Practic, asta se traduce prin faptul că detașatul trebuie să primească aceeași remunerație minimă ca un cetățean al statului de detașare care e angajat de către societatea gazdă pe un post comparabil. Cu alte cuvinte, detașatul român X, plecat în Germania, trebuie să primească la fel de mulți bani ca germanul Y, angajat la compania unde e detașat X, pe un post comparabil - iar aici nu mai vorbim doar de salariul minim, cum era până la intrarea în vigoare a noilor reguli, ci și de alte tipuri de indemnizații, sporuri, prime ș.a.m.d.. Noțiunea de salariu a fost înlocuită, practic, cu aceea de remunerație, iar ea poate include acum orice tipuri de indemnizații de concediu ori sărbători legale.
Iar în cazul detașărilor ce depășesc 12 luni sau 18 luni, în mod excepțional, după ce trec respectivele luni detașatul trebuie să beneficieze cam de toate condițiile de muncă aplicabile în țara gazdă.
În cazul angajatorilor români care detașează personal pe teritoriul unui stat UE sau pe teritoriul Elveției, a devenit astfel, odată cu noile reguli, extrem de important să determine, anterior începerii detașării, care este remunerația aplicabilă în statul respectiv, pentru fiecare angajat în parte. Asta, pentru a se asigura că respectă legea întocmai și că nu vor avea probleme cu inspectorii de muncă.
Per total, asta înseamnă o majorare a costurilor cu forța de muncă, dar și majorarea cheltuielilor pe partea de consultanță de specialitate, întrucât firmele au acum nevoie de expertiză extinsă dacă detașează în mai multe state europene.
Specialiștii de la KPMG și-au actualizat recent ghidul pentru detașare transnațională, cu noile reguli adoptate la nivel european și transpuse și în legislația de la noi (ghidul este integral în limba engleză). Ghidul tratează punct cu punct principalele aspecte ce țin de detașare, inclusiv statusul implementării directivei europene în toate statele UE, salariile minime din fiecare stat, precum și informații legate de autoritățile implicate în chestiunile ce țin de detașare din statele europene. Bine de știut că Elveția nu va implementa directiva, dar că ghidul celor de la KPMG conține referiri și la detașările în Marea Britanie - stat care, reamintim, nu mai e membru UE și nici nu va aplica directiva cu noile reguli.
„Ghidul oferă și o imagine de ansamblu a modalităților de înregistrare disponibile în fiecare dintre statele membre. În majoritatea statelor există sisteme online care permit înregistrarea detașărilor transnaționale însă sunt și țări, precum România, în care inspectoratul teritorial de muncă trebuie informat printr-o notificare scrisă transmisă prin poștă sau e-mail”, menționează KPMG. Majoritatea statelor europene impun firmelor care detașează pe teritoriul lor să notifice acest lucru autorităților, notificarea făcându-se către autoritatea din statul unde se detașează.
Specialiștii KPMG au explicat, cu privire la conceptul de remunerație, că statele membre doar trebuie să definească la nivel legislativ, fiecare, ce anume presupune aceasta (de aici și concluzia că de la stat la stat poate să difere semnificativ). Astfel, spun specialiștii, este datoria fiecărui angajator ce detașează să determine cu cât trebuie remunerat detașatul, în funcție de prevederile statului unde e detașat.
Notă: Deși le-a pus în dezbatere publică în februarie, Ministerul Muncii nu a avansat pentru adoptare nici până acum modificările ce trebuie făcute la normele de punere în aplicare a Legii detașărilor, modificări ce oglindesc noutățile aduse de vara trecută.