Scopul adoptãrii acestui act normativ este armonizarea legislaþiei cu cea Comunitara in ceea ce priveºte reglementarea condiþiile de informare a consumatorilor in vederea încheierii si executãrii contractelor la distanta a serviciilor financiare dintre furnizorii de servicii financiare si consumatori.
Aceste masuri obligatorii impuse la nivelul Statelor Membre ale Uniunii Europene, au ca obiectiv prioritar consolidarea progresiva a pieþei serviciilor financiare la distanta si care sa contribuie la atingerea unui nivel ridicat al protecþiei consumatorului.
In cadrul pieþei interne, este in interesul consumatorilor de a avea acces fara discriminare la o gama larga de servicii financiare, astfel încât ei sa le poatã alege pe acelea care le corespund cel mai bine nevoilor lor.
Pentru a garanta libertatea de alegere, care este un drept esenþial al consumatorului, este necesara creºterea încrederii consumatorilor in serviciile financiare la distanta, prin conferirea tuturor informaþiilor referitoare la serviciul financiar respectiv.
Pentru funcþionarea optima a pieþei interne, este esenþial pentru consumatori sa poatã negocia si încheia contracte atât cu furnizorii romani cat si cu cei din Statele Membre ale Uniunii Europene, indiferent daca furnizorul este stabilit in acelaºi stat in care consumatorul este rezident.
Datorita naturii lor imateriale, unele servicii financiare pot fi obiect al vânzãrii la distanta, impunându-se necesitatea stabilirii unui cadru juridic care sa reglementeze aceasta forma de vânzare si care sa sporeascã încrederea consumatorilor in utilizarea noilor tehnici pentru vânzarea la distanta a serviciilor financiare, cum ar fi comerþul electronic.
Ordonanþa Guvernului nr.130/2000 privind protecþia consumatorilor la încheierea si executarea contractelor la distanta, cu modificãrile si completãrile ulterioare prevede principalele reguli aplicabile contractelor la distanta pentru produse sau servicii încheiate intre un furnizor si un consumator, dar nu reglementeazã si serviciile financiare.
Prin prezentul proiect de act normativ, se urmareste garantarea un nivel ridicat al protecþiei consumatorilor in vederea asigurãrii libertatii de miºcare a serviciilor financiare, acoperind aproape toate serviciile financiare care pot fi furnizate la distanta.
Contractele negociate la distanta, implica utilizarea de tehnici de comunicare la distanta care sunt folosite ca parte a schemelor de vânzãri la distanta sau furnizare de servicii, neimplicand prezenta simultana a furnizorului si consumatorului. Dezvoltarea constanta a mijloacelor de comunicare necesita definirea de principii valabile chiar si pentru acele mijloace care nu sunt inca folosite pe scara larga. In acest sens contractele la distanta sunt acelea in care ofertarea, negocierea si încheierea se realizeazã la distanta, fara sa fie nevoie de prezenta fizica a celor doua parþi.
Un « contract de servicii financiare » poate fi considerat, de exemplu, deschiderea unui cont bancar, obþinerea unei carti de credit, încheierea unui contract pentru administrarea unui portofoliu, alte operaþiuni mai pot fi considerate de exemplu : depunerea sau retragerea de fonduri din contul bancar, plata cu carte de credit, tranzacþiile efectuate in cadrul contractului de administrare a portofoliului. Adãugarea unor noi elemente la un contract iniþial de servicii , cum ar fi posibilitatea folosirii unui instrument de plata electronica împreuna cu contul bancar existent, nu constituie o « operaþiune » ci, un contract adiþional reglementat de prezentul proiect de act normativ. Achiziþionarea de noi unitati ale aceluiaºi fond de investiþii colective este considerata a fi « operaþiune succesiva de aceeaºi natura».
Sunt excluse obiectului prezentei reglementari, serviciile furnizate strict ocazional si in afara unei structuri comerciale menita încheierii contractelor la distanta.
Se instituie obligativitatea ca informaþiile privind serviciile financiare la distanta cat si clauzele contractuale sa fie furnizate consumatorului in scris, pe hârtie sau pe orice suport durabil si chiar înainte de încheierea contractului.
