In Monitorul Oficial a fost publicata de curand o Ordonanta a Guvernului privind protecþia consumatorilor la încheierea ºi executarea contractelor la distanþã privind serviciile financiare. Lecturarea ei este cel putin interesanta (a se citi "obligatorie"), pentru toti cei care furnizeaza diverse servicii cu plata prin intermediul unor servicii de comunicatie la distanta.
Ordonanta defineste, printre altele, notiunile de:
- contract la distanþã - contractul de furnizare de servicii financiare încheiat între un furnizor ºi un consumator, în cadrul unui sistem de vânzare la distanþã sau al unui sistem de furnizare de servicii organizat de cãtre furnizor care utilizeazã în mod exclusiv, înainte ºi la încheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicaþie la distanþã;
- consumator - orice persoanã fizicã care, în cadrul contractelor reglementate de prezenta ordonanþã, acþioneazã în afara activitãþii sale profesionale, economice sau comerciale;
- tehnicã de comunicaþie la distanþã - orice mijloc care, fãrã a necesita prezenþa fizicã simultanã a celor douã pãrþi, consumator ºi furnizor, poate fi folosit pentru comercializarea ori promovarea la distanþã a serviciilor financiare;
- suport durabil - orice instrument ce permite consumatorului pãstrarea informaþiilor ce îi sunt comunicate ºi accesul la acestea pentru o perioadã de timp corespunzãtoare scopului informaþiei, cu posibilitatea de a fi consultate ori de câte ori este necesar, ºi care sã permitã reproducerea nemodificatã a conþinutului lor;
Înainte de încheierea unui contract la distanþã sau la momentul prezentãrii ofertei, furnizorul are obligaþia de a informa consumatorul în timp util, corect ºi complet asupra urmãtoarelor elemente referitoare la identificarea sa privind, cel puþin:
a) denumirea furnizorului, forma de organizare, activitatea sa principalã, adresa sediului social sau, dupã caz, domiciliul stabil ºi modalitãþile de contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail, registrul comerþului în care este înregistrat ºi codul unic de înregistrare;
b) denumirea reprezentantului din þara unde consumatorul are reºedinþa, activitatea principalã, adresa sediului social sau, dupã caz, domiciliul stabil al acestuia ºi modalitãþile de contactare a acestuia, numãrul de telefon/fax, adresa de e-mail, registrul comerþului în care este înregistrat ºi codul unic de înregistrare, dacã un astfel de reprezentant existã;
c) denumirea intermediarului, activitatea principalã, adresa sediului social sau, dupã caz, domiciliul stabil al acestuia ºi modalitãþile de contactare a acestuia, numãrul de telefon/fax, adresa de e-mail, registrul comerþului în care este înregistrat ºi codul unic de înregistrare, atunci când consumatorul trateazã cu un intermediar;
d) în cazul în care activitatea furnizorului necesitã o autorizare specialã, acesta este obligat sã furnizeze, complementar informaþiilor prevãzute la lit. a) ºi b), ºi datele de identificare, adresa ºi modalitãþile de contactare a autoritãþii emitente a autorizaþiei, inclusiv numãrul de telefon/fax ºi adresa de e-mail ale acesteia.
Informaþiile referitoare la obligaþiile contractuale vor fi comunicate consumatorului în faza precontractualã. Aceste informaþii trebuie sã fie în conformitate cu obligaþiile contractuale rezultate din legea aplicabilã contractului la distanþã, în cazul încheierii lui.
Consumatorul are dreptul de a denunþa unilateral contractul la distanþã, în termen de 14 zile calendaristice, fãrã penalitãþi ºi fãrã a fi necesarã invocarea vreunui motiv. În cazul contractelor la distanþã care au ca obiect asigurãrile de viaþã ºi contractele referitoare la operaþiuni privind pensiile individuale, termenul în care consumatorul îºi poate exercita dreptul de denunþare unilateralã este de 30 de zile calendaristice.
Contractele pentru furnizarea de servicii financiare la distanþã nu pot conþine, chiar cu acordul expres al consumatorului, clauze de renunþare la drepturile prevãzute de prezenta ordonanþã.
