„Operatorii economici care dețin aparate de marcat electronice fiscale instalate în zone deservite de rețele de comunicații au obligația să întreprindă demersurile necesare pentru conectarea acestora la sistemul informatic ANAF. Astfel, operatorii economici se adresează distribuitorilor autorizați/unităților acreditate de service cu solicitarea intervenției acestora în scopul trecerii aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în profil online și implicit conectarea la sistemul informatic”, scrie în ghid.
De fapt, această chestiune a fost subliniată recent, la solicitarea avocatnet.ro, și de specialiști. „Comerciantul va trebui să asigure accesul la internet în locația unde este instalată casa de marcat, în funcție de specificațiile tehnice de conectare la internet ale casei de marcat (GPRS, LAN, Wi-Fi etc.) și de calitatea semnalului operatorului de telecomunicații din zonă. Tehnicianul firmei de service cu care are contract comerciantul va face operațiunile de conectare la serverul ANAF”, ne-a spus Marian Anghelescu, președintele PCSCMR.
Așadar, comerciantul trebuie să apeleze la tehnicieni specializați pentru a face conectarea aparatelor la sistemul ANAF, nu să facă pe cont propriu treaba asta.
Potrivit legislației în vigoare, conectarea implică, în mare, trecerea aparatelor de la regimul de funcționare cu profil 0 la regimul de funcționare cu profil 1. Însă ce înseamnă asta, mai precis? Marian Anghelescu ne-a prezentat succint care sunt pașii mari pe care-i urmează tehnicienii de service:
- suplimentul de aviz tehnic și procedura de conectare. Unitățile acreditate pentru comercializare și service au primit de la distribuitorii autorizați o parte din suplimentele de aviz tehnic și procedura de conectare pentru fiecare model de aparat fiscal;
- descărcarea certificatului PEM. Vor descărca, de pe serverul ANAF, pe un dispozitiv extern de memorare, un certificat digital (un fel de „ștampilă digitală unică” a fiecărei case de marcat) și un fișier XML de configurare, diferite pentru fiecare casă de marcat;
- programarea intervenției. Vor programa, de comun acord cu utilizatorul casei de marcat (comerciantul), deplasarea la punctul de lucru al servisantului sau al utilizatorului, după caz, pentru operațiunile de conectare;
- actualizarea de firmware (un soft care asigură comanda și controlul componentelor hardware ale casei de marcat). Vor instala în casa de marcat un nou firmware pentru fiecare model de casă de marcat și, doar unde e cazul, vor trebui să înlocuiască unele componente ale aparatului de marcat;
- instalarea certificatului PEM. Vor instala certificatul digital descărcat de pe site-ul ANAF în casa de marcat și vor activa profilul de comunicație al aparatului cu serverul ANAF. Se va face trecerea casei de marcat de la modul de lucru offline la modul de lucru online;
- inițializarea conectării. Vor inițializa conectarea la internet a echipamentului fiscal (instalarea SIM-ului de date și testarea operării sau activarea integrării în rețeaua LAN pentru echipamentele ce au această funcție);
- testarea conexiunii. Vor testa funcționarea echipamentului fiscal cu serverul ANAF.
Important: Cei de la ANAF recomandă comercianților să-și facă un cont în Spațiul Privat Virtual, dacă n-au deja, pentru că așa vor putea afla rapid dacă există probleme la transmiterea datelor de la aparate la sistemul de monitorizare al Fiscului.
Cât de mult durează conectarea la internet a unei case de marcat? În măsura în care comercianții se asigură că există acces la internet în zonele în care vor folosi aparatele și, evident, dacă nu apar complicații, o conectare poate să dureze între câteva minute sau câteva zeci de minute.
„Dacă utilizatorul casei de marcat a programat din timp operațiunea și a asigurat accesul la internet în locația unde este instalată casa de marcat, întregul procedeu de conectare (actualizarea de firmware, conectarea la server etc.) poate dura între 15 și 30 de minute pentru fiecare aparat - în condițiile în care nu există impedimente, cum ar fi defectarea casei de marcat, întreruperea curentului electric, întreruperea serviciilor de telecomunicații, suprasolicitarea serverului ANAF etc.”, a detaliat Marian Anghelescu.
Desigur, pot exista și costuri, însă acest aspect poate să difere de la caz la caz, în funcție de ce s-a stabilit prin contractul dintre comerciant și firma care asigură serviciile tehnice. „Da, ca oricare altă operațiune care implică resurse de timp, umane și materiale, alocate special pentru conectare, inevitabil vor fi niște costuri. Utilizatorul casei de marcat va trebui să suporte costurile abonamentului la internet, costurile serviciilor aferente actualizării softului și conectării, deplasarea personalului de service la locul de instalare al casei de marcat, iar, dacă este cazul, costul unor componente hardware”, a mai spus președintele PCSCMR.
Ce se întâmplă cu raportările lunare făcute acum de comercianți? Conform ghidului ANAF, datele înregistrate de casele de marcat până la data conectării lor vor fi transmise prin depunerea declarației A4200 până la data de 20 a lunii următoare. Datele înregistrate din prima zi a conectării aparatului vor fi transmise zilnic automat după generarea raportului Z, astfel că declarația A4200 nu va mai fi necesară. Atenție: Cei care au aparate în zone fără acoperire cu internet trebuie să anunțe ANAF prin depunerea online a declarației F4110.
Conectarea caselor de marcat la sistemul de monitorizare al ANAF începe chiar astăzi și este programată să dureze până la finalul lunii noiembrie 2021. În cazul aparatelor achiziționate începând cu luna decembrie 2021, conectarea va trebui făcută în ziua punerii în funcțiune.
Pentru nerespectarea termenelor de conectare (30 iunie pentru marii contribuabili și 30 noiembrie pentru contribuabilii mici și mijlocii), comercianții vor risca o amendă de la 8.000 la 10.000 de lei, așa cum reiese din coroborarea articolelor 3^1, 10 și 11 din OUG 28/1999. Evident, amenda se va aplica și după acele termene, pentru cei care nu fac conectarea în ziua instalării caselor de marcat.
Deși inițial se stabilise alt calendar pentru conectarea la sistemul ANAF a caselor de marcat cu jurnal electronic cumpărate și puse în funcțiune de firme încă din 2018, în practică au apărut dificultăți care au făcut imposibilă respectarea acestuia. Inițial se stabilise că aparatele vor fi conectate până la 30 septembrie 2020 (marii contribuabili), respectiv 31 ianuarie 2021 (contribuabilii mici și mijlocii), termene care au fost amânate „verbal” de șefa Fiscului, Mirela Călugăreanu, până la apariția noului calendar.