ACCES PREMIUM
De ce premium?
Directiva "whistleblowers": Normele interne ale angajatorilor pentru raportările încălcării legilor vor trebui adaptate
Prevederile care urmează să vină, în curând, prin proiectul de lege ce transpune în legislația autohtonă obligațiile din directiva europeană privind avertizorii de integritate, așa-numiții “whistleblowers”, se vor suprapune cu o serie de datorii pe care angajatorii le au deja, fiind utilă realizarea unui audit în cazul procedurilor interne, pentru a descoperi cum se poate face o uniformizare a tuturor obligațiilor.
Articolul continuă mai jos
Directiva UE 1.937/2019 stabilește o serie de
măsuri destinate protecției celor care atrag atenția asupra unor nereguli întâlnite într-o companie sau asupra practicilor ilegale ale acesteia, acestea fiind obligatoriu de implementat și la noi, până, cel mai târziu, în data de 17 decembrie 2021.
Proiectul de lege privind transpunerea directivei a fost pus în dezbatere publică de către Ministerul Justiției încă din luna martie a acestui an, însă, până în prezent, documentul nu a fost adoptat de către Guvern pentru a merge mai departe către Parlament.
Angajatorii au deja o serie de obligații ce privesc gestionarea unor posibile plângeri privind încălcări ale legii și ale normelor interne (așa cum se întâmplă, de exemplu, în cazul
unei plângeri legate de discriminare) pentru care sunt prevăzute măsurile corespunzătoare de urmat, cum ar fi cercetarea disciplinară, procedura aferentă ei și pașii acesteia. Însă normele interne deja existente ale angajatorilor vor trebui aliniate directivei avertizorilor de integritate, a explicat
Roxana Abrașu, Partener, Coordonator la practicii de Dreptul Muncii în cadrul NNDKP, într-un webinar organizat de
avocatnet.ro.
“Va trebui să existe o uniformizare care să vizeze măcar câteva etape preliminare ale gestionării plângerilor primite cu privire la încălcări ale legii, pentru a permite angajatorilor să respecte toate obligațiile specifice, și mai puțin specifice, impuse pentru gestionarea unor astfel de situații”, a declarat specialista NNDKP în
webinarul “Noi obligații legale pentru companii: Directiva privind protejarea avertizorilor de integritate - conformare, implementare, impact”.
Roxana Abrașu atrage atenția că directiva europeană a avertizorilor impune nevoia de a avea un canal intern ce va putea permite raportarea de încălcări ale legii sau ale normelor interne.
“Intrarea în vigoare a acestui proiect de lege impune existența unor canale interne și parcurgerea unor etape, canale care se vor suprapune cu cele deja existente în cadrul angajatorului. Se va pune problema unei uniformizări a acestor canale, astfel încât să poată fi gestionate, în mod corect, plângerile primite de angajatori. Va fi un efort al angajatorilor de a găsi variantele eficiente de gestionare a unor astfel de situații, cum ar fi stabilirea unui canal unic, parcurgerea unor etape preliminare și, în funcție de topicul adresat, să urmeze calea de urmat. Pentru acest lucru, fiecare angajator trebuie să facă un mini-audit intern al procedurilor prin prisma acestei directive”, a mai subliniat specialista NNDKP.
În cadrul aceluiași webinar s-a discutat și despre:Cum trebuie să se pregătească firmele pentru a soluționa raportările făcute de avertizorii de integritateAvertizorii de integritate pot fi și persoane externe angajatorului, nu doar salariații
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.