Proiectul de lege viza modificarea legislației privind alegerile locale și cele parlamentare, dar și cea legată de evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale românilor. Acesta fusese înregistrat de puțin timp la Senat, dar a fost retras miercuri din procesul legislativ, astfel că nu se va putea aplica.
Concret, proiectul prevedea că
“[p]ersoanele care şi-au stabilit reşedinţa în circumscripţia electorală de mai puţin de un an de zile înaintea datei scrutinului îşi vor putea exercita dreptul de vot doar în comuna, oraşul, municipiul sau subdiviziunea administrativă teritorială a municipiului în care îşi au domiciliul”.
Potrivit proiectului, această regulă s-ar fi aplicat atât în cazul alegerilor locale, cât și în cazul celor parlamentare, iar cei ce s-ar fi aflat într-o astfel de situație
ar fi votat pe lista suplimentară.
De asemenea, în proiect mai scria că, atunci când ar dori să-și facă mutație într-o localitate, solicitantul ar fi completat cererea pentru stabilirea reşedinţei, pe care ar fi depus-o împreună cu actul său de identitate şi cu o
declaraţie pe proprie răspundere prin care să declare că locuieşte în respectiva locaţie
mai mult de 15 zile pe lună. Legislația momentului stabilește același termen (15 zile/lună), dar nu impune și semnarea unei declarații pe propria răspundere.
În plus,
“[l]a înscrierea reşedinţei, găzduitorul, persoană fizică sau persoană juridică, va completa o declaraţie pe proprie răspundere că la respectiva adresă nu au reşedinţa mai mult de două persoane care nu aparţin aceleiaşi familii”, mai apărea în proiect.
Dacă la adresa la care se dorea stabilirea reședinței mai existau cel puțin două astfel de menţiuni de reşedinţă valabile, aceasta ar fi fost
verificată de polițiști, pentru a vedea dacă solicitanţii locuiesc efectiv la adresa declarată.
Totodată, trimestrial, persoana care a solicitat acordarea reşedinţei ar fi fost
obligată să reconfirme adresa declarată ca reşedinţă, printr-o declaraţie pe proprie răspundere.
Potrivit OUG 97/2005, domiciliul este adresa trecută în actul de identitate, iar mențiunea privind stabilirea reședinței sau, așa cum i se mai spune acesteia, viza de flotant ori mutație, se acordă pentru cel mult un an și are valabilitate pe timpul cât persoana locuiește în mod efectiv la adresa declarată ca reședință (cel puțin 15 zile/lună).
La expirarea termenului de un an, persoana poate solicita înscrierea unei noi mențiuni privind stabilirea reședinței, adică o nouă viză de flotant. Procedura de obținere a vizei de flotant este detaliată în
acest material.
Atenție! Măsurile prezentate nu se pot aplica. Din moment ce proiectul a fost retras, acesta și-a încetat traseul legislativ.
Comentarii articol (1)