Suporturile durabile de informaþii includ in special dischete, CD-ROM-uri, DVD-uri si hard drive-ul computerului consumatorului, pe care este stocata posta electronica, dar ele nu includ pagini web decât daca îndeplinesc criteriile conþinute in definiþia suporturilor durabile.
Utilizarea mijloacelor de comunicare la distanta nu trebuie sa conducã la restricþii nejustificate ale informaþiei furnizate clientului.
In scopul transparentei prezenta Ordonanþa stipuleazã cerinþele necesare a asigura un nivel adecvat de informare al consumatorului, atât înainte cat si dupã încheierea contractului. Înainte de încheierea contractului consumatorul trebuie sa primeascã informaþiile prealabile necesare, astfel încât sa poatã aprecia corect serviciul financiar oferit si sa poatã astfel face o alegere in cunostinta de cauza. Furnizorul trebuie sa menþioneze valabilitatea ofertei prezentate.
Elementele de informare menþionate in prezenta ordonanþa acoperã informaþiile cu caracter general aplicabile tuturor tipurilor de servicii financiare.
Este prevãzuta obligativitatea existentei dreptului de denunþare unilaterala a contractului. Consumatorul trebuie sa fie protejat împotriva serviciilor nesolicitate. Consumatorul trebuie exonerat de orice obligaþie in cazul serviciilor nesolicitate, absenta unui rãspuns nefiind interpretata ca acceptare tacita din partea acestuia.
Protejarea efectiva a consumatorilor care nu doresc sa fie contactaþi prin anumite mijloace de comunicaþie sau la anumite ore necesita o reglementare stricta, luând in considerare si dreptul acestora la protejarea datelor personale si a intimitatii.
Fata de cele menþionate, Autoritatea Naþionala pentru Protecþia Consumatorilor, supune spre aprobare, prezentul proiect de act normativ.
privind protecþia consumatorilor la încheierea si executarea
contractelor la distanta a serviciilor financiare
In temeiul art. 108 din Constituþia României, republicatã, ºi al art. ___ pct. ___.___ din Legea _____/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanþe,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanþã.
Art. 1
Prezenta ordonanþa reglementeazã condiþiile de informare a consumatorilor in vederea încheierii si executãrii contractelor la distanta a serviciilor financiare dintre furnizorii de servicii financiare si consumatori.
Art.2
(1) In cazul existentei unui intelegeri prealabile cu privire la încheierea contractului de servicii financiare cu executare succesiva in timp sau o de serie de operaþiuni financiare distincte de aceeaºi natura, denumite in continuare operaþiuni, executate eºalonat in timp, prevederile prezentei ordonanþe se aplica numai intelegeri prealabile.
(2) In cazul in care nu exista o intelegere prealabila, dar operaþiunile succesive sau seriile de operaþiuni distincte de aceeaºi natura, eºalonate in timp, sunt executate intre aceleaºi parþi contractuale, dispoziþiile art.4 sunt aplicabile numai pentru prima operaþiune.
(3)In cazul in care intr-o perioada de un an nu este executata nici o operaþiune similara nu este executata, prima operaþiune pusa in executare va fi considerata ca fiind prima dintr-o noua serie de operaþiuni, dispoziþiile art. 4 aplicându-se in mod corespunzãtor.
Art.3
In sensul prezentei Ordonanþe, urmãtoarele expresii si termeni vor fi definite astfel:
a) contract la distanta – astfel cum este definit de art.2 alin.(1) din O.G. nr.130/2000 privind protecþia consumatorilor la încheierea si executarea contractelor la distanta, cu modificãrile si completãrile ulterioare
b) serviciu financiar – orice serviciu bancar, de credit, de asigurare, pensii private, investiþii sau care servicii referitoare la plata in natura.
c) furnizor–orice persoana juridica sau persoana fizica autorizata, care, in cadrul activitatilor sale profesionale sau comerciale, are calitatea de furnizor de servicii financiare la distanta.
d) consumator – astfel cum este definit de art. 2 lit.b) din O.G. nr.130/2000 privind protecþia consumatorilor la încheierea si executarea contractelor la distanta, cu modificãrile si completãrile ulterioare
e) tehnica de comunicaþie la distanta –orice mijloc care, fara a necesita prezenta fizica simultana a celor doua parþi, consumator si furnizor. poate fi folosit pentru comercializarea ori promovarea la distanta a serviciilor financiare
f) suport durabil –orice instrument ce permite consumatorului pãstrarea informaþiilor ce ii sunt comunicate, intr-un format uºor accesibil, cu posibilitatea de a fi consultate ori de cate ori este necesar, si care sa nu permitã modificarea conþinutului acestora in timp.
g) operator de comunicaþie – astfel cum este definit de art.2 lit.e) din O.G. nr.130/2000 privind protecþia consumatorilor la încheierea si executarea contractelor la distanta, cu modificãrile si completãrile ulterioare.