Sarcina probei privind îndeplinirea obligaþiilor furnizorului de informare a consumatorului, precum ºi sarcina probei existenþei consimþãmântului consumatorului la încheierea contractului ºi, dupã caz, la executarea acestuia cad în sarcina furnizorului. Orice clauzã contractualã prin care sarcina probei privind respectarea de cãtre furnizor a unora sau a tuturor obligaþiilor care îi incumbã în baza prezentei ordonanþe este atribuitã consumatorului va fi consideratã clauzã abuzivã, conform Legii nr. 193/2000, cu modificãrile ulterioare.
Ordonanta stabileste si contraventii, sanctionate cu amenzi situate intre 5 milioane si 40 de milioane lei.
Pentru cei interesati, Avocatnet.ro prezinta mai jos Ordonanta in integralitatea ei.
Ordonanþã nr. 85 din 19/08/2004 privind protecþia consumatorilor la încheierea ºi executarea contractelor la distanþã privind serviciile financiare
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 796 din 27/08/2004
Art. 1. - Prezenta ordonanþã reglementeazã condiþiile de informare a consumatorilor în vederea încheierii ºi executãrii contractelor la distanþã privind serviciile financiare dintre furnizorii de servicii financiare ºi consumatori.
Art. 2. - (1) În cazul încheierii unui contract privind servicii financiare, urmat de operaþiuni succesive sau de o serie de operaþiuni financiare distincte, de aceeaºi naturã, denumite în continuare operaþiuni, executate eºalonat în timp, prevederile prezentei ordonanþe se aplicã numai contractului.
(2) În cazul în care nu existã un contract în sensul celui prevãzut la alin. (1), dar operaþiuni succesive sau serii de operaþiuni distincte, de aceeaºi naturã, eºalonate în timp, sunt executate între aceleaºi pãrþi contractuale, dispoziþiile art. 4 sunt aplicabile numai pentru prima operaþiune.
(3) În situaþia prevãzutã la art. (2), în cazul în care într-o perioadã de un an nu este executatã nici o operaþiune similarã, urmãtoarea operaþiune pusã în executare va fi consideratã ca fiind prima dintr-o nouã serie de operaþiuni, dispoziþiile art. 4 aplicându-se în mod corespunzãtor.
Art. 3. - În sensul prezentei ordonanþe, termenii ºi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) contract la distanþã - contractul de furnizare de servicii financiare încheiat între un furnizor ºi un consumator, în cadrul unui sistem de vânzare la distanþã sau al unui sistem de furnizare de servicii organizat de cãtre furnizor care utilizeazã în mod exclusiv, înainte ºi la încheierea acestui contract, una sau mai multe tehnici de comunicaþie la distanþã;
b) serviciu financiar - orice serviciu bancar, de credit, de asigurare, pensii individuale, servicii de investiþii financiare reglementate de Legea nr. 297/2004 privind piaþa de capital sau orice servicii referitoare la plata în naturã;
c) furnizor - orice persoanã juridicã sau persoanã fizicã, publicã sau privatã, abilitatã conform legii, care, în cadrul activitãþilor sale profesionale sau comerciale, are calitatea de furnizor de servicii financiare stipulate în contractul la distanþã;
d) consumator - orice persoanã fizicã care, în cadrul contractelor reglementate de prezenta ordonanþã, acþioneazã în afara activitãþii sale profesionale, economice sau comerciale;
e) tehnicã de comunicaþie la distanþã - orice mijloc care, fãrã a necesita prezenþa fizicã simultanã a celor douã pãrþi, consumator ºi furnizor, poate fi folosit pentru comercializarea ori promovarea la distanþã a serviciilor financiare;
f) suport durabil - orice instrument ce permite consumatorului pãstrarea informaþiilor ce îi sunt comunicate ºi accesul la acestea pentru o perioadã de timp corespunzãtoare scopului informaþiei, cu posibilitatea de a fi consultate ori de câte ori este necesar, ºi care sã permitã reproducerea nemodificatã a conþinutului lor;
g) operator de comunicaþie - orice persoanã fizicã sau juridicã, publicã sau privatã, a cãrei activitate profesionalã, economicã sau comercialã constã în a pune la dispoziþie furnizorului una sau mai multe tehnici de comunicaþie la distanþã.
