1. Se fac din nou popriri bancare pentru datoriile fiscale
După ce popririle fiscale au fost suspendate în ultimele luni, acestea vor putea fi făcute din nou. Concomitent, a fost anunţată şi activarea sistemului e-Popriri, noul mecanism de înfiinţare şi ridicare rapidă a popririlor electronice. Noul sistem, garantează autoritățile, nu va mai reține mai mulți bani decât trebuie pentru datoriile contribuabililor. Totuși, specialiștii spun că problemele de funcționare încă pot fi posibile.
“Este de dorit ca sistemul e-Popriri să funcționeze la standardele anunțate, popririle bancare și sistarea acestora să se realizeze în timp real și cu operativitate. În practică, însă, site-urile autorităților au adesea sincope în funcționare, afișează mesaje de genul «mentenanță sistem» în timpul utilizării, fără a fi anunțate public din timp aceste lucrări de mentenanță. Și multe erori pot avea loc, cum ar fi dublarea sumelor, ridicarea măsurilor de executare silită cu întârziere sau doar de pe o parte dintre conturile companiei”, a explicat Roxana Ene, managing partner la Accountable, pentru avocatnet.ro.
Vechiul sistem era cunoscut în special pentru faptul că datornicii se puteau trezi cu sume lipsă din conturi care depășeau datoriile reale.
În acest context, e bine de precizat că, din moment ce 26 și 27 decembrie 2020 sunt zile libere, Fiscul poate reîncepe să trimită somații de plată abia din data de 28 decembrie 2020.
2. Se calculează iar dobânzi şi penalităţi pentru datoriile fiscale, inclusiv în cazul eșalonărilor
Firmele care nu-şi plătesc datoriile fiscale au scăpat de stabilirea dobânzilor şi penalităţilor în ultima vreme, dar acest lucru se va schimba. Concret, nu se mai stabilesc dobânzi și penalități pentru datoriile fiscale scadente începând cu data de 21 martie și până la 25 decembrie 2020. Din 26 decembrie, însă, se pot calcula dobânzi și penalități atât pentru datoriile din perioada respectivă, cât și pentru datoriile noi care devin scadente. La fel se va întâmpla pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare neachitate.
Specialistul Accountable explică faptul că firmele care, pe timpul pandemiei, au înregistrat diminuări sau suspendări ale activităţii se pot confrunta cu probleme de cash flow şi vor fi nevoite să facă un plan de rambursare pentru datoriile fiscale scadente din ultimele luni.
“Companiile care, pe timpul pandemiei, au înregistrat diminuări ale activității sau chiar închiderea unor ramuri de activitate se vor confrunta astfel cu probleme de cash flow. Acestea vor fi nevoite ca, pe lângă cheltuielile curente, care pot fi si acestea greu de acoperit, să facă un plan de rambursare și pentru datoriile fiscale scadente”, a atras atenția Roxana Ene.
Important de precizat, în acest sens, e că Guvernul a aplicat un mecanism simplificat de eșalonare pentru datoriile bugetare acumulate de contribuabili după prima zi de stare de urgență, însă aplicabilitatea acestuia a expirat de mai bine de o săptămână. Așadar, pentru cei ce au resursele necesare, este recomandabil să achite datoriile restante până pe 25 octombrie. Dacă nu, atunci ar trebui să vadă ce datorii la stat ar putea acoperi mecanismul clasic de eșalonare sau mecanismul restructurării financiare.
Abia în 26 ianuarie 2021 se revine la rambursarea TVA-ului după regulile vechi
Până în data de 25 ianuarie 2021 mai este în vigoare regula temporară de restituire a TVA-ului cu control ulterior. Din 26 ianuarie, însă, Fiscul va avea din nou posibilitatea de a restitui TVA-ul chiar și cu controlul în avans. Deși această măsură a fost prelungită de obicei la aceleași termene cu cele de mai sus, Executivul a decis ultima oară să dea un termen extins numai pentru regulile temporare de rambursare a TVA-ului. Totuși, Roxana Ene spune că oricum erau pericole și în cazul restituirii cu control ulterior.
“Rambursarea TVA cu controlul ulterior a fost o măsură binevenită și apreciată de antreprenori pe durata stării de urgență. În urma controlului ulterior se pot însă reconsidera anumite sume de către autorități sau anularea deductibilității pentru anumite cheltuieli care nu pot fi justificate în contabilitate. Vor rezulta astfel noi datorii fiscale neașteptate si împovărătoare pentru companii, care vor fi scadente, vor colecta dobânzi și penalități și va fi necesar a fi incluse în planul de eșalonare al datoriilor”, a afirmat Roxana Ene.
Ce va însemna revenirea la normalitate? De la caz la caz, autoritățile vor decide dacă fac inspecția fiscală înainte sau după rambursarea TVA-ului, în baza analizei de risc. Inspecția ulterioară se va decide tot în baza analizei de risc, pentru cei care primesc banii fără control în avans.