Art.4
(1) Înainte de încheierea unui contract la distanta, furnizorul are obligaþia de a informa consumatorul in timp util, corect si complet asupra urmãtoarelor elemente referitoare la modalitatile de identificare ale sale privind, cel puþin:
a) denumirea furnizorului, forma de organizare, activitatea sa principala, adresa sediului social sau dupã caz domiciliul stabil, si modalitatile de contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail si codul unic de înregistrare ;
b) denumirea reprezentantului ori dupã caz a intermediarului sau, activitatea principala, adresa sediului social sau dupã caz domiciliul stabil al acestuia, si modalitatile de contactare a acestuia, numãrul de telefon/fax, adresa de e-mail si codul unic de înregistrare, daca un astfel de reprezentant exista ;
c) in cazul in care activitatea furnizorului necesita o autorizare speciala, este obligat sa informeze, complementar informaþiilor prevãzute la lit. a) si b) si datele de identificare, adresa si modalitatile de contactare a autoritatii emitente a autorizaþiei inclusiv numãrul de telefon/fax si adresa de e-mail a acesteia.
(2) Informaþiile referitoare la serviciul financiar ce urmeazã a fi prestat trebuie sa fie oferite consumatorului de care furnizor in timp util, corect si complet asupra urmãtoarelor elemente:
a) descrierea caracteristicilor esenþiale ale serviciului financiar respectiv;
b) preþul total pe care consumatorul îl are de plãtit pentru achiziþionarea serviciului financiar, inclusiv toate comisioanele, taxele, costuri suplimentare ori cheltuielile aferente si toate tarifele, achitate direct de cãtre consumator ori achitate prin intermediul furnizorului iar in cazul in care nu poate fi indicat un preþ total precis al serviciului financiar respectiv, furnizorul este obligat sa informeze consumatorul asupra modalitatii de calcul necesare verificãrii costului total.
c) elementelor specifice anumitor operaþiuni privind existenta unor riscuri speciale asociate contractãrii serviciilor financiare sau a caracteristicilor specifice acestora, existenta unor riscuri speciale referitoare la posibilitatea unei variaþia preþului total in funcþie de pieþele financiare ori bursiere, asupra cãrora furnizorul nu are influenta si nu poate fi prezentata o estimare a evoluþiei viitoare raportata la o performantele statistice precedente.
d) existenta sau posibilitatea existentei unor taxe si/sau costuri suplimentare care nu sunt plãtite prin intermediul furnizorului sau impuse de acesta,
e) oricãrei limite de timp sau a termenului limita pana la care informaþiile furnizate sunt valabile
f) modalitatile de plata si de realizare a plaþii
g) orice cost suplimentar pentru consumator rezultat prin utilizarea de care acesta mijloacelor de comunicare la distanta, daca astfel de costuri adiþionale sunt facturate separat.
(3) Informaþiile referitoare la contractul la distanta ce urmeazã a fi încheiat, trebuie sa fie oferite consumatorului de care furnizor in timp util, corect si complet asupra urmãtoarelor elemente:
a) existenta, sau nu, a dreptului de denunþare unilaterala prevãzut la art. 8 si, in situaþia in care acest drept este stipulat se va preciza termenul si condiþiile in care acesta poate fi exercitat, inclusiv o precizare a informaþiilor privind plata in avans a unor sume pe care cumpãrãtorul poate fi obligat sa le plãteascã potrivit art.12 alin. (2) precum si a consecinþelor ce decurg din neexercitarea acestui drept.
