Detașarea sau delegarea angajaților străini cu permis de muncă în România se supune unor reguli specifice, diferențiate de contextul deplasării, dar și de locul deplasării - în România ori în afara României. Una dintre întrebările ce apar în practică în mod frecvent este dacă e nevoie de avize în cazul oricăror deplasări de acest gen sau, dacă nu, ce trebuie notificat inspectoratelor. Citește articolul
Detașarea transnațională a salariaților, reglementată de Legea nr. 16/2017, presupune îndeplinirea unor condiții specifice, prevăzute la nivel legislativ, însă acum ceva ani a mai apărut în acest context și un criteriu jurisprudențial - existența unei „legături suficiente cu teritoriul statului gazdă”. Acest criteriu calitativ, deși nu este explicit în lege, este esențial pentru încadrarea corectă a situațiilor de detașare. Citește articolul
Recalificarea diurnelor în venituri salariale este posibilă, de ceva timp, numai în baza unei proceduri speciale, ce implică o colaborare între inspectoratele teritoriale de muncă (ITM) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În vederea unor potențiale reîncadrări de venituri, autoritățile de muncă ne-au spus că procedura a fost folosită, de la oficializare și până acum, de câteva sute de ori. Citește articolul
Angajații din state terțe pot fi detașați în aceleași condiții ca și cetățenii români, cu respectarea tuturor condițiilor și procedurilor aplicabile cetățenilor români, dar cu obținerea unei vize de detașare prealabilă de la autoritățile statului unde se va face detașarea. Citește articolul
În cazul detașărilor transfrontaliere, contractul de muncă nu se suspendă pe durata detașării - este unul dintre aspectele care o diferențiază de „detașarea clasică” din Codul muncii. În cazul angajaților care se întorc în țară pentru efectuarea concediului de odihnă sau, în orice caz, părăsesc țara de detașare, misiunea încetează, iar eventuala revenire în acel stat presupune o nouă misiune de detașare. Citește articolul
Companiile se confruntă cu o lipsă de predictibilitate în ceea ce privește termenele de eliberare a formularelor A1, explica un specialist, recent, în cadrul unui eveniment organizat de avocatnet.ro pentru abonații premium complet. Sunt situații în care cererile nu sunt soluționate nici după zece luni. În plus, autoritățile din alte state europene nu înțeleg de ce durează atât de mult emiterea unui formular, cei care trimit angajați în detașare transfrontalieră fiind nevoiți să le arate autorităților din statele membre că au depus toate eforturile pentru obținerea lor, dar că nu ține de ei durata mult prea îndelungată de obținere a acestora. Citește articolul
Pe lângă aspectele minimale ce trebuie să facă obiectul unei informări prealabile a angajaților ce vor lucra în străinătate, reglementarea detașărilor transfrontaliere în alte state europene obligă la oferirea unor informații esențiale cu privire la componența remunerației, acoperirea cheltuielilor și alte drepturi specifice, nerespectarea acestei obligații de informare putând atrage amenzi semnificative. Citește articolul
Diurnele netaxabile acordate de angajatori salariaților, atunci când aceștia își desfășoară activitatea în altă localitate, în țară sau în străinătate, vor deveni mai mari, potrivit unui proiect de lege adoptat luni la Senat. Pentru sumele ce depășesc plafoanele legale trebuie plătite taxe salariale. Citește articolul
O companie din domeniul construcțiilor care detașa salariați în străinătate și care le plătea acestora diurnă a obținut în instanță anularea deciziilor de impunere prin care era obligată la plata suplimentară a peste 23 milioane lei, conform unui comunicat primit de redacția noastră de la D&B David și Baias. În speță era vorba de diurne recalificate „forțat” de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în venituri salariale. Citește articolul
Lucrătorii detașați în domeniul construcțiilor într-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE) și care au contractele de muncă încheiate în România sunt trimiși de angajatorul român să lucreze în statul străin pentru o perioadă limitată de timp, la finalul căreia se întorc în România și fie continuă să lucreze aici, fie sunt trimiși din nou în alt stat să lucreze. Faptul că lucrătorul își desfășoară o perioadă de timp activitatea în afara granițelor țării, pe teritoriul unui alt stat UE, are o deosebită relevanță în privința drepturilor și obligațiilor acestuia. În acest context, Autoritatea Europeană a Muncii a realizat un ghid pentru lucrători. Citește articolul