ACCES PREMIUM
De ce premium?
Angajatorul este obligat să-şi protejeze salariaţii şi împotriva hărţuirii venite din partea clienţilor săi
Angajatorul este responsabil pentru securitatea şi sănătatea salariaţilor săi cât timp aceştia se află în timpul programului de lucru, scrie în Codul muncii, asta înseamnă că, şi în situaţia în care o altă persoană din afara firmei săvârseşte fapte de hărţuire asupra unui salariat, angajatorul are responsabilitatea de a-şi proteja salariatul, a explicat un specialist în relaţii de muncă la o conferinţă recentă avocatnet.ro.
Articolul continuă mai jos
Politica antihărţuire, obligatorie
pentru toate firmele încă din 2019, nu trebuie să facă referire doar la ceea ce se întâmplă la locul de muncă între salariaţi sau între salariaţi şi angajator, ci trebuie să conţină şi referinţe legate de faptele de hărţuire venite din partea clienţilor angajatorului respectiv sau din partea altor parteneri de afaceri sau terţi.
„În restaurant, de exemplu, hărţuitorul poate să fie un client al respectivului angajator. În această situaţie, important este ce face persoana care are funcţie de conducere şi care gestionează, în fapt, acel loc. Angajatorul are obligaţia să intervină astfel încât salariatul său să fie protejat. Să nu uităm că angajatorul este responsabil pentru securitatea şi sănătatea salariaţilor săi cât timp aceştia se află în timpul programului de lucru”, a răspuns
Dan Năstase, consilier juridic specializat în relaţii de muncă, unei întrebări adresate în cadrul
conferinţei „Hărțuirea morală la locul de muncă” organizată pe 27 mai de
avocatnet.ro.
Astfel, angajatorul trebuie să înţeleagă că obligaţiile sale legate de măsurile împotriva hărţuirii nu au legătură doar cu cei cu care are relaţii de muncă, ci şi cu cei cu care salariaţii săi intră în contact pe durata programului de lucru.
„Angajatorul trebuie să ia măsuri care să nu îndemne nici clienţii, nu doar salariaţii, la acte sau fapte de hărţuire morală. Deşi clienţii sunt importanţi, trebuie să existe o limită până la care să nu mai fie tolerat un comportament pe care un angajatorul îl consideră în afara cadrului moral sau legal”, a mai declarat consilierul juridic.
Conform HG 262/2019, ce conţine normele de aplicare ale
Legii 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, angajatorul are obligaţia de a lua orice
măsuri necesare în scopul prevenirii şi combaterii actelor de hărţuire morală la locul de muncă, inclusiv prin includerea în regulamentul intern al unităţii de sancţiuni disciplinare pentru angajaţii care săvârşesc acte sau fapte de hărţuire morală la locul de muncă. Aceste măsuri trebuie menţionate în cadrul politicii interne privind hărţuirea la locul de muncă, dacă angajatorul nu are un regulament intern.
Util: Ce ar trebui să demonstreze angajatorul dacă este acuzat că a hărțuit moral un angajat?Totodată, politica trebuie să includă o procedură de depunere, de către salariați, a plângerilor de hărțuire sexuală sau de comportament inadecvat la locul de muncă și de soluționare a acestora.
Forme ale hărțuirii morale la locul de muncă pot fi: jignirea în mod constant, exprimarea feed-back-ului negativ în mod necorespunzător și nejustificat, ofensarea constantă a salariatului, inclusiv prin "glumițe" care vizează sexul, etnia, alegerile și confesiunea religioasă etc.
Angajatorul are obligaţia şi de a-şi informa şi instrui salariaţii în privinţa acestei politici interne antihărţuire, astfel încât aceștia să aibă o înțelegere comună asupra politicii privind hărțuirea și să știe cum se pot raporta situațiile de acest gen.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.