Art. 4. - (1) Înainte de încheierea unui contract la distanþã sau la momentul prezentãrii ofertei, furnizorul are obligaþia de a informa consumatorul în timp util, corect ºi complet asupra urmãtoarelor elemente referitoare la identificarea sa privind, cel puþin:
a) denumirea furnizorului, forma de organizare, activitatea sa principalã, adresa sediului social sau, dupã caz, domiciliul stabil ºi modalitãþile de contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail, registrul comerþului în care este înregistrat ºi codul unic de înregistrare;
b) denumirea reprezentantului din þara unde consumatorul are reºedinþa, activitatea principalã, adresa sediului social sau, dupã caz, domiciliul stabil al acestuia ºi modalitãþile de contactare a acestuia, numãrul de telefon/fax, adresa de e-mail, registrul comerþului în care este înregistrat ºi codul unic de înregistrare, dacã un astfel de reprezentant existã;
c) denumirea intermediarului, activitatea principalã, adresa sediului social sau, dupã caz, domiciliul stabil al acestuia ºi modalitãþile de contactare a acestuia, numãrul de telefon/fax, adresa de e-mail, registrul comerþului în care este înregistrat ºi codul unic de înregistrare, atunci când consumatorul trateazã cu un intermediar;
d) în cazul în care activitatea furnizorului necesitã o autorizare specialã, acesta este obligat sã furnizeze, complementar informaþiilor prevãzute la lit. a) ºi b), ºi datele de identificare, adresa ºi modalitãþile de contactare a autoritãþii emitente a autorizaþiei, inclusiv numãrul de telefon/fax ºi adresa de e-mail ale acesteia.
(2) Informaþiile referitoare la serviciul financiar ce urmeazã a fi prestat trebuie sã fie oferite consumatorului de cãtre furnizor în timp util, corect ºi complet, înainte de încheierea unui contract la distanþã sau la momentul prezentãrii ofertei, asupra urmãtoarelor elemente:
a) descrierea caracteristicilor esenþiale ale serviciului financiar respectiv;
b) preþul total pe care consumatorul îl are de plãtit pentru achiziþionarea serviciului financiar, inclusiv toate comisioanele, taxele, costurile suplimentare ori cheltuielile aferente ºi toate tarifele, achitate direct de cãtre consumator ori achitate prin intermediul furnizorului, iar în cazul în care nu poate fi indicat un preþ total precis al serviciului financiar respectiv, furnizorul este obligat sã informeze consumatorul asupra modalitãþii de calcul necesare verificãrii costului total;
c) elementele specifice anumitor operaþiuni privind existenþa unor riscuri speciale asociate contractãrii serviciilor financiare ori caracteristicile specifice acestora sau referitoare la posibilitatea unei variaþii a preþului total în funcþie de pieþele financiare ori bursiere, asupra cãrora furnizorul nu are influenþã ºi nu poate fi prezentatã o estimare a evoluþiei viitoare raportatã la performanþele statistice precedente;
d) existenþa sau posibilitatea existenþei unor taxe ºi/sau costuri suplimentare care nu sunt plãtite prin intermediul furnizorului sau impuse de acesta;
e) orice limitã de timp sau data pânã la care informaþiile furnizate sunt valabile;
f) modalitãþile de platã ºi de realizare a plãþii;
g) orice cost suplimentar pentru consumator, rezultat din utilizarea de cãtre acesta a mijloacelor de comunicare la distanþã, dacã astfel de costuri adiþionale sunt facturate separat.
