1. Ce reprezintă, telemunca, de fapt?
O modalitate de organizare a muncii: în loc să vină la birou, telesalariatul lucrează din altă parte, folosindu-se de tehnologie - de acasă, de exemplu.
2. E nevoie de un contract adaptat pentru telemuncă?
Da, e un set de clauze specifice telemuncii care trebuie să se regăsească în contract, iar în Revisal trebuie să se regăsească, de asemenea, telemunca. Regulile de încheiere și modificare ale unui contract de muncă nu se modifică, sursa de inspirație legislativă fiind tot Codul muncii, dar omiterea uneia dintre acele zece clauze specifice telemuncii poate să-i aducă angajatorului amenzi de mii de lei. Una dintre ele e chiar precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă.
3. Pot impune telemunca angajaților?
Nu, ca regulă. Telemunca presupune modificarea substanțială a raportului de muncă și asta înseamnă neapărat acordul ambelor părți. Refuzul salariatului de a trece la telemuncă nu poate fi sancționat disciplinar.
Excepțional, a putut fi impusă în perioada stării de urgență și poate fi impusă și acum, ca urmare a OUG nr. 192/2020, pe perioada stării de alertă (detalii, aici).
Ce înseamnă asta, mai exact? Că se poate trece la telemuncă prin decizia unilaterală a firmei.
Important! Firmele mari (peste 50 de angajați) au fost obligate de Guvern, în noiembrie 2020, să recurgă la telemuncă sau, dacă asta nu se poate, să recurgă la programele decalate pentru ca angajații să vină în ture la muncă și orarele acestora să nu se mai suprapună total. Angajatorul a cărui activitate ar putea fi făcută și în regim telemuncă poate să refuze, totuși, să o facă, dacă i se pare că este dezavantajoasă pentru acesta? De principiu, da - subiectul este detaliat în acest material.
4. Munca la domiciliu sau telemunca?
Nu abia odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 81/2018 salariații au putut să lucreze de acasă. Au putut și până în 2018 - munca la domiciliu, reglementată pe scurt în Codul muncii. Însă telemunca înseamnă mai mult de atât, nu doar muncă la domiciliu, ci oriunde în altă parte unde angajatul și salariatul au convenit. Telemunca înseamnă rigori specifice, obligații specifice, clauze specifice și nu trebuie confundată cu munca la domiciliu. O comparație detaliată regăsiți aici.
5. Presupune telemunca doar munca din altă parte sau și de la birou?
Telesalariatul îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor. Așadar, se poate lucra și de acasă, și de la birou, și din altă parte și se cheamă tot telemuncă. Obligatoriu e ca în contract să fie prevăzute detaliile: unde se lucrează, eventuala regularitate a muncii dintr-un loc sau altul etc.
6. Munca mutată în online, chiar dacă de la birou, e telemuncă?
Nu. Poate că pentru mulți telemunca este echivalentă cu mutarea job-ului în întregime în online, sinonimă cu "activitate 100% pe laptop", dar presupune mult mai multe condiții de atât. Telemunca presupune esențialmente desfășurarea activității și în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator. Poate fi acasă sau alt loc, dar nu doar de la birou. Un exemplu: angajații unei grădinițe trec la școala online și derulează activitate cu părinții și cei mici prin intermediul tehnologiei, de la sediul grădiniței. Atâta timp cât nu se lucrează decât de la sediul angajatorului, nu se schimbă nimic în contracte pentru a reliefa telemunca, atunci nu e vorba de ea.
7. Angajatorul ar trebui să plătească cheltuielile angajatului cu telemunca (energie electrică, abonament internet etc.)?
Da. Un contract de telemuncă trebuie să cuprindă, potrivit Legii nr. 81/2018, "condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă" - asta poate presupune decontarea cheltuielilor cu energia, internetul și altele asemenea. Să ne gândim, de pildă, la un job care presupune imprimarea zilnică a multor documente. Dacă angajatul nu poate lua imprimanta de la birou și o folosește pe cea personală, firma trebuie să-i asigure consumabilele. Tot în contract trebuie să figureze și "obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activității de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa" - or, asta înseamnă, de asemenea, o altă cheltuială pentru firmă.
8. Angajații care lucrează cu propriile echipamente, de acasă - e posibil/interzis?
Da, e posibil, firma și salariatul putând conveni să se procedeze așa. E bine de reținut că Guvernul a venit aici cu o condiție suplimentară, prin OUG 192/2020 - firma și angajatul trebuie să semneze un acord prin care se specifică faptul că sunt utilizate echipamentele proprii ale telesalariatului, cu specificarea condițiilor de utilizare.
9. Înainte de telemuncă, angajații primeau tichete și alte beneficii salariale și extrasalariale. Le mai primesc acum?
Da și nu, depinde de situație. Sunt beneficii care depind exclusiv de munca în incinta locului de muncă, într-un anumit mediu ș.a.m.d.. În cazul lor, firmele vor renunța, probabil, la acestea. În cazul tichetelor de masă însă lucrurile nu stau așa, pentru că ele nu sunt acordate cu scopul de a asigura o masă pentru cei care merg la muncă, ci fac parte importantă uneori din venitul negociat cu angajatul încă de la începutul relației de muncă sau la un anumit punct în derularea acesteia. Având în vedere că munca de acasă poate fi impusă unilateral în această perioadă, e important de subliniat de ce dreptul la astfel de tichete sau indemnizații nu poate fi pierdut pur și simplu, prin simplul fapt al schimbării locului muncii.
Telesalariatul beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne și contractele colective de muncă aplicabile salariaților care au locul de muncă la sediul sau domiciliul angajatorului.
10. Pentru ce aspecte legate de telemuncă poate fi sancționată firma?
Pentru aproape fiecare dintre obligațiile impuse angajatorului în Legea telemuncii sunt trasate însă amenzi serioase și stabilite în cuantum fix, iar nu sub forma unor limite de amenzi. În unele cazuri, se pot da amenzi pentru fiecare salariat găsit în neregulă prin raportare la regimul telemuncii, iar cea mai mare astfel de amendă e de câte 10.000 de lei.
Lipsa celor zece clauze specifice telemuncii din contracte poate atrage amenzi de câte 5.000 de lei. În privința muncii suplimentare, deși e permisă, în lipsa acordului scris al telesalariatului, angajatorul care și-a pus salariatul să lucreze peste normă (întreagă) poate fi amendat de inspectori cu o amendă de 5.000 de lei. Mai multe despre aceste sancțiuni specifice telemuncii puteți citi aici.