OUG nr. 181/2020 a venit cu noua prelungire pentru mecanismul restructurării financiare dat prin OG nr. 6/2019:
Solicitarea de restructurare prevăzută la art. 5 se poate depune până la data de 30 iunie 2021, sub sancțiunea decăderii".
Notificările ce se transmit Fiscului de către cei interesați să intre într-un astfel de proces de restructurare pentru datoriile bugetare acumulate în ultimii ani nu mai pot fi depuse la acest moment, termenul-limită fiind 30 septembrie. De la 1 noiembrie însă și până pe 31 martie 2021, aceste notificări vor putea fi depuse din nou la Fisc (atenție! ele sunt obligatorii).
A fost prelungit totodată și al doilea termen-limită din procedură, cel pentru depunerea solicitării propriu-zise de restructurare (însoțită de plan și de testul creditorului privat prudent): până pe 30 iunie 2021 (înainte era 31 decembrie 2020).
De ce o nouă prelungire, în contextul în care
cea mai recentă a fost făcută vara aceasta, prin lege? Potrivit Executivului, un număr semnificativ de contribuabili și-au manifestat intenția de a beneficia de măsura restructurării obligațiilor bugetare, dar până la această dată nu au reușit să depună cererea de restructurare, planul de restructurare ori testul creditorului privat prudent. Din vara lui 2019, mecanismul a tot fost prelungit pentru că, inițial, viza un număr relativ mic de contribuabili (în special companii de stat), iar interesul nu a fost unul ridicat.
În esență, restructurarea financiară le permite firmelor cu datorii restante avute în vedere de ordonanță să scape de riscul insolvenței și să încerce, pe baza unui plan de rambursare, sub atenta monitorizare a Fiscului, să acopere o mare parte din acele datorii, pe o perioadă de câțiva ani, putând reuși chiar să scape de accesoriile datorate (dobânzi, penalități), precum și de o parte din datorii.
Cine sunt acești datornici care ar putea aplica pentru mecanism? Cei aflați în dificultate financiară și pentru care există riscul intrării în insolvență, pentru obligațiile bugetare principale restante la data de 31 iulie 2020 și neachitate până la data emiterii certificatului de atestare fiscală, precum și obligațiile bugetare accesorii aferente. Sunt impuse însă prin ordonanță mai multe condiții pentru cei care vor să aplice: să nu îndeplinească condițiile pentru a beneficia de eșalonarea la plată din Codul de procedură fiscală, să fie la zi cu declarațiile fiscale, să nu fie în insolvență, dar, cel mai important poate, să prezinte la Fisc, până vara viitoare, un plan de restructurare și un test al creditorului privat prudent, întocmite de un expert independent.
Ordonanța și normele sale de aplicare prevede clar ce trebuie să cuprindă planul de restructurare, precum și ce verifică organul fiscal la solicitările depuse de contribuabili.
Cine intră într-un astfel de mecanism trebuie să respecte măsurile asumate în planul de reorganizare întocmai și consecvent, iar respectarea planului va fi monitorizată îndeaproape de expertul independent. Cei care își vor permite să achite datoriile în schema propusă prin ordonanță vor putea să obțină ștergerea unor procente semnificative din datoriile restante la finele anului trecut, adică cele pentru care se cere restructurarea - maximul de datorii ce pot fi șterse e de 50%. Înlesnirea la plată a obligațiilor va putea fi obținută pentru maximum șapte ani.
Comentarii articol (0)