(3) Informaþiile referitoare la contractul la distanþã ce urmeazã a fi încheiat trebuie sã fie oferite consumatorului de cãtre furnizor în timp util, corect ºi complet, înainte de încheierea unui contract la distanþã sau la momentul prezentãrii ofertei, asupra urmãtoarelor elemente:
a) existenþa sau inexistenþa dreptului de denunþare unilateralã prevãzut la art. 9 ºi, în situaþia în care acest drept este stipulat, se vor preciza termenul ºi condiþiile în care acesta poate fi exercitat, inclusiv o precizare a informaþiilor privind plata sumelor pe care consumatorul poate fi obligat sã le plãteascã potrivit art. 13 alin. (1), precum ºi a consecinþelor ce decurg din neexercitarea acestui drept;
b) durata minimã pentru care se încheie contractul la distanþã, în cazul prestãrii unor servicii financiare cu caracter permanent sau periodic;
c) informarea privind dreptul pãrþilor de reziliere sau de denunþare unilateralã a contractului înainte de termen, în temeiul unei clauze contractuale, inclusiv asupra penalitãþilor impuse prin contract, dupã caz;
d) indicarea modalitãþilor practice de exercitare a dreptului de denunþare unilateralã a contractului, între altele ºi indicarea adresei la care poate fi expediatã notificarea de denunþare unilateralã a contractului;
e) statul sau statele ale cãror norme sunt avute în vedere de cãtre furnizor ca temei juridic al raportului contractual cu consumatorul, în scopul încheierii unui contract la distanþã;
f) orice clauzã contractualã prin care este indicatã legea aplicabilã ºi/sau instanþa competentã în soluþionarea eventualelor litigii între pãrþi;
g) în ce limbã sau în care dintre limbile oficiale ale unui stat sunt formulaþi termenii ºi condiþiile contractuale, informaþiile prealabile prevãzute de art. 4, care va fi limba sau limbile în care furnizorul a convenit de comun acord cu consumatorul sã comunice pe durata derulãrii contractului la distanþã.
(4) Furnizorul este obligat sã ofere consumatorului, înainte de încheierea unui contract la distanþã sau la momentul prezentãrii ofertei, informaþii privind cãile de soluþionare a litigiilor dintre pãrþi, ºi anume:
a) posibilitatea apelãrii la proceduri extrajudiciare anterioare sesizãrii instanþei de judecatã, de cãtre consumator, care are calitatea de parte contractualã, ºi, de asemenea, care sunt modalitãþile consumatorului de apelare la aceste proceduri;
b) existenþa unor fonduri de garantare sau a altor mecanisme de compensare, altele decât cele prevãzute de Ordonanþa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinþarea ºi funcþionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, de Legea nr. 297/2004 ºi de reglementãrile privind Fondul de compensare a investitorilor emise de Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare în aplicarea Legii nr. 297/2004.
(5) Informaþiile prevãzute la alin. (1)-(4), al cãror scop comercial trebuie sã rezulte fãrã echivoc, vor fi comunicate în mod clar, uºor de înþeles de cãtre consumator, prin orice mijloc adaptat tehnicii de comunicaþie la distanþã utilizate, þinându-se seama de principiile de bunã practicã comercialã în tranzacþii ºi de principiile care guverneazã protecþia minorilor ºi a altor persoane lipsite de capacitate de exerciþiu, precum ºi de principiile referitoare la bunele moravuri.
Art. 5. - (1) În cazul în care mijlocul de comunicaþie la distanþã este telefonul sau orice alt mijloc ce implicã vorbirea directã, la începutul convorbirii furnizorul are obligaþia de a informa consumatorul, în mod complet, corect ºi precis asupra:
a) datelor sale de identificare;
b) scopului comercial al apelului.
(2) Continuarea de cãtre furnizor a convorbirii telefonice este permisã numai cu acordul explicit al consumatorului. În cazul acceptãrii de cãtre consumator a continuãrii convorbirii telefonice, furnizorul are obligaþia de a prezenta urmãtoarele informaþii:
a) identitatea persoanei care a contactat consumatorul din partea furnizorului ºi în ce calitate reprezintã furnizorul;
b) descrierea caracteristicilor esenþiale ale serviciului financiar;
c) preþul total pe care consumatorul îl are de plãtit pentru achiziþionarea serviciului financiar, inclusiv toate comisioanele, taxele, costurile suplimentare ori cheltuielile aferente ºi toate tarifele, achitate direct de cãtre consumator ori achitate prin intermediul furnizorului, iar în cazul în care nu poate fi indicat un preþ total precis al serviciului financiar respectiv, furnizorul este obligat sã informeze consumatorul asupra modalitãþii de calcul necesare verificãrii costului total;
d) existenþa sau posibilitatea existenþei unor taxe ºi/sau costuri suplimentare care nu sunt plãtite prin intermediul furnizorului sau impuse de acesta;
e) existenþa sau inexistenþa dreptului de denunþare unilateralã prevãzut la art. 9 ºi, în situaþia în care acest drept este stipulat, se vor preciza termenul ºi condiþiile în care acesta poate fi exercitat, inclusiv o precizare a informaþiilor privind plata sumelor pe care consumatorul poate fi obligat sã le plãteascã potrivit art. 13 alin. (1), precum ºi a consecinþelor ce decurg din neexercitarea acestui drept.
