Este vorba, mai precis, de Ordinul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului nr. 991/2021, care a fost publicat aseară și care este deja în vigoare. Acesta conține procedura de implementare a granturilor pentru HoReCa, ajutor de stat introdus prin OUG nr. 224/2020. Chiar dacă avem complet cadrul legal, autoritățile trebuie să anunțe perioada înscrierilor pentru ca firmele să poată cere bani efectiv.
„Obiectivul schemei de ajutor de stat, denumită în continuare Schema, îl reprezintă acordarea de sprijin financiar din fonduri publice naționale și/sau din fonduri externe pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentației publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei COVID 19”, scrie în actul normativ. Bugetul schemei de ajutor este estimat la 500 de milioane de euro, aceasta urmând să se deruleze până la 31 decembrie 2021. Plata sumelor cerute va fi făcută până la 30 iunie 2022, iar ajutorul se estimează că va ajunge la 74.000 de companii.
În esență, vor putea cere granturile de la stat structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare clasificate (coduri CAEN 5510, 5520, 5530, 5590), structurile/unitățile de alimentație (coduri CAEN 5610, 5621, 5629, 5630) și organizatorii de evenimente (cod CAEN 8232), înregistrate/înregistrați fiscal în România, agențiile de turism licențiate (coduri CAEN 7911, 7912, 7990) și ghizii de turism atestați (cod CAEN 7990), care își desfășoară activitatea în România. Beneficiarul poate fi întreprindere autonomă, întreprindere parteneră sau întreprindere legată și sunt vizate inclusiv PFA-urile, II-urile și IF-urile.
Granturile pentru HoReCa se vor acorda în baza unui contract de finanțare, însă numai pentru entitățile care funcționează legal (adică sunt clasificate, licențiate, autorizate etc. de autoritățile de la noi). În plus, ajutorul de stat va putea fi cerut de firme care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
- nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019 (dar care au intrat ulterior în dificultate din cauza pandemiei);
- nu au alte ajutoare de stat/minimis de returnat (sau, dacă au, trebuie să le fi returnat în totalitate);
- nu se află în insolvență la momentul înscrierii pentru granturile pentru HoReCa;
- își mențin activitatea cel puțin șase luni (dacă ajutorul este de maximum 200.000 de euro) sau 12 luni (dacă ajutorul este de peste 200.000 de euro) de la momentul primei plăți; nu se iau în calcul eventualele suspendări/restricții asupra activității comerciale, impuse de autorități;
- au depus situațiile financiare aferente exercițiilor financiare 2019 și 2020, dacă aveau această obligație.
Înscrierea în program se va face prin intermediul site-ului granturi.imm.gov.ro, acolo unde firmele își vor face un profil cu utilizator și parolă și vor completa un formular de înscriere. Așa cum reiese din procedură, înscrierea se va face în două etape - crearea unui profil (se vor înregistra datele reprezentantului legal sau ale împuternicitului și datele firmei), folosind o semnătură electronică, și completarea formularului de înscriere (plus încărcarea anumitor documente justificative).
Completarea formularului de înscriere se va face într-o perioadă de zece zile lucrătoare (de la ora 10:00 a primei zile până la ora 20:00 a ultimei zile). Perioada de înscriere va fi anunțată cu cel puțin trei zile lucrătoare înainte de începerea înregistrărilor în platformă, iar aceasta va putea fi prelungită dacă fondurile nu se epuizează în acele zece zile.
Ulterior se vor evalua cererile și se vor încheia contractele de finanțare cu firmele acceptate conform condițiilor programului, în ordinea înregistrării. După încheierea contractelor, plata granturilor se va face prin intermediul băncilor partenere în cadrul programului.
Granturile vor fi în cuantum de maximum 20% din baza de calcul, în condițiile în care baza de calcul reprezintă, după caz, diferența dintre cifra de afaceri din 2019 și cea din 2020, diferența dintre volumul facturilor emise în 2019, inclusiv marja, și volumul facturilor emise în 2020, inclusiv marja (agențiile de turism), sau diferența dintre încasările din 2019 și încasările din 2020. Baza de calcul trebuie să fie certificată și asumată fie de un expert contabil, fie de un auditor financiar plătit de solicitant, iar ajutorul poate fi de maximum 800.000 euro pentru fiecare beneficiar.
Atenție! Înscrierile firmelor pentru granturi vor începe abia după ce ministerul va anunța perioada de înregistrare.
Comentarii articol (0)