In principiul, nu exista o obligatie legala ferma, ori daca aceasta poate fi totusi considerata ca fiind o obligatie, ea insa nu are in mod concret o sanctiune.
Teorectic, potrivit art. 31 din O.U.G. nr. 97/2005, reşedinţa se înscrie în actul de identitate la cererea persoanei fizice care locuieşte mai mult de 15 zile la adresa la care are locuinţa secundară.
Menţiunea de stabilire a reşedinţei se acordă pentru perioada solicitată, dar nu mai mare de un an, şi are valabilitate pe timpul cât persoana locuieşte în mod efectiv la adresa declarată ca reşedinţă. La expirarea acestui termen, persoana poate solicita înscrierea unei noi menţiuni de stabilire a reşedinţei.
Acest tip de viză permite persoanelor care nu au o adresă permanentă să se înregistreze la o adresă temporară, cum ar fi o chirie sau cazarea într-un alt loc decât locuința permanentă (ex: studentii, lucratorii detasati)
Viza de flotant este utilizată în principal în situațiile în care o persoană se mută temporar într-un alt oraș sau locuință și dorește să-și schimbe temporar adresa în documentele oficiale. Ori poate este interesat sa aiba aceasta viza de flotant pentru a incheia diverse contracte de servicii/utilitati (ex: furnizare servicii IT) direct pe numele sau.
Legea 162/2023 prevede la punctul 6 că persoanele care, din diferite motive, locuiesc la alte adrese decât cea din actul de identitate sunt obligate să solicite la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor schimbarea domiciliului sau înscrierea mențiunii privind stabilirea reședinței în termen de 15 zile de la mutare și să ceară înscrierea în cartea de imobil.
De asemenea, se precizează că nerespectarea acestor dispoziții se sancționează cu amendă.