(3) Furnizorul este obligat sã informeze consumatorul despre faptul cã orice alte informaþii suplimentare sunt disponibile la cerere ºi, totodatã, sã indice natura acestor informaþii. În toate situaþiile furnizorul trebuie sã ofere informaþiile complete atunci când îºi îndeplineºte obligaþiile ce îi revin potrivit art. 7.
Art. 6. - (1) Informaþiile referitoare la obligaþiile contractuale vor fi comunicate consumatorului în faza precontractualã. Aceste informaþii trebuie sã fie în conformitate cu obligaþiile contractuale rezultate din legea aplicabilã contractului la distanþã, în cazul încheierii lui.
(2) În situaþia în care, în legislaþia naþionalã sau în aceea a Uniunii Europene, referitoare la serviciile financiare, sunt aplicabile dispoziþii speciale care impun o informare prealabilã în favoarea consumatorului, altele decât cele prevãzute de prezenta ordonanþã, acestea se aplicã în mod corespunzãtor contractului financiar respectiv.
(3) Obligaþia de a-l informa pe consumator ori pe furnizor, potrivit dispoziþiilor prezentei ordonanþe, nu poate fi înlãturatã prin invocarea secretului comercial sau profesional ºi nu poate fi limitatã sau înlãturatã prin clauze contractuale.
Art. 7. - (1) Furnizorul va comunica consumatorului, în totalitate, termenii ºi condiþiile contractuale ºi informaþiile prevãzute la art. 4 ºi 6, în scris, pe hârtie sau pe orice suport durabil disponibil ºi accesibil consumatorului, în timp util, înainte ca acesta sã aibã obligaþii rezultate din semnarea unui contract la distanþã sau din acceptarea unei oferte a unui astfel de serviciu financiar la distanþã.
(2) În cazul în care, la cererea expresã a consumatorului, contractul a fost încheiat prin utilizarea unor mijloace de comunicare la distanþã care nu permit îndeplinirea procedurii prealabile de informare prevãzute la alin. (1), furnizorul îºi va îndeplini obligaþiile ce îi revin, imediat dupã încheierea contractului la distanþã.
(3) Pe toatã durata derulãrii contractului, consumatorul are dreptul sã solicite comunicarea condiþiilor ºi prevederilor contractuale potrivit alin. (1), pe suport hârtie. Complementar, consumatorul are dreptul de a schimba mijlocul de comunicaþie folosit, exceptând situaþia în care mijlocul ales este incompatibil cu contractul încheiat sau cu natura serviciului financiar furnizat.
Art. 8. - Dacã pãrþile nu au convenit altfel, momentul încheierii contractului la distanþã privind serviciile financiare îl constituie momentul primirii mesajului de confirmare de cãtre consumator, referitor la comanda sa.
Art. 9. - Consumatorul are dreptul de a denunþa unilateral contractul la distanþã, în termen de 14 zile calendaristice, fãrã penalitãþi ºi fãrã a fi necesarã invocarea vreunui motiv. În cazul contractelor la distanþã care au ca obiect asigurãrile de viaþã ºi contractele referitoare la operaþiuni privind pensiile individuale, termenul în care consumatorul îºi poate exercita dreptul de denunþare unilateralã este de 30 de zile calendaristice.
