OG nr. 6/2021 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului operează cu mai multe categorii de produse de unică folosință, pentru care stabilește restricții și obligații diferite. Acesta reprezintă transpunerea (ușor întârziată) a unei directive europene în legislația noastră - mai multe detalii, aici. Fiind o ordonanță simplă, aceasta a intrat în vigoare în trei zile de la publicare, adică din 2 septembrie.
Din 2 septembrie, o serie de produse de unică folosință și produsele din materiale plastice oxodegradabile nu mai pot fi introduse pe piață: bețișoarele de urechi din plastic (mai puțin cele care intră la dispozitive medicale), tacâmurile de plastic, paiele pentru băuturi, agitatoarele pentru băuturi, bețele care se atașează baloanelor, recipientele pentru alimente ori pentru băuturi din polistiren expandat, paharele pentru băuturi din polistiren expandat.
Cei care nu vor respecta această obligație vor fi sancționați cu amenzi între 20.000 și 40.000 de lei, dacă vorbim de firme, ori cu amenzi între 3.000 și 6.000 de lei, dacă sunt persoane fizice. Amenzile intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării ordonanței - adică azi, 30 septembrie.
Reducerea consumului - produsele vizate și obligațiile firmelor
Aici vorbim de categoria produselor de unică folosință vizate al căror consum trebuie redus. Aici intră paharele și capacele lor, cutiile cu capac sau fără utilizate pentru produsele alimentarePrima obligație conținută de proiect pentru cei care introduc astfel de produse pe piață să reducă progresiv cantitățile introduse pe piață, începând din 2023 și până în 2026 (prin raportare la 2022): cu 5% în 2023, 10% pentru 2024, cu 15% în 2025 și 20% pentru 2026.
A doua obligație pentru aceștia e de a declara anual la AFM cantitățile introduse în anul precedent celui în care raportează. Tot la capitolul raportare intră și măsurile pe care le-au luat pentru atingerea țintelor de mai sus (până la 1 februarie). Formularele de raportare ar trebuie să fie adoptate în șase luni de la adoptarea ordonanței.
Cei care comercializează cu amănuntul astfel de produse și cei care folosesc asemenea produse pentru comercializarea propriilor produse vor trebui să ofere clienților posibilitatea de a alege alternativele reutilizabile ale plasticelor și care nu conțin plastic, să aplice un preț de vânzare pentru produsele din plastic de unică folosință (adică să le taxeze separat, nu să le lase la liber pentru clienți) și, corelativ, să evidențieze distinct pe documentele de vânzare prețul produselor din plastic de unică folosință - prețul acestora va trebui afișat la vedere pentru toată lumea.
Ce înseamnă „introducerea pe piață”: prima punere la dispoziție a unui produs pe piața din România sau din celelalte state membre ale UE. Ce înseamnă „a face disponibil pe piață”: orice tip de furnizare a unui produs spre distribuire, consum sau utilizare pe piața din România sau din celelalte state membre ale UE în cursul unei activități comerciale, fie în schimbul unei plăți, fie gratuit. |
Noua ordonanță mai prevede că, în 12 luni de la intrarea sa în vigoare (adică pe 2 septembrie 2022), va trebui adoptat ordinul care pune bazele și stabilește condițiile unui registru național în care vor fi înscrise firmele care:
- care introduc pe piața națională alternativele reutilizabile durabile sau care nu conțin plastic la produsele din plastic de unică folosință;
- care introduc pe piață sticle PET care conțin plastic reciclat;
- care introduc pe piață plastic reciclat pentru a fi încorporat în sticle PET.
În fine, ordonanța mai prevede și alte obligații referitoare la marcarea corespunzătoare a unor produse din plastic, principiul răspunderii extinse a producătorilor, precum și aspecte ce țin de colectarea separată.
Comentarii articol (0)