Ce modifică Legea nr. 172/2020: Legea nr. 16/2017 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale.
Toate noutățile se aplică din 16 august? Da, în teorie, pentru că e nevoie practic și de norme de aplicare, adică de completarea normelor metodologice actuale (HG nr. 337/2017), printr-o hotărâre de Guvern ce are termen 60 de zile de la intrarea legii în vigoare - adică cel târziu pe 15 octombrie Guvernul ar trebui să adopte normele modificate.
În mare, legea nouă aduce următoarele clarificări și noutăți:
- limită maximă de 24 de luni pentru detașarea de pe teritoriul României în alt stat membru UE sau pe teritoriul Confederației Elvețiene; este redefinit astfel salariatul detașat de pe teritorul României și se include această limită expresă, plus raportarea detașării la perioada executării contractului încheiat cu angajatorul din celălalt stat membru, în cadrul prestării de servicii transnaționale;
- este redefinită și indemnizația specifică detașării transnaționale prin aceea că se trimite expres la aplicarea regimului fiscal prevăzut la art. 76 alin. (2) lit. k) din Codul fiscal; concret, se trimite la regulile de impunere aplicabile, similar salariilor, unor tipuri de venituri considerate asimilate salariilor, așa cum sunt indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariați, potrivit legii, pe perioada delegării/detașării, după caz, în altă localitate, în țară și în străinătate, în interesul serviciului;
- este definită expres, cu titlu de noutate, remunerația aplicabilă pe teritoriul României: acea sumă de bani care cuprinde salariul minim (definit prin legea aceasta), sporul pentru muncă suplimentară, sporul pentru munca în zilele de repaus săptămânal, sporul pentru munca în zilele de sărbătoare legală, sporul pentru munca prestată în timpul nopții, alte sporuri și indemnizații care sunt obligatorii conform legislației naționale, precum și cele prevăzute în contractele colective de muncă cu aplicabilitate generală;
- de asemenea, se dă în premieră o definiție pentru remunerația aplicabilă pe teritoriul unui stat membru al UE, altul decât România sau pe teritoriul Confederației Elvețiene: suma de bani stabilită de dreptul intern și/sau practicile naționale ale statului membru pe teritoriul căruia este detașat lucrătorul, reprezentând toate elementele constitutive ale remunerației care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege și actelor administrative sau convențiilor colective sau sentințelor arbitrale, care au fost declarate cu aplicabilitate generală;
- sunt detaliate situațiile de punere la dispoziție a unui salariat, de către agenul de muncă temporară, la o întreprindere utilizatoare stabilită sau cu activitate în România și punerea la dispoziție la o întreprindere stabilită sau cu activitate în alt stat;
-
atât pentru salariații detașați pe teritoriul României, cât și pentru cei detașați de pe teritoriul nostru în alte state, legea nouă aduce câteva clarificări în privința drepturilor de care beneficiază:
- condițiile privind cazarea salariaților, atunci când sunt oferite de angajator salariaților trimiși să exercite temporar lucrări sau sarcini corespunzătoare atribuțiilor de serviciu la un alt loc de muncă decât locul lor de muncă obișnuit;
- indemnizațiile sau rambursarea cheltuielilor de transport, cazare și masă pentru salariații obligați din rațiuni profesionale să călătorească către și de la locul lor de muncă obișnuit sau în cazul în care aceștia sunt trimiși temporar de angajatorul lor de la locul lor de muncă obișnuit la un alt loc de muncă, în conformitate cu legislația națională sau contractul colectiv de muncă aplicabil;
- pentru detașările care durează efectiv mai mult de 12 luni, legea nouă introduce garantarea de către întreprinderea utilizatoare a tuturor condițiilor de muncă și de încadrare în muncă aplicabile acestora potrivit legislației naționale și contractelor colective de muncă aplicabile și impune acestor întreprinderi să nu intervină asupra condițiilor de încheiere/încetare contractuală, inclusiv în materia clauzelor de neconcurență;
- sancționarea neregulilor la detașare: dacă inspectorii constantă neîndeplinirea condițiilor privind detașarea transnațională aceștia aplică beneficiarului din România prevederile Codului muncii referitoare la munca nedeclarată fără contract și fără transmiterea elementelor contractuale în Revisal (ambele se sancționează cu câte 20.000 de lei/persoană, maximum 200.000 de lei per total);
- firmele care nu sunt stabilite la noi și care detașează în România au obligația de a pune la dispoziția autorităților de control, la cerere, anumite documente privind cuantumul remunerațiilor și tipurile de cheltuieli specifice; chestiunea nu era prevăzută până acum în lege;
-
obligația de informare a salariaților detașați de pe teritoriul României, anterior detașării, cu privire la anumite aspecte este, de asemenea, una nouă (subiectul a fost detaliat separat de redacția noastră în acest articol recent).
elementele constitutive ale remunerației la care are dreptul lucrătorul, în conformitate cu legislația aplicabilă în statul membru gazdă, și nivelul acestora;
Aplicare tranzitorie: La stabilirea duratei detașării transnaționale realizate în condițiile art. 61 din Legea nr. 16/2017 (firme care detașează în România pe durate efective ale detașării de peste 12 luni, care, în condițiile acestui articol menționat, au noi obligații de respectat), nu se iau în considerare perioadele anterioare datei intrării în vigoare a acestei noi legi, adică până la 16 august.