„Astfel, începând de astăzi, FGA poate proceda, la cererea posibililor creditori de asigurări ai Societăţii de Asigurare Reasigurare City Insurance S.A, la deschiderea dosarelor de daună. Cererea de deschidere a dosarului de daună (Anexa 7) se poate completa în situația în care s-a produs un eveniment asigurat acoperit de o poliță de asigurare în vigoare, în perioada cuprinsă între data retragerii autorizației de funcționare şi data denunţării contractelor de asigurare, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului, în instanță.
Potrivit legii, doar de la data publicării deciziei ASF în Monitorul Oficial al României creditorii de asigurări ai Societăţii de Asigurare Reasigurare City Insurance S.A pot depune cereri de plată la FGA( Anexa nr 10) sau cereri de restituire primă(Anexa nr 9) . Cererile de plată se pot depune începând cu data publicării deciziei Autorității de Supraveghere Financiară de retragere a autorizatiei asiguratorului și până la maximum 90 de zile de la rămânerea definitivă a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment. Pentru creanţele de asigurări născute ulterior rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de deschidere a procedurii de faliment, cererile de plată poate fi depuse în maximum 90 de zile de la data naşterii dreptului de creanţă al creditorului de asigurări”, a transmis azi FGA.
FGA, care funcționează potrivit Legii nr. 213/2015, a fost desemnat în iunie administrator temporar la City Insurance pentru o perioadă de patru luni. Inițial, rolul FGA a fost de a restabili situaţia financiară a asigurătorului şi asigurarea unei conduceri sănătoase şi prudente a activităţii, sublinia Fondul., dar situația societății City Insurance s-a schimbat. ASF a retras pe 17 septembrie autorizația City Insurance și a anunțat că va cere falimentul acesteia în instanță.
Or, asta înseamnă că s-a activat rolul FGA de garant pentru despăgubirile ce ar trebui plătite în baza contractelor de asigurare City Insurance. Într-o lună de zile, FGA preia evidențele complete ale City Insurance și procedează la publicarea listelor potențialilor creditori de asigurare.
Notă: Legea RCA (Legea nr. 132/2017) stabilește că, potrivit mecanismului de acoperire a daunelor, societatea celui vinovat de producerea daunelor e cea care trebuie „să scoată banii” de reparații. Prin urmare, cel care accidentează și produce daune cuiva având o poliță City Insurance răspunde, dar prin asigurarea sa, de repararea acelor daune. Or, dat fiind că asigurătorul său nu mai are bani să acopere acele reparații, acest fond special vine să asigure o parte din bani. Pentru restul de daună rămas neacoperit, păgubitului nu-i rămâne decât să încerce recuperarea de la societatea de asigurări, înscriindu-se la masa credală ș.a.m.d.
Cum funcționează FGA
Așa cum spuneam, FGA funcționează în baza Legii nr. 213/2015 și „garantează plata de indemnizații/despăgubiri rezultate din contractele de asigurare facultative și obligatorii, încheiate, în condițiile legii, în cazul falimentului unui asigurător, cu respectarea plafonului de garantare prevăzut în prezenta lege (450.000 de lei per creditor de asigurare - n.red.) și în limita resurselor financiare disponibile la momentul plății”. Dacă banii de la Fond se termină, plățile care au rămas neonorate se vor face ulterior, pe măsură ce acesta e alimentat cu alți bani.
Bine de știut că Guvernul intenționează să modifice în perioada următoare această lege și să crească inclusiv acest plafon - de la 450.000 de lei să ajungă la 500.000 de lei per petent. Mai multe despre proiectul Guvernului, aici.
Cine e creditorul de asigurări? Persoana asigurată, beneficiarul asigurării sau persoana păgubită, cum ar fi în cazul unui accident cu o mașină asigurată la City Insurance, adică șoferul păgubit.
Ce urmează să acopere FGA de acum înainte
La FGA se pot face cereri de deschidere/avizare a dosarelor de daună (modelul pus la dispoziție de FGA și toate lămuririle necesare pentru a face cererea, aici). „Cererea de deschidere a dosarului de daună se poate completa în situația în care s-a produs un eveniment asigurat acoperit de o poliță de asigurare în vigoare, în perioada cuprinsă între data publicării deciziei de închidere a procedurii de redresare financiară şi data denunţării contractelor de asigurare, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului”, informează FGA. Cererea se transmite depune direct la sediul Fondului sau se transmite prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin poșta electronică sau prin alte mijloace care asigură transmiterea textului actului și confirmarea primirii acestuia.
Atenție! Orice persoană care invocă vreun drept de creanţă împotriva asigurătorului ca urmare a producerii unor riscuri acoperite printr-o poliţă de asigurare valabilă poate solicita deschiderea dosarului de daună.
Mai departe, FGA se va ocupa și de dosarele în curs de soluționare la City Insurance, precum și de cele care abia au fost înregistrate. De asemenea, se ocupă de efectuarea plăților în cazul dosarelor soluționate, dar unde nu s-au virat încă banii de către City.
Un instrument util care să îi ajute pe cei interesați să înțeleagă cum anume funcționează mecanismul de la FGA îl regăsim publicat chiar pe site-ul Fondului și vizează situația similară în care s-au aflat clienții și cei păgubiți de cei asigurați la societatea Astra, căreia i s-a retras autorizația de funcționare în august 2015.
Câteva aspecte util pe care le-am reținut din acest ghid:
- Legea nu permite service-urilor auto să facă cereri în locul păgubiților.
- Cei care vor să-și recupereze banii de primă în urma radierii mașinii pot să ceară acești bani tot de la FGA.
- Cei care sunt implicați, de acum înainte, într-un accident cu societatea de asigurări cu probleme trebuie să procedeze ca și până acum: constatare amiabilă/constatarea la poliție și abia apoi să se adreseze FGA pentru constatarea și deschiderea dosarului de daună.
- De la caz la caz, FGA ca solicita documente justificative celor care solicită banii.
Comentarii articol (2)