ACCES PREMIUM
De ce premium?
Poți înregistra candidații la interviurile pentru recrutare?
Înregistrarea video sau audio a candidaţilor care trec printr-un interviu de angajare este admisibilă din punctul de vedere al Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) doar dacă are ca temei un interes legitim, respectiv ar fi necesară pentru realizarea unui casting sau obţinerea unui post în televiziune, de exemplu, însă nu şi dacă imaginile sunt prelucrate de către angajator pentru demersurile pentru realizarea unui contract de muncă, a atras atenţia un specialist în domeniul GDPR într-o conferinţă recentă a avocatnet.ro.
Articolul continuă mai jos
„Documentele oferite angajatorului de către candidat pentru a-i fi analizată experienţa, pentru că respectiva persoana este interesată să primească un job, acesta ar fi un demers pentru încheierea unui contract de muncă şi am putea să ne încadrăm în regulamentul GDPR pe temeiul realizării unui contract. Dar asta presupune că trebuie să fie la cererea persoanei vizate, adică a candidatului. Înregistrarea video aferentă interviului nu intră în demersurile pentru realizarea unui contract, este o prelucrare de date care nu ţine de încheierea contractului respectiv, în mod direct”, a explicat
Roxana Guiman, partener PrivacyOn, în cadrul conferinţei
avocatnet.ro „Protecţia datelor cu caracter personal în cadrul departamentului HR al companiei” din 27 mai.
Această prelucrare a datelor cu caracter personal obţinute din interviurile video poate fi realizată doar dacă este organizat un casting sau pentru ocuparea unui post în televiziune pentru a se putea întemeia pe necesitatea de a face demersuri înainte de încheierea unui contract, conform prevederilor GDPR.
„Trebuie analizat, totuşi, în funcţie de specificul situaţiei, dacă există un motiv pentru care este foarte important să fie filmat candidatul şi dacă există o justificare concretă pentru această chestiune. În principal, m-aş îndrepta spre un interes legitim, dacă există, decât spre temeiul realizării unui contract de muncă”, a subliniat Roxana Guiman.
În contextul recrutării, este important de reţinut şi faptul că angajatorii trebuie să se limiteze doar la strictul necesar atunci când ne referim la
documentele solicitate în procesul de recrutare, deoarece regulile impuse de GDPR stabilesc că solicitarea de documente suplimentare trebuie să aibă un temei. Astfel, un angajator nu poate cere un salariat o copie după permisul auto la angajare, dacă nu îi va oferi o maşină de serviciu, sau prezentarea unui cazier judiciar, deoarece acest document este necesar doar pentru anumite poziţii (consilier juridic, avocat, gestionar, paznic sau funcționar publi ş.a.m.d.).
Tot din perspectiva GDPR, recrutorii trebuie să ştie că
pot păstra informaţiile primite de la candidaţi doar un anumit timp. Orice date prelucrate în acest sens trebuie să fie păstrate doar atât cât este necesar în procesul de recrutare şi nu vor fi menţinute dincolo de durata necesară finalizării procesului de selecţie.
Excepțional, s-ar putea ca angajatorul să păstreze datele prelucrate, cu privire la candidații respinși, și ulterior procesului de selecție. În acest caz, angajatorul va putea să acționeze astfel doar dacă are un interes legitim pentru o astfel de prelucrare, iar interesul său depășește interesul candidatului respins de a-i fi respectată confidențialitatea datelor.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.