Dacă o persoană locuiește la o altă adresă decât cea din actul de identitate, legislația actuală o obligă să meargă la serviciul de evidență a populației pentru a trece pe actul de identitate adresa unde locuiește efectiv. De la începutul anului, legislației privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români i-au fost aduse mai multe modificări, una dintre noutăți fiind că persoanele care nu locuiesc la adresa din buletin au 15 zile la dispoziție pentru a-și schimba actele sau pentru a obține o viză de flotant.
După modificările recente, introduse prin
Legea 162/2023,
OUG 97/2005 stabilește acum că persoanele care, din diferite motive, locuiesc la alte adrese decât cea din actul de identitate sunt
obligate să solicite la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor
schimbarea domiciliului sau înscrierea mențiunii privind stabilirea reședinței în termen de 15 zile de la mutare.
Suplimentar, în termenul amintit trebuie făcută și cererea pentru înscrierea în cartea de imobil.
Adresa din actul de identitate este cea de domiciliu, cea declarată la autorități la preschimbarea acestuia. Pe de altă parte, după cum este prevăzut în OUG 97/2005, reședința este acolo unde persoana fizică
declară că are locuința secundară, alta decât cea de domiciliu.
În situația în care o persoană nu locuiește la adresa din actul de identitate, acest lucru poate fi consemnat în document printr-o
mențiune privind stabilirea reședinței (viză de flotant). Astfel, cei ce locuiesc la alte adrese decât cea din actul de identitate pot opta, ca alternativă la schimbarea actelor de identitate, pentru obținerea unei vize de flotant.
Potrivit legislației în vigoare, mențiunea privind stabilirea reședinței se înscrie în actul de identitate la cererea persoanei fizice care locuiește mai mult de 15 zile la adresa la care are locuința secundară, iar perioada pentru care se acordă
nu poate fi mai mare de un an.
Asta înseamnă că, după ce trece un an de la obținerea vizei de flotant, deținătorul actului de identitate trebuie să se adreseze din nou autorităților, pentru prelungirea ei (tot cu până la un an).
De asemenea, mențiunea privind stabilirea reședinței e valabilă doar pe timpul cât persoana
locuiește în mod efectiv la adresa declarată ca reședință.
În plus, cei ce vor să obțină viza de flotant trebuie să țină seama că, de puțină vreme, nu poate fi înscrisă în actul de identitate mențiunea privind reședința, dacă în baza de date a autorităților sunt înregistrate
mai mult de zece persoane la adresa respectivă.
Pentru a putea obține viza de flotant, cei interesați trebuie să se adreseze serviciului de evidență a populației și să completeze
o cerere în acest sens. Cererea trebuie să fie
însoțită de actul de identitate al solicitantului și de un document cu care se face dovada adresei de domiciliu.
În cazul celor ce stau în chirie, cei ce-i găzduiesc au acum obligația de a se prezenta împreună cu acestea la serviciul de evidență a persoanelor de la locul unde este situat imobilul,
pentru a-și da consimțământului de primire a acestora în spațiu.
Excepție de la această regulă se face doar în cazul celor ce locuiesc la o altă adresă decât cea de domiciliu în interes de serviciu sau în scop turistic.
“Mențiunea privind reședința se înscrie pe un document, denumit dovada de reședință, care va însoți cartea de identitate simplă, cartea electronică de identitate și cartea de identitate provizorie”, apare acum în ordonanța privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, după ce a fost
modificată în iarnă, prin
OG 12/2023.
Așa cum apare în OUG 97/2005,
“începând cu data realizării condițiilor tehnice”,
cererea pentru înscrierea reședinței se va putea completa electronic. Tot de atunci, în cazul cărților electronice de identitate, înscrierea reședinței se face electronic, iar dovada de reședință (documentul în format fizic) se va putea obține doar la cerere.
Comentarii articol (0)