Pe lângă continuarea programului prin care este încurajată cumpărarea de mașini electrice și hibride (Rabla Plus), aplicarea, în continuare, de reduceri de taxe și scutiri de impozit pentru acestea ori introducerea de benzi speciale de circulație pentru mașinile electrice, autoritățile au în vedere ca, până în 2030, să introducă taxe de mediu, care să descurajeze achiziția de mașini uzate, cu grad mare de poluare, și chiar să limiteze accesul în centrele orașelor pentru cele mai poluante dintre acestea. Măsurile privind aplicarea unor măsuri pentru reducerea poluării se regăsesc în Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030, document pus luni în dezbatere la Ministerul Energiei.
De fapt, așa cum apare în
planul aflat în dezbatere pe site-ul Ministerului Energiei, autoritățile intenționează ca, în următorii ani,
să ia o serie de măsuri ce au ca scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, îmbunătățirea eficienței energetice și, în general, limitarea schimbărilor climatice.
Printre măsuri se numără și unele ce vizează sectorul transporturilor. Astfel, până în 2030 am putea vorbi despre
limitarea circulației vehiculelor cu motoare termice (benzină, motorină, gaz) în centrele orașelor, pentru a îmbunătăți calitatea aerului.
Adică se are în vedere adoptarea unor măsuri ce au ca scop
limitarea accesului mașinilor poluante în centrul orașelor. De exemplu, așa cum apare în planul autorităților,
“din 2022 ar putea fi introdusă interzicerea accesului în centrul capitalei pentru mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2, în timp ce pentru Euro 3 restricția ar fi aplicabilă începând cu anul 2023”.
În plus, pentru a descuraja deținerea unor mașini poluante,
impozitele anuale pe mijloacele de transport s-ar putea modifica, în sensul majorării lor pentru mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2 și diminuării sau chiar eliminării acestora în cazul celor electrice sau hibride.
De altfel, acum, potrivit Codului fiscal, autovehiculele acționate electric sunt scutite de plata impozitului auto. În plus, scutite de plata acestui impozit sunt și mașinile care dețin un atestat de vehicule istorice, indiferent de norma de poluare.
Suplimentar, pentru a descuraja achiziția de mașini uzate, cu grad mare de poluare,
autoritățile se gândesc să introducă taxe de mediu. Pentru a-și atinge scopul, respectiv scăderea numărului de mașini poluante cumpărate, acestea urmează să fie
“ridicate (ca valoare – n. red.) și stricte”, după cum apare în planul autorităților.
Documentul despre care vorbim este un plan, ceea ce nu înseamnă, neapărat, că toate măsurile prezentate în acest articol vor ajunge să se aplice. Așadar, deocamdată nu știm dacă sau sub ce formă vor fi introduse taxe de mediu ori ce valori vor avea ele.
Pe lângă toate măsurile prezentate mai sus, care sunt luate în calcul pentru reducerea poluării, în special, în orașe, autoritățile vor ca, până în 2030, acolo unde se poate, să fie stabilite
benzi speciale de circulație pentru mijloacele de transport public și automobilele electrice.
Totodată, până la sfârșitul acestui deceniu, autostrăzile din țara noastră ar putea fi dotate cu puncte de încărcare pentru vehiculele electrice – se propune instalarea a
20 de stații de încărcare pe autostrăzile A1 și A2.
Atenție! Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030 nu se aplică acum. Acesta trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare. Chiar și după intrarea acestuia în vigoare, măsurile cuprinse vor trebui să apară în mai multe proiecte de acte normative, ce vor trebui, la rândul lor, adoptate de autorități și oficializate pentru a se putea aplica.
Comentarii articol (0)