b) durata minima pentru care se încheie contractul la distanta, in cazul prestãrii unor servicii financiare cu caracter permanent sau temporar;
c) informarea privind dreptul parþilor de reziliere sau de denunþare unilaterala a contractului înainte de termen, in temeiul unei clauze contractuale, inclusiv asupra penalitatilor impuse prin contract, dupã caz;
d) indicarea modalitatilor practice de exercitare a dreptului de denunþare unilaterala a contractului, intre altele si indicarea adresei la care poate fi expediata notificarea de denunþare unilaterala a contractului;
e) normele legale aplicabile intr-un Stat Membru al Uniunii Europene sau intr-o terþa tara, avute in vedere de cãtre furnizor ca temei juridic al raportului contractual cu consumatorul, in scopul încheierii unui contract la distanta;
f) orice clauza contractuala prin care este indicat temeiul legal aplicabil si/sau instanþa competenta in soluþionarea eventualelor litigii intre parþi;
g) in ce limba sau in care dintre limbile oficiale ale unui stat sunt formulaþi termenii si condiþiile contractuale, informaþiile prealabile prevãzute de art. 4, care va fi limba sau limbile in care furnizorul a convenit de comun acord cu consumatorul, sa comunice pe durata derulãrii contractului la distanta;
(4) Furnizorul este obligat sa ofere consumatorului informaþii privind caile de soluþionare a litigiilor dintre parþi, si anume:
a) posibilitatea apelãrii la proceduri de mediere înainte de sesizarea instanþei de judecata, prejudecatoresti, dupã caz de cãtre consumator care are calitatea de parte contractuala, si de asemenea care sunt modalitatile consumatorului de apelare la aceste proceduri;
b) existenta unor fonduri de garantare sal altor mecanisme de compensare , altele decât cele prevãzute de OG nr.39/2002 privind înfiinþarea ºi funcþionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicata, si de reglementãrile privind sistemele de compensare a investitorilor.
(5) Informaþiile prevãzute la alin. (1)- (4), al cãror scop comercial trebuie sã rezulte fãrã echivoc, vor fi comunicate în mod clar, uºor de înþeles de cãtre consumator, prin orice mijloc adaptat tehnicii de comunicaþie la distanþã utilizate, þinându-se seama de principiile de bunã practicã comercialã în tranzacþii ºi de principiile care guverneazã protecþia minorilor ºi a altor persoane lipsite de capacitate de exerciþiu, precum ºi de principiile referitoare la bunele moravuri.
Art.5
(1) In cazul in care mijlocul de comunicare la distanta este telefonul sau orice alt mijloc ce implica vorbirea directa, la începutul convorbirii cu consumatorul furnizorul are obligaþia de a informa consumatorul, in mod complet, corect si precis asupra:
a) denumirii sale sau a identitatii sale, dupã caz,
b) scopul comercial al apelului.
(2) Continuarea de cãtre furnizor a convorbirii telefonice cu consumatorul este permisa numai cu acordului explicit al consumatorului. In cazul acceptãrii de cãtre consumator a continuãrii convorbirii telefonice, furnizorul are obligaþia de a prezenta urmãtoarele informaþii:
a) identitatea persoanei care a contactat consumatorul din partea furnizorului si in ce calitate reprezintã furnizorul,
b) descrierea caracteristicilor esenþiale ale serviciului financiar;
c) preþul total pe care consumatorul îl are de plãtit pentru achiziþionarea serviciului financiar, inclusiv toate comisioanele, taxele, costuri suplimentare ori cheltuielile aferente si toate tarifele, achitate direct de cãtre consumator ori achitate prin intermediul furnizorului iar in cazul in care nu poate fi indicat un preþ total precis al serviciului financiar respectiv, furnizorul este obligat sa informeze consumatorul asupra modalitatii de calcul necesare verificãrii costului total;
d) existenta, sau nu, a dreptului de denunþare unilaterala prevãzut la art. 8 si, in situaþia in care acest drept este stipulat se va preciza termenul si condiþiile in care acesta poate fi exercitat, inclusiv o precizare a informaþiilor privind plata in avans a unor sume pe care cumpãrãtorul poate fi obligat sa le plãteascã potrivit art.12 alin. (2) precum si a consecinþelor ce decurg din neexercitarea acestui drept.
