Procesul obținerii formularului A1 poate dura uneori extrem de mult, ceea ce afectează grav activitatea companiilor, generând întârzieri în mobilizarea angajaților, riscuri de sancțiuni în statele europene unde se detașează și probleme financiare prin dublarea contribuțiilor. Refuzurile adesea arbitrare ale autorităților române complică și mai mult situația, în special pentru sectoare precum construcțiile, transportul și IT-ul. Comunicarea cu CNPP este marcată de dificultăți, iar companiile se confruntă cu lipsa de transparență și răspunsuri întârziate, uneori ajungându-se la rezilierea contractelor cu partenerii de afaceri. Gabriela Pleșa, expert în mobilitate globală, a discutat cu avocatnet.ro despre dificultățile întâmpinate de angajații români în obținerea formularului. Citește articolul
Consiliul Uniunii Europene (UE) a adoptat recent poziția sa de negociere în cadrul procedurii legislative privind adoptarea unui regulament european pentru crearea unei platforme online standardizate pentru transmiterea electronică a declarațiilor de detașare transfrontalieră a lucrătorilor. Sistemul propus ar simplifica procedurile actuale, permițând companiilor să încarce documentele direct online, cu verificare automată a datelor și comunicare facilă cu autoritățile. Deși participarea statelor membre la sistemul propus ar fi opțională, se estimează că implementarea ar reduce timpul de completare a declarațiilor cu 73% și costurile administrative cu 58%. Confederația Europeană a Sindicatelor avertizează însă că limitarea informațiilor solicitate ar putea îngreuna identificarea detașărilor fictive și că va duce la o deteriorare a protecției drepturilor angajaților detașați. Citește articolul
Detașarea transnațională a salariaților, reglementată de Legea nr. 16/2017, presupune îndeplinirea unor condiții specifice, prevăzute la nivel legislativ, însă acum ceva ani a mai apărut în acest context și un criteriu jurisprudențial - existența unei „legături suficiente cu teritoriul statului gazdă”. Acest criteriu calitativ, deși nu este explicit în lege, este esențial pentru încadrarea corectă a situațiilor de detașare. Citește articolul
Companiile se confruntă cu o lipsă de predictibilitate în ceea ce privește termenele de eliberare a formularelor A1, explica un specialist, recent, în cadrul unui eveniment organizat de avocatnet.ro pentru abonații premium complet. Sunt situații în care cererile nu sunt soluționate nici după zece luni. În plus, autoritățile din alte state europene nu înțeleg de ce durează atât de mult emiterea unui formular, cei care trimit angajați în detașare transfrontalieră fiind nevoiți să le arate autorităților din statele membre că au depus toate eforturile pentru obținerea lor, dar că nu ține de ei durata mult prea îndelungată de obținere a acestora. Citește articolul
Un tribunal din Germania a solicitat Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) să clarifice aplicarea legislației privind coordonarea sistemelor de securitate socială în cazul lucrătorilor care își desfășoară activitatea și în afara Uniunii Europene (UE), nu doar în statele membre. Concret, care ar fi modul în care trebuie să fie apreciată „partea semnificativă” a activității unui lucrător: trebuie să se ia în calcul toate activitățile, inclusiv cele din țări terțe, sau numai activitățile desfășurate în statele membre ale Uniunii? Citește articolul
Formularul S1 este un instrument esențial pentru cetățenii care locuiesc într-o țară a Uniunii Europene (UE), dar sunt asigurați în altă țară membră. Acest document facilitează accesul la asistența medicală, asigurând că indivizii și familiile lor beneficiază de îngrijiri medicale necesare în statul de rezidență, chiar dacă contribuțiile la asigurările sociale sunt plătite în alt stat membru. Procedura de obținere a certificatului S1 implică solicitarea acestuia de la instituția de asigurări sociale din țara de origine a asiguratului și înregistrarea la instituția de sănătate locală din țara de rezidență. Printre altele, lucrătorii detașați au nevoie și de eliberarea A1 pentru a putea cere formularul S1. Citește articolul
Formularul A1 este un document extrem de important care atestă asigurarea unei persoane în sistemul de securitate socială din țara de origine, precum România, și faptul că legislația de securitate socială a acestei țări i se aplică în timp ce lucrează temporar în alte state membre ale Uniunii Europene (UE). Acest document este emis acum prin intermediul unui portal online și trebuie cerut înainte de plecarea din țară. A1 este relevant atât pentru angajații detașați, cât și pentru cei care lucrează pe cont propriu, fiind valabil pentru o perioadă maximă de 24 de luni. Citește articolul
Procesul de obținere a documentelor portabile A1 și a certificatelor de atestare a legislației s-a simplificat odată cu lansarea portalului RODPA1, începând cu 8 ianuarie 2024, conform anunțului făcut spre final de an de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Citește articolul
Începând de la 1 iulie, în cazul statelor semnatare, un acord european oferă angajatorilor și angajaților posibilitatea de a opta pentru menținerea în sistemul de securitate socială din țara în care angajatorul este înregistrat atunci când angajații lucrează în regim de telemuncă din țara de reședință, pentru o perioadă de timp mai mică de 50% din totalul activității. Noul acord dublează, practic, limita de referință aplicabilă la acest moment pentru a stabili unde se datorează contribuțiile, dar aplicarea noului acord e limitată la cazul telesalariaților. Citește articolul
Verificarea îndeplinirii condițiilor de emitere a formularului A1 se va face pe baza informațiilor trecute de solicitanți prin declarațiile pe propria răspundere, fără a mai fi nevoie să fie prezentate documente suplimentare, potrivit unui anunț al Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP). Citește articolul