În februarie anul acesta, Curtea Constituțională, prin Decizia nr. 112/2021, a stabilit că prevederile art. art. 517 alin. (1) lit.d) din Codul administrativ sunt constituționale „în măsura în care sintagma «condiții de vârstă standard» nu exclude posibilitatea femeii de a solicita continuarea exercitării raportului de serviciu, în condiții identice cu bărbatul, respectiv până la împlinirea vârstei de 65 de ani”. Cu alte cuvinte, funcționarele ar trebui să poată lucra până la 65 de ani dacă vor acest lucru - 65 de ani fiind limita de vârstă pentru pensionare la bărbați, potrivit legislației noastre.
Aceeași problemă de reglementare o găsise Curtea Constituțională și în Codul muncii, acum câțiva ani. Între timp însă, legiuitorul a intervenit pe Codul muncii și nu doar că a modificat textul criticat de Curte, dar a făcut ca rămânerea în activitate la cerere a salariatelor, până la 65 de ani, să nu depindă de acordul angajatorului.
De fapt, ceea ce a subliniat Curtea și într-o situație, și în cealaltă, e că e discriminator că femeile pot lucra doar până la 63 (limită de vârstă de pensionare care, oricum, nu este atinsă în prezent în România), iar bărbații pot lucra până la 65 de ani. Astfel, dacă vor, ele pot alege să lucreze în continuare, până la 65, în baza unei cereri. Codul muncii, astfel cum a fost modificat, prevede că angajatorul nu se poate opune acestei alegeri a salariatei. Atâta timp cât cererea e făcută în termenul și în condițiile prevăzute de lege, opțiunea acesteia trebuie respectată.
În urma deciziei Curții Constituționale din februarie, care vizează raporturile de serviciu ale funcționarilor publici, legiuitorul nu a intervenit încă pe textul de lege. La momentul actual, rămânerea în activitate e permisă, dar numai cu acordul conducătorului autorității sau instituției publice.