Cu scopul de a reduce efortul legat de raportare, Comisia Europeană (CE) propune crearea unui portal unic de declarații digitale, care să vină în ajutorul companiilor care au lucrători detașați într-o altă țară membră a Uniunii Europene (UE). Citește articolul
Detașarea presupune ca un salariat să lucreze temporar pentru un alt angajator, iar Codul muncii stabilește garanții pentru respectarea drepturilor acestuia. Angajatorul la care este detașat trebuie să asigure un mediu de muncă conform legii și să intervină în cazul încălcării drepturilor. Salariatul trebuie să cunoască și să respecte regulamentul intern al angajatorului temporar și să se adreseze acestuia în caz de încălcare a drepturilor. Iar angajatorul care a dispus detașarea trebuie să păstreze legătura cu salariatul și are responsabilitatea de a interveni în cazul încălcării drepturilor acestuia (dacă angajatorul temporar nu ia măsuri). Citește articolul
O companie din domeniul construcțiilor care detașa salariați în străinătate și care le plătea acestora diurnă a obținut în instanță anularea deciziilor de impunere prin care era obligată la plata suplimentară a peste 23 milioane lei, conform unui comunicat primit de redacția noastră de la D&B David și Baias. În speță era vorba de diurne recalificate „forțat” de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în venituri salariale. Citește articolul
Spre deosebire de delegare, în cazul detașării se recunoaște dreptul excepțional de a refuza dispoziția angajatorului. Motive personale de ordin familial sau medical pot fi considerate motive temeinice de refuz a dispoziției de detașare. Citește articolul
În cazul detașărilor din privat la stat, angajații nu pot primi drepturi salariale peste nivelul maxim din Legea salarizării bugetarilor, chiar dacă, conform Codului muncii (aplicarea drepturilor salariale mai favorabile dintre cei doi angajatori), acesta ar avea dreptul la mai mult decât prevede grila. Totuși, spun judecătorii de la Înalta Curte, chiar și dacă s-au plătit sume peste nivelul maxim din Legea salarizării bugetare, angajatul detașat nu va fi obligat să restituie nimic, o atare măsură fiind disproporționată. Iar pentru greșelile făcute de stat, nu poate fi ținută să suporte reparațiile o persoană fizică. În decizia publicată azi în Monitor, Curtea subliniază că pe posturile înghețate nici nu ar trebui să se facă detașări din privat. Citește articolul
Întreprinderile străine europene care detașează în România pot acum desemna și o altă persoană în relația cu inspectorii de muncă, nu doar reprezentantul legal sau un salariat detașat aici, potrivit unei recente hotărâri de Guvern. Citește articolul
Cât timp se află în programul de lucru, aproape orice eveniment nefericit apărut cu un salariat trebuie investigat și cercetat de angajator ca accident de muncă. Însă ceea ce se petrece în timpul liber nu mai ține de angajator. La fel stă situația și în cazul în care salariatul este delegat în străinătate. Totuși, pentru a preveni situațiile în care un eveniment petrecut într-o ipostază extraprofesională să fie considerat accident de muncă, angajatorul ar trebui să prevadă clar, în descrierea misiunii, care este programul de lucru al salariatului. Citește articolul
Când trimite un salariat să lucreze în străinătate, angajatorul trebuie să stabilească clar dacă este vorba de delegarea sau detașarea angajatului. De ce? Pentru că în cazul detașării, angajatorul are posibilitatea, și îi este recomandat, să încheie cu entitatea la care își trimite salariatul un acord prin transferul responsabilităților privind securitatea și sănătatea în muncă (SSM). O implicație directă a acestui acord este că, în cazul unui accident de muncă, răspunderea judiciară nu "pică" pe administratorul firmei din România. Citește articolul
Verificarea îndeplinirii condițiilor de emitere a formularului A1 se va face pe baza informațiilor trecute de solicitanți prin declarațiile pe propria răspundere, fără a mai fi nevoie să fie prezentate documente suplimentare, potrivit unui anunț al Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP). Citește articolul
Primele patru luni din 2022 au venit cu o serie de schimbări importante în relația angajator-salariat. De la încetarea stării de alertă, cu toate efectele sale, până la schimbarea modalității de acordare a tichetelor de valoare, dar și noutăți în privința concediilor medicale ce pot fi luate de salariați, le prezentăm pe toate în această sinteză: Citește articolul