- reglementarea procedurii de preluare a amprentelor;
- clarificarea unor aspecte referitoare la situația în care preluarea amprentelor este temporar imposibilă;
- reglementarea procedurii de distrugere a datelor stocate în bazele de date de producţie și a imaginilor impresiunilor papilare colectate pentru eliberarea cărţii electronice de identitate şi stocate în Sistemul naţional informatic de evidenţă a persoanelor.
Amprentele și imaginea facială se iau la depunerea cererii pentru eliberarea cărţii electronice de identitate. În cazul minorilor, până la împlinirea vârstei de 12 ani, cartea electronică de identitate se eliberează fără imaginile amprentelor.
De asemenea, amprentarea se face numai cu acordul expres al solicitantului cărții electronice de identitate sau, în cazul minorilor, numai cu acordul expres al părinților.
De principiu, amprentarea vizează degetul arătător de la ambele mâini. “În cazul în care calitatea impresiunilor papilare este necorespunzătoare sau degetele arătătoare prezintă răni, se preia amprenta plană a degetelor mijlocii, inelare sau mari ale solicitantului, după caz”, scrie în viitoarea procedura de amprentare.
Atunci când, din varii motive, nu e posibilă amprentarea unei persoane, acesteia i se va elibera o carte de identitate cu valabilitate de cel mult 12 luni, fără date biometrice.
Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date va fi obligată să șteargă amprentele colectate pentru eliberarea cărţii electronice de identitate şi stocate în Sistemul naţional informatic de evidenţă a persoanelor după eliberarea noilor documente.
Datele ce sunt înscrise pe cărțile de identitate electronice sunt stabilite de Legea nr. 162/2020. Mai exact, pe lângă datele conținute de cărțile de identitate simple (printre altele, numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia, data și locul nașterii, semnătura olografă etc.), cele electronice trebuie să conțină și prenumele părinților titularului, un certificat pentru semnătură electronică și datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și amprentele a două degete.
Printr-un proiect-pilot, autoritățile din țara noastră au început, în august, emiterea de cărți electronice de identitate. Proiectul-pilot se desfășoară doar în județul Cluj, pe o perioadă de șase luni, urmând ca, ulterior, buletinele electronice să fie accesibile tuturor românilor.
Mai multe informații despre noile cărți de identitate pot fi găsite aici.
Atenție! Proiectul de HG se va aplica doar după ce va fi aprobat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (1)