Un motiv pentru care inspecțiile fiscale ar putea spori este dat de faptul că angajatorii acordă, în prezent, beneficii pentru salariații care lucrează de acasă, însă ar putea să ignore chestiunile de ordin fiscal ce vizează astfel de bonusuri. E vorba, de exemplu, de următoarele tipuri de avantaje, care țin și de implementarea unui program de lucru flexibil:
- achiziția de mobilier sau de echipamente tehnologice, pentru care angajatorii au apelat și la ajutorul de 2500 lei;
- reînnoirea abonamentelor și asigurărilor medicale;
- training-uri variate, care se concentrează mai ales pe utilizarea tehnologiei;
- servicii de taximetrie pentru angajații fără mașină de serviciu, astfel încât să nu circule cu transportul în comun și să le asigure un grad mai mare de siguranță etc.
O altă chestiune relevantă pentru situația actuală este lucrul cu colaboratori independenți, cum sunt persoanele fizice autorizate sau microîntreprinderile. Cei de la EY scot în evidență faptul că, în contextul unei creșteri a unor asemenea forme de colaborare, poate apărea riscul de recalificare a unor asemenea relații de afaceri, din independente în relații dependente. Ceea ce ar atrage, după sine, obligații de plată fiscale, pentru firmele beneficiare ale unor astfel de colaborări.
”În prezent, companiile folosesc deja un mix de forță de muncă compus din: angajați permanenți, temporari, lucrători mobili (cei detașați din alte jurisdicții), colaboratori externi (de exemplu, sub-contractori), precum și soluții de automatizare inteligentă (de exemplu, Robotic Process Automation). În consecință, modelele de taxare trebuie modificate astfel încât să poată acoperi această nouă realitate de pe piața forței de muncă și, în același timp, să asigure colectarea de venituri pentru sistemele publice”, potrivit Claudiei Sofianu, Lider CESA, departamentul Impozit pe Venit și Contribuții Sociale, EY România.
Acest lucru poate inclusiv să ducă la sporirea situațiilor în care angajații lucrează nu doar de acasă, ci și de pe teritoriul unui alt stat, de exemplu. De aceea, pe lângă necesitatea reanalizării sistemelor de bonusare și a implicațiilor fiscale ale acestora, angajatorii trebuie să fie atenți la implicații fiscale generate „de statul unde angajatul își desfășoară activitățile, evitarea dublei impozitări, riscul de sediu permanent în celălalt stat”, potrivit celor de la EY.
Avocatnet.ro a mai scris, în trecut, despre problema impozitării avantajelor acordate salariaților. De exemplu, cei interesați pot găsi, aici, o prezentare a situației cadourilor date de Crăciun. Problema nu e una simplă, pentru că tratamentul fiscal al acestora aplicabil e unul neclar.