Concret, potrivit OUG-ului menționat, așa cum reiese și din răspunsul ANAF remis redacției noastre, anexat la finalul acestui articol, pot desfăşura activităţi economice ca PFA persoanele fizice care:
- au capacitate deplină de exerciţiu;
- nu au săvârşit fapte sancţionate de legile fiscale, contabile, vamale şi de cele care privesc disciplina financiar-fiscală;
- au un sediu profesional declarat conform legii; și
- declară pe propria răspundere că îndeplinesc condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi al protecţiei muncii.
Prin urmare, ne-am adresat ONRC, care ne-a transmis răspunsul care se regăsește anexat la finalul articolului, prin care se reiterează condițiile menționate mai sus, în care persoanele fizice își pot înființa un PFA, printre care și cea potrivit căreia acestea nu trebuie să fi săvârşit fapte sancţionate de legile fiscale, contabile, vamale şi de cele care privesc disciplina financiar-fiscală.
De asemenea, conform adresei ONRC, în baza art. 8 alin. (1) lit. c) din OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, prezentarea cazierului fiscal este obligatorie la autorizarea exercitării unei activităţi independente.
În cazierul fiscal al persoanelor fizice se înscriu, potrivit aceluiași OG amintit mai sus, după cum subliniază ONRC, informaţii privind faptele sancţionate contravenţional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, precum şi cele care privesc disciplina financiară, dar și informaţii din documentele întocmite pentru atragerea răspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivităţii fiscale, după cum urmează:
- atragerea răspunderii solidare cu debitorul, stabilită prin decizie a organului fiscal competent, emisă în condiţiile Codului de procedură fiscală, rămasă definitivă prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situaţia în care decizia organului fiscal a fost atacată în justiţie;
- atragerea răspunderii patrimoniale cu debitorul ajuns în stare de insolvenţă, pronunţată prin hotărâre judecătorească definitivă, pentru creanţele care fac parte din pasivul debitorului şi sunt administrate de ANAF; și
- inactivitatea fiscală, declarată potrivit legii, cu excepţia inactivităţii fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivităţii temporare la registrul comerţului, prevăzută în Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
De asemenea, faptele sancţionate contravenţional cu avertisment nu se înscriu în cazierul fiscal.
În egală masură, după cum se mai arată în răspunsul ONRC, conform prevederilor art. 72 alin. (2) lit. g) din normele metodologice privind modul de ţinere a registrelor comerţului, de efectuare a înregistrărilor şi de eliberare a informaţiilor, aprobate prin Ordinul ministrului justiției nr. 2594/C/2008, "la cererea de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării depusă la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale în a cărui rază teritorială persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală sau familială îşi declară sediul profesional, se atașează, printre alte înscrisuri, informaţiile din cazierul fiscal, obţinute de către ORCT, din oficiu, de la ANAF."
Pe de altă parte, așa cum mai menționează ONRC, în conformitate cu dispozițiile art. 8 alin. (4) din OG nr. 39/2015, persoanele fizice care nu sunt înregistrate fiscal în România şi vor să își înființeze un PFA nu au obligaţia să prezinte certificatul de cazier fiscal, fiind suficientă declaraţia autentică pe propria răspundere a persoanei fizice, din care să rezulte că nu au săvârşit fapte şi nu s-au aflat în situaţii de natura celor care se înscriu în evidenţa cazierului fiscal, precum şi că nu sunt înregistraţi fiscal în România.
Mai mult, dat fiind contextul epidemiologic actual, "declaraţiile pe proprie răspundere care se anexează la cererea de înregistrare/alte cereri pot avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică şi pot fi transmise la oficiul registrului comerţului fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătura electronică sau prin servicii de poştă şi curier. Declaraţiile pe proprie răspundere pot fi şi în formă autentică, certificată de avocat sau date la oficiul registrului comerţului", mai atenționează ONRC în adresa amintită.
Aceste măsuri se aplică, conform legii, pe durata stării de alertă, precum şi un an după încetarea acesteia. Reamintim, în acest sens, că starea de alertă a fost prelungită până pe 9 septembrie.
Practic, după cum a conchis și ONRC, un PFA nu poate fi autorizat în cazul în care în cazierul fiscal al persoanei care depune pentru înființarea acestuia există înscrise informaţii privind faptele şi situaţiile prevăzute mai sus.
Aceasta este, așadar, verificarea pe care ONRC o face la înființarea unui PFA și care, practic, nu are nicio legătură cu datoriile pe care le înregistrează un SRL al cărui asociat sau administrator ar putea fi persoana fizică care depune documentele pentru înființare.
De asemenea, din documentația care trebuie depusă la ANAF în scopul înregistrării fiscale, mai face parte declarația de înregistrare fiscală sau declarația de mențiuni pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale, care face referire strict la respectivul PFA.
În egală măsură, dacă ne referim la lista datornicilor persoane juridice la stat, aceasta se publică oricum odată la 3 luni și poate deveni irelevantă la momentul când se înființează un nou PFA, astfel că acesta nu poate fi privit drept un criteriu în funcție de care să se aprecieze posibilitatea de a înființa un PFA dacă ai deja un SRL cu datorii la stat.
Prin urmare, legislația nu indică, concret, răspunsul la această întrebare, iar clarificările primite de la ANAF și ONRC, ca răspuns la solicitările făcute de redacția noastră în acest sens, nu aduc alte lămuriri suplimentare.
Așadar, reiese că a fi asociat sau administrator al unui SRL care are datorii la stat nu reprezintă un impediment pentru a înființa un PFA, atât timp cât respectivul SRL nu se află în inactivitate fiscală declarată conform legii sau în vreuna dintre celelalte situații prevăzute de OG nr. 39/2015, amintite mai sus, ceea ce înseamnă că putem deduce astfel că acest lucru ar fi posibil.