(3) Furnizorul este obligat sa informeze consumatorul despre faptul ca orice alte informaþii suplimentare sunt disponibile la cerere si totodatã sa indice natura acestor informaþii. In toarte situaþiile furnizorul trebuie sa furnizeze toate informaþiile complete atunci când isi indeplineste obligaþiile ce ii revin potrivit art. 7.
Art.6
(1) Informaþiile referitoare la obligaþiile contractuale vor fi comunicate consumatorului in faza precontractuala. Aceste informaþii trebuie sa fie in conformitate cu obligaþiile contractuale rezultate din dispoziþiile legale aplicabile contractului la distanta, daca acesta a fost încheiat in cele din urma intre furnizor si consumator.
(2) In situaþia in care, in legislaþia naþionala sau in aceea unui Stat Membru al Uniunii Europene referitoare la serviciile financiare sunt aplicabile dispoziþii speciale care impun o informare prealabila a acestuia favorabile consumatorului, altele decât cele prevãzute de prezenta ordonanþa, se aplica in mod corespunzãtor contractului financiar respectiv.
(3) Obligaþia de a informa pe consumator ori furnizor potrivit dispoziþiilor prezentei ordonanþe nu poate fi înlãturata prin invocarea secretului comercial sau profesional si nu poate fi limitata sau înlãturata prin clauze contractuale.
Art.7
(1) Furnizorul va comunica consumatorului, in totalitate, termenii si condiþiile contractuale, precum si informaþiile prevãzute de art.6, in scris, pe hârtie sau pe orice suport durabil disponibil si accesibil consumatorului, in timp util, înainte ca acesta sa aibã obligaþii rezultate prin semnarea unui contract la distanta sau acceptãrii unei oferte a unui astfel de serviciu financiar la distanta.
(2) In cazul in care contractul a fost încheiat, la cererea expresa consumatorului, prin utilizarea unor mijloace de comunicare la distanta care nu permit îndeplinirea procedurii prealabile de informare prevãzuta de alin (1), furnizorul isi va îndeplini obligaþiile ce ii revin imediat dupã încheierea contratului la distanta.
(3) Pe toata durata derulãrii contractului, consumatorul are dreptul sa solicite, comunicarea condiþiile si prevederile contractuale potrivit alin (1), pe suport de hârtie. Complementar, acestui drept, consumatorul poate schimba mijlocul de comunicare, in situaþia in care mijlocul de comunicaþie folosit nu permite încheierea unui astfel de contract sau modului in care ii este furnizat acel serviciu financiar.
Art.8
Consumatorul are dreptul de a denunþa unilateral contractul la distanta, in termen de 14 zile calendaristice, fara penalitati si fara a fi necesara invocarea vreunui motiv. In cazul contractelor la distanta care au ca obiect asigurãrile de viata si contractele referitoare la operaþiuni privind pensiile private, termenul in care consumatorul isi poate exercita dreptul de denuntare unilaterala este de 30 de zile calendaristice.
Art.9
Termenul prevãzut la art.8 incepe sa curgã:
a) din ziua încheierii contractului la distanta, cu excepþia cazurilor referitoare la contractul care are ca obiect asigurarea de viata menþionata la art. 8, si pentru care perioada limita va începe sa curgã de la data când consumatorul este informat ca s-a încheiat contractul la distanta, sau
b) din ziua in care consumatorul primeºte termenii si condiþiile contractuale si informaþiile in condiþiile prevãzute de art. 7 alin .(1) sau alin. (2), daca aceasta data este ulterioara datei la care se face referire la lit.a)
Art.10
(1) Dreptul de denunþare unilaterala a contractului, nu este permis in cazul serviciilor financiare al cãror preþ depinde de fluctuaþiile pieþei financiare si care nu poate fi influenþat de furnizor, care pot apare in perioada de denunþare unilaterala a contractului, cu ar fi serviciile referitoare la:
a) operaþiuni de schimburi valutare;
b) instrumente ale pieþei monetare;
c) acþiuni transferabile;
d) acþiuni in fonduri de investiþii colective;
e) contracte financiare de tip futures, inclusiv instrumente echivalente de plata in numerar;
f) contracte la termen (forward)
g) rate ale dobânzii, ale valutei si compensãri
h) opþiunile de achiziþionare sau înstrãinare a oricãrui instrument prevãzut la lit. a)-g). inclusiv a instrumentelor echivalente de plata cash, in mod special cele care privesc opþiunile de plata in valuta si rate ale dobânzii.
