E vorba, mai exact, de întreprinderile stabilite pe teritoriul unui stat membru, altul decât România, sau pe teritoriul Confederației Elvețiene care, în cadrul prestării de servicii transnaționale, care detașează pe teritoriul României salariați cu care au stabilite raporturi de muncă în condițiile prevăzute de Legea nr. 16/2017 (Legea detașărilor).
Modificările despre care vorbim au fost aduse acestei legi pe 16 august, prin Legea nr. 172/2020. O noutate adusă în Legea detașărilor este referitoare la obligația acestor întreprinderi de a pune la dispoziția autorităților de control, la cerere, documente din care să rezulte:
a) cuantumul total al remunerației aplicabile pe teritoriul României de care va beneficia salariatul pe perioada detașării, cu evidențierea distinctă a indemnizației specifice detașării;
b) cheltuielile generate de detașare și modalitatea de acordare sau de rambursare a acestora, respectiv modalitatea de asigurare a transportului, cazării sau mesei, după caz, în conformitate cu legislația națională aplicabilă raportului de muncă și/sau cu practicile naționale aplicabile raportului de muncă, respectiv condițiile de muncă și de încadrare în muncă aplicabile acestuia.
Inspecția Muncii poate face verificări ample pentru a depista situațiile de detașare nelegală, abuzivă ș.a.m.d. Inspectorii de muncă vor verifica elementele faptice care caracterizează activitățile desfășurate de către întreprinderile respective în statul membru în care acestea sunt stabilite și, atunci când este necesar, în România, precum și elementele ce caracterizează munca și situația salariatului detașat în România. Mai exact, inspectorii vor căuta să afle mai multe despre întreprindere în statul unde e stabilită, nu se vor raporta doar la chestiunile pe care le pot observa aici, în țară.
Dacă găsesc nereguli, inspectorii de muncă sesizează autoritățile din statul de origine al prestatorului de servicii și/sau, după caz, aplică beneficiarului din România prevederile din Codul muncii referitoare la munca nedeclarată - amenzile de câte 20.000 de lei pentru fiecare salariat în neregulă, mai exact. Acest aspect este nou introdus în Legea detașărilor.
Apoi, inspectorii vor verifica respectarea aspectelor ce țin de remunerația aplicabilă pe teritoriul României și vor compara remunerația plătită efectiv cu cea cuvenită potrivit legislației naționale. În acest caz, întreprinderile au obligația de a pune la dispoziția inspectorilor de muncă documente pe baza cărora să poată fi identificate elementele constitutive ale remunerației acordate lucrătorilor detașați pe teritoriul României, în conformitate cu dreptul intern din statul membru de stabilire.
Bine de știut: Noua lege aduce în rândul definițiilor și două noțiuni noi, redate mai jos:
Remunerația aplicabilă pe teritoriul României | Remunerația aplicabilă pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decât România sau pe teritoriul Confederației Elvețiene |
suma de bani care cuprinde salariul minim astfel cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. e) din Legea detașărilor, sporul pentru muncă suplimentară, sporul pentru munca în zilele de repaus săptămânal, sporul pentru munca în zilele de sărbătoare legală, sporul pentru munca prestată în timpul nopții, alte sporuri și indemnizații care sunt obligatorii conform legislației naționale, precum și cele prevăzute în contractele colective de muncă cu aplicabilitate generală |
suma de bani stabilită de dreptul intern și/sau practicile naționale ale statului membru pe teritoriul căruia este detașat lucrătorul, reprezentând toate elementele constitutive ale remunerației care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege și actelor administrative sau convențiilor colective sau sentințelor arbitrale, care au fost declarate cu aplicabilitate generală sau care se aplică în conformitate cu art. 3 alin. (8) din Directiva 96/71/CE în statul membru respectiv. |