Prin contractul de concesiune o autoritate publicã, adicã concedentul, transmite unei persoane, denumitã concesionar, dreptul ºi obligaþia de exploatare a unui bun proprietate publicã în schimbul unei redevenþe.
Pot fi concesionate bunurile care sunt proprietate publicã a statului sau unitãþilor administrativ-teritoriale, iar redevenþa obþinutã constituie venit la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupã caz.
Prevederile ordonanþei adoptate de Executiv nu se aplicã contractelor reglementate de Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziþie publicã, a contractelor de lucrãri publice ºi a contractelor de concesiune de servicii.
Orice persoanã fizicã sau juridicã, românã ori strãinã, poate fi concesionar. Durata concesiunii nu va putea depãºi 49 de ani, începând de la data semnãrii contractului.
Au calitatea de concedent, în numele statului, judeþului, oraºului sau comunei:
- ministerele sau alte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale, pentru bunurile proprietate publicã a statului;
- consiliile judeþene, consiliile locale sau instituþiile publice de interes local, pentru bunurile proprietate publicã a judeþului, oraºului sau comunei.
Modul de calcul ºi de platã a redevenþei se stabileºte de cãtre ministerele de resort ori de cãtre autoritãþile unitãþilor administrativ-teritoriale.
Procedurile de atribuire a contractului sunt licitaþia sau negocierea directã.
În cazul procedurii licitaþiei, concedentul are obligaþia sã publice anunþul circulaþiei în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian de circulaþie naþionalã ºi într-unul de circulaþie localã. Anunþul licitaþiei se transmite spre publicare cu cel puþin 20 de zile calendaristice înainte de data limitã pentru depunerea ofertelor.
Concedentul are dreptul de a aplica procedura de negociere directã numai în situaþia în care, dupã repetarea procedurii licitaþiei, nu au fost depuse cel puþin 3 oferte valabile.
Criteriul de atribuire a contractului de concesiune este cel mai mare nivel al redevenþei.
Concedentul poate þine seama ºi de alte criterii, cum ar fi capacitatea economico-financiarã a ofertanþilor, protecþia mediului înconjurãtor ºi condiþii specifice impuse de natura bunului concesionat.
Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de concesiune sunt:
- transparenþa, respectiv punerea la dispoziþia tuturor celor interesaþi a informaþiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune;
- tratamentul egal, respectiv aplicarea, într-o manierã nediscriminatorie, de cãtre autoritatea publicã, a criteriilor de atribuire a contractului de concesiune;
- proporþionalitatea, care presupune cã orice mãsurã cerutã de cãtre autoritatea publicã trebuie sã fie necesarã ºi corespunzãtoare naturii contractului;
- nediscriminarea, respectiv aplicarea de cãtre autoritatea publicã a aceloraºi reguli, indiferent de naþionalitatea participanþilor la procedura de atribuire a contractului de concesiune, sub rezerva respectãrii condiþiilor prevãzute în acordurile ºi convenþiile la care România este parte;
- libera concurenþã, respectiv asigurarea de cãtre autoritatea publicã a condiþiilor pentru ca orice participant la procedura de atribuire sã aibã dreptul de a deveni concesionar în condiþiile legii, ale convenþiilor ºi acordurilor internaþionale la care România este parte.
Contractele de concesiune încheiate pânã la data intrãrii a Ordonanþei rãmân supuse reglementãrilor în vigoare la data încheierii lor.
În termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial, Ministerul Finanþelor Publice ºi Ministerul justiþiei vor elabora ºi vor propune spre adoptare Guvernului norme metodologice.
Comentarii articol (0)