(2) Dreptul de denunþare unilaterala a contratului nu se aplica:
a) poliþelor de asigurare de calatorie si pentru bagaje sau alte poliþe de asigurare pe termen scurt cu o durata de cel mult de o luna calendaristica;
b) contractelor executate integral de ambele parþi la cererea expresa a consumatorului formulata înainte ca acesta sa-si exercite dreptul de denunþare unilaterala a contractului.
c) contractelor purtând asupra dobândirii unui drept de utilizare pe durata determinata a unor bunuri imobiliare
d) contractelor de credit garantate printr-o ipoteca asupra unui bun imobiliar sau asupra unui drept bazat pe proprietatea unui bun imobiliar;
(3) Existenta in legislaþia unui Stat Membru al Uniunii Europene a unei perioade de denunþare unilaterala mai favorabila consumatorilor, prevãzuta intr-un contract la distanta încheiat in temeiul prezentei ordonanþe, se aplica in mod corespunzãtor.
Art.11
(1) Consumatorul va notifica furnizorului exercitarea dreptului de retragere, conform informaþiilor primite de la furnizor, înainte de expirarea termenului prevãzut de art.8, prin orice mijloc, care poate fi probat. Termenul va fi considerat respectat, daca notificarea formulata pe suport de hârtie sau alt suport durabil accesibil destinatarului, este expediata înaintea expirãrii termenului in care acest drept poate fi exercitat.
(2) Daca unui contract la distanta pentru un serviciu financiar incheiat la un anumit moment i se conexeaza un alt contract la distanta pentru servicii oferite de furnizor sau un tert pe baza unui contract intre tert si furnizor, acest contract aditional la distanta se va anula, fara plata unor penalitati sau costuri suplimentare, daca consumatorul isi exercita dreptul sau de denuntare unilaterala prevazut de art. 8.
Art.12
(1) Consumatorul poate exercita dreptul de denunþare unilaterala a contractului fara plata de penalitati.
(2) Consumatorului ii poate fi solicitata achitarea doar a cheltuielilor aferente serviciului deja furnizat, in conformitate cu clauzele contractuale, cu excepþia contractelor de asigurare. Executarea contractului poate începe numai dupã ce consumatorul si-a dat consimtamantul in acest sens.
(3) Cheltuielile prevãzute la alin (2) nu vor putea:
a) depasi o suma stabilita proporþional cu perioada in care serviciul financiar a fost furnizat raportata la durata totala a contractului.
b) fi prevãzute ca plata in orice situaþie in care suma respectiva poate fi considerata ca penalitate.
(4) Furnizorul nu poate solicita consumatorului sa plãteascã cheltuielile prevãzute la alin (2) fara a face dovada ca acesta a fost informat in timp util in ceea ce priveste obligativitatea platii acestor cheltuieli, conform art.4 alin. (2) lit. b). Consumatorul nu poate fi obligat sa efectueze plata daca executarea contractului a început înaintea expirãrii perioadei de retragere, fara existenta unei cereri prealabila sau a unui acord expres din partea sa.
(5) In termen de 30 de zile calendaristice de la primirea notificãrii furnizorul este obligat sa ramburseze fara nici o întârziere, orice sume primite conform contractului la distanta, cu excepþia sumelor prevãzute la alin.(2), termen ce curge din ziua urmãtoare celei in care furnizorul a primit notificarea de denunþare unilaterala a contractului
(6) Consumatorul este obligat sa restituie furnizorului orice suma si/sau bunuri ce i-au fost furnizate, fara intarziere, in termen de maxim 30 de zile calendaristice, termen ce curge din ziua urmãtoare celei in care consumatorul a expediat notificarea de denunþare unilaterala a contractului.
Art.13
Pentru platile efectuate prin intermediul sistemelor moderne de plata de tip card, in cazul in care card-ul de credit al consumatorului este utilizat in mod fraudulos pentru achitarea serviciilor financiare la distanta, sumele plãtite vor fi recreditate sau restituite consumatorului potrivit reglementarilor specifice acestor sisteme de plata. In astfel de situaþii consumatorul poate sa solicita anularea tranzacþiei respective, fara plata de sume sau penalitati suplimentare.