Art. 10. - Termenul prevãzut la art. 9 începe sã curgã:
a) din ziua încheierii contractului la distanþã, cu excepþia cazurilor referitoare la contractul care are ca obiect asigurarea de viaþã menþionatã la art. 9 ºi pentru care acesta va începe sã curgã de la data când consumatorul este informat cã s-a încheiat contractul la distanþã; sau
b) din ziua în care consumatorul primeºte termenii ºi condiþiile contractuale ºi informaþiile în condiþiile prevãzute de art. 7 alin. (1) sau (2), dacã aceastã datã este ulterioarã datei la care se face referire la lit. a).
Art. 11. - (1) Dreptul de denunþare unilateralã a contractului nu se aplicã în cazul serviciilor financiare al cãror preþ depinde de fluctuaþiile pieþei financiare ºi care nu poate fi influenþat de furnizor, care pot apãrea în perioada de denunþare unilateralã a contractului, cum ar fi serviciile referitoare la:
a) operaþiuni de schimb valutar;
b) instrumente ale pieþei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenþa mai micã de un an ºi certificate de depozit;
c) valori mobiliare;
d) titluri de participare la organisme de plasament colectiv;
e) contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare finalã în fonduri;
f) contracte forward pe rata dobânzii - FRA;
g) swap-uri pe rata dobânzii, curs de schimb ºi acþiuni;
h) opþiuni pe orice instrument financiar prevãzut la lit. b)-e), inclusiv contracte similare de decontare finalã în fonduri; aceastã categorie include ºi opþiuni pe curs de schimb ºi rata dobânzii.
(2) Dreptul de denunþare unilateralã a contractului nu se aplicã:
a) poliþelor de asigurare de cãlãtorie ºi pentru bagaje sau altor poliþe de asigurare pe termen scurt cu o duratã de cel mult o lunã calendaristicã;
b) contractelor executate integral de ambele pãrþi la cererea expresã a consumatorului, formulatã înainte ca acesta sã-ºi exercite dreptul de denunþare unilateralã a contractului;
c) contractelor de credit pentru dobândirea sau pãstrarea dreptului de proprietate asupra terenului ori asupra unei construcþii existente sau proiectate, ori pentru renovarea sau îmbunãtãþirea unei construcþii;
d) contractelor de credit garantate printr-o ipotecã asupra unui bun imobil sau asupra unui drept bazat pe proprietatea unui bun imobil;
e) declaraþiei consumatorului care foloseºte serviciile unui notar sau ale altei instituþii oficiale, sub condiþia ca aceasta sã confirme cã dreptul prevãzut la art. 7 alin. (1) a fost asigurat consumatorului.
(3) Prevederile prezentei ordonanþe, referitoare la dreptul de denunþare, nu se aplicã contractelor de credit reglementate de art. 8 din Legea nr. 282/2004 privind protecþia dobânditorilor cu privire la unele aspecte ale contractelor purtând asupra dobândirii unui drept de utilizare pe duratã limitatã a unor bunuri imobiliare ºi de art. 9 din Ordonanþa Guvernului nr. 130/2000 privind protecþia consumatorilor la încheierea ºi executarea contractelor la distanþã, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 51/2003.
Art. 12. - (1) În cazul exercitãrii dreptului de denunþare unilateralã a contractului, consumatorul va notifica furnizorul, conform informaþiilor primite de la acesta potrivit art. 4 alin. (3) lit. d), înainte de expirarea termenului prevãzut de art. 9, prin orice mijloc care poate fi probat. Termenul va fi considerat respectat dacã notificarea formulatã pe suport hârtie sau alt suport durabil, disponibil ºi accesibil destinatarului, este expediatã înaintea expirãrii termenului în care acest drept poate fi exercitat.
(2) Dacã unui contract la distanþã pentru un serviciu financiar încheiat la un anumit moment i se conexeazã un alt contract la distanþã pentru servicii oferite de furnizor sau de un terþ pe baza unui contract între terþ ºi furnizor, acest contract adiþional la distanþã se va rezilia, fãrã plata unor penalitãþi sau costuri suplimentare, dacã consumatorul îºi exercitã dreptul sãu de denunþare unilateralã prevãzut de art. 9.
