Primele patru luni din 2022 au venit cu o serie de schimbări importante în relația angajator-salariat. De la încetarea stării de alertă, cu toate efectele sale, până la schimbarea modalității de acordare a tichetelor de valoare, dar și noutăți în privința concediilor medicale ce pot fi luate de salariați, le prezentăm pe toate în această sinteză:
1. Încetarea stării de alertă a readus la sediu sau birou angajatii trimiși în telemuncă impusă prin actele normative ale Guvernului. Deși pe final de aprilie acest lucru nu mai e o noutate pentru nimeni, important de reținut pentru angajatori este că, dacă nu au încheiat acte adiționale de telemuncă după încetarea stării de alertă, aceștia
nu mai pot justifica cei 400 lei acordați salariaților pentru cheltuieli. În plus, salariații care au revenit din telemuncă
trebuie să fie reinstruiți în securitate și sănătate în muncă (SSM), în caz contrar, angajatorul riscă o amendă între 4.000 și 8.000 lei.
Tot în contextul încheierii stării de alertă, negocierile pentru noile contracte colective de muncă (CCM), care au expirat în acest răstimp,
ar fi trebuit să fie demarate până pe 26 aprilie. CCM-urile expirate vor mai fi valabile doar până pe 9 iunie 2022.
2. Din luna februarie,
tichetele de valoare (de masă, cadou, culturale, de vacanță sau de creșă)
se acordă doar pe card,
fiind eliminate cele în format fizic. Totuși, dacă firma a cumpărat înainte de această dată tichete fizice, ele vor putea fi date salariaților și folosite
până la data expirării înscrisă pe ele. În plus, tichetele cadou acordate cu ocaziile speciale sunt scutite taxe
dacă nu depășesc 300 lei de persoană.
Cât privește tichetele cadou acordate terților, acestea
nu mai sunt permise de la finalul lui 2021. În privința celor deja acordate și pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) le-a reîncadrat în venituri salariale, merită menționat că în aprilie a trecut de primul vot din Parlament, cel al senatorilor, un proiect de lege ce prevede
o amnistie fiscală pentru situațiile în care s-au acordat tichete cadou terților.
3. În privința
ajutoarelor de la stat pentru angajatori mai poate fi accesat
Kurzarbeit și doar până pe 9 iunie. Șomajul tehnic decontat ca urmare a efectelor produse de pandemia de coronavirus a expirat odată cu încheierea stării de alertă, însă o măsură similară poate fi accesată, din luna mai,
de firmele afectate direct sau indirect de războiul dintre Rusia și Ucraina.
În plus, întreprinderile sociale și cele de inserție au fost incluse în rândul angajatorilor care pot beneficia de
subvențiile acordate pentru încadrarea în muncă a anumitor tipuri de șomeri.
4. Uniformizarea tratamentului fiscal pentru diurne va fi posibilă din luna mai, ca urmare a Legii 72/2022, oficializată la începutul lunii aprilie, și care a introdus și
un al doilea plafon pentru stabilirea sumelor netaxabile. Mai mult, aceeași lege a instituit
o amnistie fiscală pentru transportatorii rutieri pentru care Fiscul a reîncadrat diurnele în venituri salariale taxabile.
5. Din 1 martie a intrat în vigoare prevederea din OUG 130/2021 privind
reincriminarea reținerii și neplății taxelor salariale de către angajatori, dacă sunt depășite 60 de zile de la scadența legală.
6. Zilierii pot fi folosiți pentru noi domenii de activitate. Astfel, primăriile vor putea folosi lucrători cu ziua
pentru întreținerea spațiilor verzi, iar, în curând, zilierii pot fi folosiți și pentru activități de studiere a pieței și de sondare a opiniei publice, potrivit unui
proiect de lege promulgat în 28 aprilie. Cei care folosesc zilieri trebuie să știe că tariful orar brut pentru 2022
este de 15,239 lei, ca urmare a creșterii salariului minim.
7. Două noi concedii medicale pot fi luate de salariați din luna aprilie. Primul este cel pentru îngrijirea pacientului bolnav de cancer, iar cel de-al doilea vizează o completare a unuia deja existent (cel pentru îngrijirea copilului bolnav) cu referire la supravegherea/îngrijirea copilului de până în 18 ani carantinat/izolat pentru boli infectocontagioase.
8. Tot în aprilie a intrat în vigoare o lege ce
dă dreptul și angajatorilor de a primi informații legate de emiterea deciziilor de pensionare pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată parțial sau de invaliditate, nu doar salariații ce au făcut astfel de cereri. Totuși,
Casa Națională de Pensii Publice a anunțat că pentru a emite această informare salariatul care depune o cerere de pensionare trebuie să adauge la dosar și o adeverință eliberată de angajator din care să reiasă datele sale de identificare (adresa, e-mail, fax, nr. telefon).
9. Normele Legii SSM au fost modificate în martie, fiind introdusă posibilitatea ca fișele de instruire să fie
semnate și electronic, aduse obligații noi pentru angajatori în cazul
accidentelor de muncă produse în afara țării și modificări legate de
cercetarea și declararea bolilor profesionale.
10. Au debutat controalele comune ale Inspecției Muncii și ANAF pentru depistarea și sancționarea
muncii "la negru" și "la gri". Deși în primă fază sunt vizate anumite domenii de activitate din București și județul Ilfov, echipele mixte vor ajunge să verifice companii din întreaga țară.
Util: Cum trebuie să se pregătească firmele pentru controalele comune ale ANAF și IM