Pentru că, de-a lungul lui 2021, polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) s-au scumpit foarte mult, parlamentarii propun acum, printr-un proiect adoptat tacit la Senat, plafonarea prețului acestora la tariful de referință stabilit periodic de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Asta înseamnă că asigurătorii nu vor mai putea majora prețul polițelor RCA după bunul plac, ci vor trebui să se încadreze în tariful de referință. Acum, tariful de referință stabilit de ASF are doar un caracter orientativ pentru asigurători.
În esență,
proiectul de lege adoptat tacit la Senat, ca urmare a faptului că n-a fost dezbătut și votat în termenul legal, nu face altceva decât
să elimine “caracterul orientativ” al tarifului de referință stabilit periodic de către ASF, după cum apare acum în Legea 132/2017, și să-l transforme într-un
prag ce nu va mai putea fi depășit de asigurători atunci când stabilesc prețul unei polițe RCA.
“Asigurătorul calculează o primă de asigurare astfel încât să se acopere toate obligaţiile ce decurg din încheierea contractelor RCA, fără a depăşi valoarea tarifului de referinţă stabilit de ASF”, scrie, mai precis, în proiectul amintit.
Cu alte cuvinte, asigurătorii nu vor mai putea crește prețul unei polițe RCA peste valoarea stabilită de ASF, pentru acea perioadă, prin tarifele de referință.
În prezent, tarifele de referință
nu reprezintă nici tarife minime și nici maxime, ci doar niște indicatori de referință pentru asigurătorii care fac polițe RCA, dar și pentru cei asigurați. Așadar, firmele de asigurări își fac propriile tarife, în funcție de aceste valori de referință.
Prețul polițelor RCA a crescut mult în 2021, principala cauză fiind
intrarea în insolvență, în septembrie, a companiei City Insurance, liderul de piață de la acel moment în ceea ce privește asigurările RCA, cu o cotă de peste 45%.
Apropo de RCA și prețuri de referință, în curând, cel puțin teoretic, vor fi introduse preţuri de referinţă și pentru reparaţiile auto, ceea ce va face funcțională
decontarea directă obligatorie în cazul acestui tip de polițe.
Astfel, toți șoferii vor avea posibilitatea, atunci când sunt victima unui accident, să obțină repararea prejudiciului de la propriul asigurător, urmând ca cei doi asigurători (cel al victimei și cel al vinovatului) să rezolve aspectele financiare între ei.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie să treacă de Camera Deputaților, să fie promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)