Art. 13. - (1) În cazul exercitãrii dreptului de denunþare unilateralã a contractului conform art. 9, consumatorului îi poate fi solicitatã achitarea doar a cheltuielilor aferente serviciului deja furnizat, în conformitate cu clauzele contractuale. Executarea contractului poate începe numai dupã ce consumatorul ºi-a dat consimþãmântul în acest sens.
(2) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) nu vor putea:
a) sã depãºeascã o sumã stabilitã proporþional cu perioada în care serviciul financiar a fost furnizat, raportatã la durata totalã a contractului;
b) sã fie prevãzute ca platã în orice situaþie în care suma respectivã poate fi consideratã ca penalitate.
(3) Prin excepþie de la prevederile alin. (1), în cazul denunþãrii contractelor de asigurare consumatorul nu va fi obligat la cheltuieli.
(4) Furnizorul nu poate solicita consumatorului sã plãteascã cheltuielile prevãzute la alin. (1) fãrã a face dovada cã acesta a fost informat în timp util în ceea ce priveºte obligativitatea plãþii acestor cheltuieli, conform art. 4 alin. (3) lit. a). Consumatorul nu poate fi obligat sã efectueze plata dacã furnizorul a început executarea contractului înaintea expirãrii perioadei de denunþare, fãrã existenþa unei cereri prealabile a consumatorului sau a unui acord expres al acestuia.
(5) În termen de 30 de zile calendaristice de la primirea notificãrii, furnizorul este obligat sã ramburseze fãrã nici o întârziere orice sume primite conform contractului la distanþã, cu excepþia sumelor prevãzute la alin. (1), termen ce curge din ziua în care furnizorul a primit notificarea de denunþare unilateralã a contractului.
(6) Consumatorul este obligat sã restituie furnizorului orice sumã ºi/sau bunuri ce i-au fost furnizate de acesta, fãrã întârziere, în termen de maximum 30 de zile calendaristice, termen ce curge din ziua în care consumatorul a expediat notificarea de denunþare unilateralã a contractului.
Art. 14. - Pentru plãþile efectuate prin intermediul sistemelor moderne de platã de tip card, în cazul în care cardul consumatorului este utilizat în mod fraudulos pentru achitarea serviciilor financiare la distanþã, sumele plãtite vor fi recreditate sau restituite consumatorului potrivit reglementãrilor specifice acestor sisteme de platã. În astfel de situaþii consumatorul poate sã solicite anularea tranzacþiei respective, fãrã plata de sume sau penalitãþi suplimentare.
Art. 15. - (1) Este interzisã furnizarea de servicii financiare, fãrã o comandã prealabilã, din partea consumatorului, dacã aceastã livrare presupune efectuarea unei plãþi imediate sau suplimentare ulterioare.
(2) Consumatorul este exonerat de orice obligaþie, în cazul furnizãrii de servicii financiare nesolicitate, lipsa rãspunsului consumatorului neavând valoare de consimþãmânt tacit.
Art. 16. - Necesitã acordul prealabil al consumatorului, exprimat în mod expres, urmãtoarele tehnici de comunicaþie la distanþã:
a) sistem automatizat de apel fãrã intervenþie umanã de tipul automatelor de apel;
b) telecopiator sau fax.
Art. 17. - (1) Utilizarea altor tehnici de comunicaþie individualã la distanþã în afara celor prevãzute la art. 16 nu este permisã dacã existã un refuz manifestat de consumator.
(2) Cheltuielile de utilizare a tehnicilor de comunicare la distanþã în situaþiile prevãzute la art. 16 ºi la alin. (1) nu vor fi suportate de cãtre consumator.
Art. 18. - (1) Constituie contravenþie încãlcarea prevederilor art. 4, 6 ºi 7, referitoare la nerespectarea obligaþiei de informare, ºi se sancþioneazã cu amendã de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei.
(2) Constituie contravenþie încãlcarea prevederilor art. 13 alin. (5) privind nerespectarea termenelor de rambursare, precum ºi ale art. 16 ºi se sancþioneazã cu amendã de la 10.000.000 lei la 40.000.000 lei.