Art.14
(1) Este interzisa furnizarea, fara o comanda prealabila de servicii financiare din partea consumatorului, daca aceasta livrare presupune efectuarea unei plaþi imediate sau suplimentare.
(2) Consumatorul este exonerat de orice obligaþie de plata, in cazul furnizãrii de servicii financiare nesolicitate, lipsa rãspunsului consumatorului neavand valoare de consimtamant tacit.
Art.15
Necesita acordul prealabil al consumatorului, exprimat in mod expres, urmãtoarele tehnici de comunicaþie la distanta
a) sistem automatizat de apel fara intervenþie umana (automat de apel);
b) telecopiator (fax);
c) adresa de posta electronica (e-mail).
Art.16
(1)Utilizarea altor tehnici de comunicaþie individuala la distanta in afara celor prevãzute la art. 15 nu este permisa, daca exista un refuz manifestat de consumator.
(2) Cheltuielile de utilizare a tehnicilor de comunicare la distanta nu vor fi suportate, in nici o situaþie de cãtre consumator
Art.17
(1)Constituie contravenþie încãlcarea prevederilor art. 4, art.6 si art.7, referitoare la nerespectarea obligaþiei de informare si se sanctioneaza cu amenda de la ....................... lei la ..................... lei.
(2)Constituie contravenþie încãlcarea prevederilor art.8 privind nerespectarea termenelor de rambursare, precum si ale art.15 si se sanctioneaza cu amenda de la ................... lei la .................. lei.
(3)Constituie contravenþie încãlcarea prevederilor art.17 si se sanctioneaza cu amenda de la ....................... lei la .............................. lei.
Art.18
Consumatorii au dreptul de a solicita rezilierea contractului in situaþia in care furnizorul nu respecta prevederile art.7, fara obligativitatea platii de penalizari si fara costuri suplimentare.
Art.19
(1) Contractele pentru furnizarea de servicii financiare la distanta nu pot conþine, chiar cu acordul expres al consumatorului, clauze de renunþare la drepturile prevãzute de prezenta ordonanþa.
(2) Prevederile alin.(1) sunt aplicabile indiferent de legea aplicabila prevederilor contractului, daca acesta a fost încheiat pe teritoriul României.
Art. 20
Prevederile prezentei legi se completeazã cu dispoziþiile Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificãrile si completãrile ulterioare , Ordonanþei Guvernului nr. 21/1992 privind protecþia consumatorilor, aprobata prin Legea nr. 11/1994, republicata cu modificãrile si completãrile ulterioare, Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive in contractele încheiate cu consumatorii, cu modificãrile ulterioare, Ordonantei Guvernului nr. 130/2000 privind protecþia consumatorilor la încheierea si executarea contractelor la distanþã, cu modificãrile si completãrile ulterioare, Legii nr. 365/2002 privind comerþul electronic, Codului penal, Codului Comercial precum si ale Codului Civil, in mãsura in care acestea nu conþin dispoziþii contrare.
Art.21
Constatarea contravenþiilor si aplicarea sancþiunilor se fac la sesizarea consumatorilor sau din oficiu de cãtre reprezentanþii imputerniciti ai Autoritatii Naþionale pentru Protecþia Consumatorilor.
Art.22
(1) Sarcina probei privind îndeplinirea obligaþiilor contractuale cat si sarcina probei existentei consimtamantului consumatorului in vederea încheierii contractului, cad in sarcina furnizorului
(2) Orice clauza contractuala prin care sarcina probei este atribuita consumatorului este nula.
Art. 23
Prezenta ordonanta intrã în vigoare la 6 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României.
Art. 24
Prezenta Ordonanþa transpune Directiva nr. 2002/65/EC a Parlamentului European si a Consiliului din 23 septembrie 2002 privind vânzarea la distanta a serviciilor financiare cãtre consumatori si amendarea Directivei Consiliului nr. 90/619/CEE si Directivelor Consiliului nr. 97/7/CE si 98/27/CE, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitãþilor Europene (JOCE) nr. L271/24 din 09 octombrie 2002.
Comentarii articol (0)