Mai nou, în cazul în care un asigurător autorizat din România intră în insolvență, toate persoanele fizice și juridice care au încheiat cu acesta contracte de asigurare facultative și obligatorii conform legii pot obține, de la Fondul de garantare a asiguraților (FGA), mai mulți bani decât până acum, potrivit unui OUG publicat vineri în Monitorul Oficial. Vorbim de majorarea cuantumului plafonului de garantare, de la 450.000 de lei, cât era până acum, la 500.000 de lei, pentru o creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract de asigurare încheiat de firma de asigurări intrată în insolvență. Însă mai sunt și alte modificări. Prevederile acestui OUG se aplică deja, cu excepția celor referitoare la contravenții și sancțiuni, care vor intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial, adică începând cu data de 24 octombrie 2021.
Mai exact, prin OUG nr. 102/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 916/2021, a fost modificată Legea nr. 213/2015 privind FGA, fond care asigură plata, din disponibilitățile sale, a
creanțelor de asigurări rezultate din contractele de asigurare facultative și obligatorii încheiate în condițiile legii,
în cazul insolvenței unui asigurător autorizat din România.
Astfel, printre modificările aduse pentru a simplifica activitatea FGA și, prin urmare, procedura prin care asigurații care au încheiat contracte de asigurare facultative și obligatorii își pot recupera banii dacă firma de asigurări intră în insolvență, se numără
creșterea plafonului de garantare, de la 450.000 de lei, cât era până la publicarea OUG nr. 102/2021 în Monitorul Oficial,
la 500.000 de lei. Este vorba despre banii pe care orice asigurat care are un contract de asigurare îi poate obține de la FGA în cazul în care compania de asigurări cu care a încheiat contractele intră în insolvență.
De asemenea, alte modificări importante cuprinse în OUG nr. 102/2021 sunt următoarele:1. Modificarea definiției plafonului de garantare, cu referire expresă la nivelul maxim al garantării pentru o creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract, nu pe un creditor de asigurare, astfel cum era reglementat în trecut. Așadar, cei care, să zicem, au mai multe contracte de asigurare încheiate cu același asigurător beneficiază de protecție suplimentară, în condițiile în care suma de 500.000 de lei este valabilă pentru fiecare contract de asigurare, nu per total contracte semnate cu respectiva companie de asigurări, cum se întâmpla până acum.
2. Introducerea unui termen de “
60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a deciziei Autorității de Supraveghere Financiară de retragere a autorizației de funcționare și constatare a existenţei indiciilor stării de insolvenţă a asigurătorului”, termen în care FGA este îndreptățit
să facă plăţile, din disponibilităţile sale, în vederea achitării sumelor cuvenite creditorilor de asigurări, după parcurgerea de către aceștia a procedurii administrative de plată reglementată de lege. În prevederea anterioară din Legea nr. 213/2015, acest lucru se întâmpla “
[d]e la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului pronunțată împotriva unui asigurător”.
3. Cu titlu de noutate, neexistând o astfel de prevedere în reglementarea precedentă,
în situația în care instanța competentă
respinge definitiv cererea de deschidere a procedurii de faliment, pentru plățile deja efectuate de către FGA către asigurați, "
asigurătorul este obligat la plata tuturor sumelor achitate/suportate de Fond în gestionarea atât a dosarelor de daună preluate de la acesta, cât și a celor deschise de Fond (...), inclusiv despăgubirile/indemnizațiile suportate de către Fond aferente creanțelor deținute de creditorii de asigurări ai asigurătorului." Astfel, în vederea recuperării acestor sume de la asigurătorul în cauză, FGA emite un act în care menționează suma datorată, act care reprezintă titlu de creanță. În cadrul acestui document, FGA acordă totodată și un termen maxim de plată, de 30 de zile, care curge începând cu data comunicării actului prin care se individualizează obligația de plată, termen în care asigurătorul poate plăti obligația de bunăvoie. În plus, dacă suma nu este plătită la scadența stabilită prin lege, titlul de creanță devine automat titlu executoriu.
4. O altă prevedere introdusă, ca element de noutate, în legislație este cea conform căreia,
din suma cuvenită asiguraților, se rețin sumele datorate de către aceștia asigurătorului, calculate conform contractului de asigurare încheiat între părți. Potrivit notei de fundamentare care a însoțit OUG-ul în forma sa de proiect, scopul acestei prevederi este acela de a diminua durata în care FGA plătește asiguraților sumele datorate, fiind des întâlnite în practică cazurile în care plata nu a putut fi făcută decât după ce asiguratul a prezentat dovada că a achitat primele restante conform condițiilor contractuale. Astfel, a fost simplificată procedura în sensul în care asiguraților li se rețin primele restante și li se transferă banii rămași, pe care sunt îndreptățiți să îi primească.