(3) Constituie contravenþie încãlcarea prevederilor art. 17 ºi se sancþioneazã cu amendã de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
Art. 19. - (1) Constatarea contravenþiilor ºi aplicarea sancþiunilor prevãzute la art. 18 se fac la sesizarea consumatorilor sau din oficiu de cãtre reprezentanþii împuterniciþi ai Autoritãþii Naþionale pentru Protecþia Consumatorilor.
(2) Contravenþiilor prevãzute la art. 18 le sunt aplicabile prevederile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ulterioare.
Art. 20. - Consumatorii au dreptul de a solicita rezilierea contractului în situaþia în care furnizorul nu respectã prevederile art. 7, fãrã plata de penalitãþi ºi fãrã costuri suplimentare.
Art. 21. - (1) Contractele pentru furnizarea de servicii financiare la distanþã nu pot conþine, chiar cu acordul expres al consumatorului, clauze de renunþare la drepturile prevãzute de prezenta ordonanþã.
(2) Consumatorul beneficiazã de protecþia conferitã de alin. (1), indiferent de legea aleasã de pãrþi pentru a guverna contractul, dacã locul încheierii contractului este pe teritoriul României.
Art. 22. - (1) Prevederile prezentei ordonanþe se completeazã, în mod corespunzãtor, cu dispoziþiile Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, ale Ordonanþei Guvernului nr. 21/1992 privind protecþia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, ale Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianþi ºi consumatori, cu modificãrile ulterioare, ale Ordonanþei Guvernului nr. 130/2000 privind protecþia consumatorilor la încheierea ºi executarea contractelor la distanþã, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 51/2003, ale Legii nr. 365/2002 privind comerþul electronic, cu modificãrile ulterioare, ale Legii nr. 296/2004 privind Codul consumului, ale Legii nr. 297/2004 privind piaþa de capital ºi ale reglementãrilor Comisiei Naþionale a Valorilor Mobiliare emise în aplicarea acesteia, ale Codului penal, ale Codului comercial, precum ºi cu cele ale Codului civil.
(2) Reglementãrile emise în aplicarea prezentei ordonanþe, care vizeazã activitãþile prevãzute de Legea nr. 297/2004, vor fi elaborate de Autoritatea Naþionalã pentru Protecþia Consumatorilor împreunã cu Comisia Naþionalã a Valorilor Mobiliare.
Art. 23. - (1) Prevederile prezentei ordonanþe nu îngrãdesc dreptul consumatorilor de a formula reclamaþii ºi sesizãri în apãrarea intereselor lor pentru rezolvarea neînþelegerilor legate de încheierea ºi executarea contractelor la distanþã privind serviciile financiare.
(2) Autoritatea competentã pentru soluþionarea reclamaþiilor ºi sesizãrilor consumatorilor ce decurg din încheierea ºi executarea contractelor la distanþã privind serviciile financiare este Autoritatea Naþionalã pentru Protecþia Consumatorilor.
Art. 24. - (1) Sarcina probei privind îndeplinirea obligaþiilor furnizorului de informare a consumatorului, precum ºi sarcina probei existenþei consimþãmântului consumatorului la încheierea contractului ºi, dupã caz, la executarea acestuia cad în sarcina furnizorului.
(2) Orice clauzã contractualã prin care sarcina probei privind respectarea de cãtre furnizor a unora sau a tuturor obligaþiilor care îi incumbã în baza prezentei ordonanþe este atribuitã consumatorului va fi consideratã clauzã abuzivã, conform Legii nr. 193/2000, cu modificãrile ulterioare.
Art. 25. - Prezenta ordonanþã transpune Directiva nr. 2002/65/CE a Parlamentului European ºi a Consiliului din 23 septembrie 2002 privind vânzarea la distanþã a serviciilor financiare cãtre consumatori ºi modificarea Directivei Consiliului nr. 90/619/CEE ºi a Directivelor Consiliului nr. 97/7/CE ºi 98/27/CE, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãþilor Europene (JOCE) nr. L271 din 9 octombrie 2002.
Art. 26. - Prezenta ordonanþã intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Comentarii articol (0)