va constata un astfel de profil, vei fi informat că ai la dispoziție un interval de 14 zile pentru modificarea comportamentului, sau pentru prezentarea dovezilor că utilizarea serviciului s-a făcut doar pentru călătorii periodice. În funcție de abonament sau tipul de cartelă, și Telekom stabilește limitele de utilizare rezonabilă. În cazul nerespectării lor, firma poate suspenda sau întrerupe serviciile de comunicații.
Călătoriile în afara spațiului UE/SEE
ANCOM sfătuiește utilizatorii să verifice, înainte de a efectua o călătorie în state din afara SEE, care sunt tarifele aplicabile în aceste state pentru serviciul de roaming internațional. Unele tarife, pentru anumite țări, sunt extrem de ridicate și, dacă nu te informezi în avans, există riscul să te trezești cu factura umflată.
“Roam like at home” se aplică numai pentru călătorii ocazionale în afara țării de unde a fost achiziționat serviciul de comunicații și în limitele unei utilizări rezonabile a serviciului. După ce te avertizează despre depășirea limitelor utilizării rezonabile, furnizorul are posibilitatea să îți perceapă, în plus față de tarifele naționale, anumite suprataxe pentru prestarea ulterioară a serviciul de roaming în UE/SEE. Valoarea suprataxelor este plafonată. În plus, nici suma dintre tarifele naționale și suprataxe nu poate depăși un anumit plafon. Furnizorul tău are obligația să precizeze în contract, în mod detaliat, orice măsură de politică de utilizare rezonabilă pe care o aplică.
Comentarii articol (0)