ACCES PREMIUM
De ce premium?
ANAF analizează posibilitatea de a oferi noi servicii prin call center, inclusiv informații care sunt supuse acum secretului fiscal
Anul trecut, a început să se pregătească dezvoltarea call center-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform raportului bugetar pe perioada 2021 - 2024, ce a fost publicat recent de Ministerul Finanțelor (MF). Printre altele, autoritățile fiscale vor să introducă noi servicii telefonice pentru contribuabili, printre care se numără chiar furnizarea de informații supuse secretului fiscal.
Articolul continuă mai jos
„ANAF și MF au început [în 2020] demersurile necesare în vederea extinderii și dezvoltării call center-ului Agenției Naționale de Administrare Fiscală, inclusiv a gamei serviciilor oferite prin call center și a capacității acestuia”, scrie în
documentul citat. Mai precis, sunt indicate trei direcții pe care MF și ANAF vor să le urmeze:
- extinderea numărului unic la nivel național (ceea ce implică achiziționarea infrastructurii necesare și mărirea capacității structurii organizatorice a call center-ului, printre altele);
- modificarea modului în care se interacționează cu contribuabilii (analizarea posibilității de a oferi informații supuse secretului fiscal, dar și a modului în care se poate acorda prin call center asistență digitalizată - chat, chatbot, asistent virtual etc.);
- analizarea unor funcționalități pentru oferirea de servicii noi contribuabililor prin intermediul call center-ului.
Secretul fiscal este reglementat la articolul 11 al Codului de procedură fiscală, acolo unde scrie că, în categoria informațiilor considerate a fi secrete fiscale, intră
datele referitoare la contribuabili. În esență, este vorba de:
- datele de identificare;
- natura și cuantumul obligațiilor fiscale;
- natura, sursa și cuantumul veniturilor;
- natura, sursa și valoarea bunurilor;
- plăți;
- conturi;
- rulaje;
- transferuri de numerar;
- solduri;
- încasări;
- deduceri;
- credite;
- datorii;
- valoarea patrimoniului net;
- orice fel de informații obținute din declarații ori documente prezentate de către contribuabil sau de către terți.
Informațiile pe care le deține Fiscul pot fi transmise actualmente astfel:
- autorităților publice, pentru îndeplinirea obligațiilor legale;
- autorităților fiscale ale altor țări, în condiții de reciprocitate, în baza unor instrumente juridice internaționale semnate de România și care cuprind prevederi privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal și/sau recuperarea creanțelor fiscale;
- autorităților judiciare competente;
- oricărui solicitant, cu consimțământul expres și neechivoc al contribuabilului despre care au fost cerute informații;
- contribuabilului însuși (pentru perioada în care a avut calitatea de contribuabil) sau succesorilor acestuia;
- în alte cazuri prevăzute expres de lege.
Conform
raportului de performanță al ANAF pe anul 2019, în acel an s-au dat peste
400.000 de răpunsuri telefonice, prin call center, în toată țara. Iar conform
raportului de activitate ANAF pe primul semestru din 2020, în perioada respectivă s-au dat peste
200.000 de răspunsuri telefonice (acestea sunt cele mai recente date disponibile public).
În urmă cu doi ani, președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, anunțase că este în plan dezvoltarea call center-ului prin uniformizarea soluțiilor fiscale acordate telefonic. Pe scurt, se dorea ca asistența contribuabililor să se facă exclusiv prin Direcția generală de asistență a contribuabililor, nu și prin direcțiile teritoriale.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)