Inițial, Legea 129/2019 prevedea că, în 12 luni de la intrarea sa în vigoare, firmele înființate înainte de 21 iulie 2019 trebuie să depună la ONRC o declarație cu beneficiarii lor reali (art. 62, alin. 1). Ulterior, termenul-limită din iulie 2020 a fost amânat de mai multe ori, în prezent fiind stabilit la 90 de zile după terminarea stării de alertă.
În acest context, ONRC a sfătuit joi firmele să depună un singur formular pentru a bifa ambele obligații legale, în cazul în care n-au depus până acum declarația care are termenul la trei luni după terminarea stării de alertă: „În vederea îndeplinirii obligațiilor menționate la articolele precitate, aveți posibilitatea de a bifa pe formularul-tip, «Declarația privind beneficiarii reali», ambele casete - atât cea corespunzătoare depunerii declarației anuale, cât și cea prevăzută de dispozițiile art. 62 alin. (1) din Legea 129/2019.”
Prin urmare, din moment ce firmele oricum au de depus declarația anuală pentru 2021, acestea se pot folosi de formular pentru a scăpa și de cealaltă obligație, dacă au amânat-o până acum.
În vara anului trecut, s-a stabilit că declarația privind beneficiarii reali nu mai trebuie depusă anual, ci doar la înregistrarea unei firme la ONRC și doar când apar ulterior modificări privind beneficiarii reali. În același timp, s-a stabilit că, la înregistarea la ONRC, declarația privind beneficiarii reali nu mai trebuie depusă de persoanele juridice constituite doar din asociați persoane fizice.
Prin Legea 101/2021, aceste două obligații au fost reintroduse, din 30 aprilie 2021, în Legea 129/2019, astfel că declarația privind beneficiarii reali trebuie depusă:
- la înregistrarea unei firme la Registrul Comerțului;
- anual, în 15 zile de la aprobarea (nu de la depunerea) situațiilor fianciare pentru anul precedent; pentru 2021, însă, avem termenul amânat pentru 1 octombrie;
- de fiecare dată când apar modificări privind beneficiarii reali, în termen de 15 zile de la data apariției modificărilor.
Așa cum reiese din OUG 43/2021, declarația anuală poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi transmisă la ONRC prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poștă și curier. Totodată, declarația poate fi dată și în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului sau se poate depune personal sau prin reprezentant (având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat). Nu uita și că formularul a fost simplificat recent de autorități.
Comentarii articol (5)