5. Conform OUG nr. 102/2021,
a fost, de asemenea,
reglementată competența FGA de a deschide dosare de daună, la solicitarea asiguraților, în cazul daunelor avizate la asigurători înainte de data retragerii autorizației de funcționare, dar pentru care aceștia nu au deschis dosarele de daună, precum și aceea de a efectua constatări suplimentare pentru dosarele deja deschise de asigurători, "
pe baza unei solicitări scrise depuse în acest sens de către petent, la sediu sau prin poștă, prin poșta electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului." Aceste prevederi noi au rolul de a proteja asigurații aflați în situațiile descrise, care sunt foarte des întâlnite în practică.
6. “
În caz de vătămare a integrității corporale sau a sănătății ori de deces rezultate în urma unui accident de vehicule, stabilirea despăgubirii reprezentând daune morale se face cu respectarea principiului echității, prin raportare la consecințele negative suferite în plan fizic și psihic, ținându-se cont de criterii obiective și rezonabile” - acest nou alineat are drept scop stabilirea unor daune morale prin raportarea la criterii precum situația familială, profesională și socială a asiguraților, fără a risca însă o îmbogățire fără temei a acestora.
7. O altă prevedere introdusă prin OUG-ul amintit în Legea nr. 213/2015, care nu exista în reglementarea anterioară, face referire la faptul că
executarea silită pentru titlurile executorii obținute împotriva asigurătorului nu poate fi demarată împotriva FGA. Prin urmare, FGA nu se substituie efectiv asigurătorului aflat în faliment, iar obligațiile asigurătorului nu se transmit FGA, ci, pur și simplu, asigurații sunt îndreptățiți, conform legii, să depună o cerere de plată motivată, cu respectarea procedurii și a plafonului de garantare, pentru a-și recupera banii cuveniți.
8. De asemenea, a fost introdusă o nouă prevedere potrivit căreia “
orice obligații decurgând din contractele de reasigurare încheiate de asigurătorul în insolvență” sunt excluse de la aplicarea Legii nr. 213/2015.
9. În plus,
a fost modificată calea de atac a deciziilor FGA de respingere a plății sumelor solicitate, în sensul în care asemenea decizii pot fi contestate la instanțele civile de la sediul FGA, spre deosebire de prevederile precedente, care stabileau posibilitatea de contestare la Curtea de Apel Bucureşti. Astfel, căile de atac sunt cele prevăzute de Codul de procedură civilă. Această modificare a căii de atac, din contencios în civil, a survenit, potrivit notei de fundamentare ce a însoțit OUG-ul în forma sa de proiect, la solicitarea Înaltei Curți de Casație și Justiție, prin Ministerul Justiției.
10. OUG-ul menționat mai aduce o modificare conform căreia “
Fondul întreprinde demersuri împotriva persoanelor care au încasat necuvenit sume de la Fond, în vederea recuperării acestora, putând exercita astfel de acțiuni inclusiv împotriva persoanelor care îndeplinesc servicii de interes public și care au încasat necuvenit sume de la Fond în exercitarea acestor servicii”. Prin această prevedere s-a avut în vedere practica judiciară în domeniul executărilor silite, ca urmare a numeroase demersuri de executare silită declanșate de către executori judecătorești.
Nu în ultimul rând, așa cum menționam la începutul acestui articol, OUG nr. 102/2021 se aplică deja,
cu excepția prevederilor privind contravențiile și sancțiunile, care vor intra în vigoare pe 24 octombrie 2021.
Printre faptele care pot constitui, potrivit acestui OUG, contravenții ce pot fi sancționate cu avertisment scris sau cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei se numără nerespectarea, de către asigurători, a obligațiilor privind plata contribuțiilor datorate conform legii, nerespectarea, de către persoanele care fac parte din conducerea asigurătorilor, a obligațiilor de predare a evidențelor și a documentelor solicitate de către Fond, precum și nerespectarea, de către Fond ori de către organele sale de conducere, a unor obligații punctuale prevăzute în OUG nr. 102/2021.
De asemenea, cu titlu de noutate, din 24 octombrie 2021 intră în vigoare și prevederea legată de contravenții și sancțiuni conform căreia, "
în cazul constatării săvârșirii a două sau mai multe contravenții, când acestea au fost constatate prin același act, se aplică amenda prevăzută pentru contravenția cea mai gravă.”