-
persoana care înstrăinează;
-
persoana care dobândeşte;
-
organele fiscale locale competente;
-
organul competent privind înmatricularea/înregistrarea/radierea mijloacelor de transport.
- contractul electronic, semnat electronic, ar trebui acceptat de Fisc și de cei de la înmatriculări;
- comunicarea acestor contracte se poate face electronic, împreună cu celelalte documente necesare, ce vor fi scanate și marcate ca fiind conforme cu originalul;
- autoritățile ar trebui să comunice între ele aceste documente tot electronic;
- nu e obligatoriu ca autoritatea cu care se comunică să aibă și ea semnătură electronic, întrucât, potrivit prevederilor din cod, aceasta scanează documentul completat și în transmite mai departe cu mențiunea „Conform cu originalul”.
Mai mult, contractul se poate încheia electronic, la distanță, chiar și între o persoană care are domiciliul fiscal în România și una care nu are domiciliul fiscal aici.
„Practic, persoanele care doresc să vândă/achiziţioneze o maşină, indiferent dacă locuiesc în ţară sau în afară, pot rezolva partea contractuală prin fluxuri digitale, completarea, semnarea şi transmiterea documentelor realizându-se electronic atât de către părţi, cât şi de către organele fiscale competente, respectiv autorităţile competente cu radierea, înregistrarea sau înmatricularea mijlocului de transport.
În situația persoanelor fizice, cu siguranță poți vinde foarte rapid oricare dintre mașinile pe care le deții fară a fi nevoie să te deplasezi pentru semnarea contractului. De asemenea, o serie de direcții fiscale atât din București, cât și din țară permit depunerea cererilor online cu semnătură electronică. Deci, cu puțin noroc, și unul dintre documentele necesare procesului de vânzare-cumpărare îl poți procura online având astfel o experiență 100% digitală cu viitorul proprietar. Este adevărat însă că toate aceste aspecte ar fi cu atât mai valoroase pentru contribuabili, persoane fizice și juridice, cu cât următorii pași necesari a fi realizați cu instituțiile statului pentru a circula în final cu autovehiculul pe drumurile publice s-ar putea realiza tot electronic, folosind semnătura electronică calificată cu aceeași valoare în instanță cu semnătură olografă”, a explicat pentru redacția noastră Veronica Mitroi, Director Business Unit Servicii de Încredere, certSIGN.
Care ar fi avantajul utilizării contractului electronic și semnăturii electronice pentru cele două părți
Primul avantaj pe care-l vedem la aceste prevederi noi din Codul fiscal și, poate, insuficient cunoscute la momentul actual în România, de către cei interesați, este evident: drumuri scutite la autorități. Pentru oricine a cumpărat/vândut până acum o mașină sau alt mijloc de transport, demersul este egal cu plimbatul unor hârtii de la o autoritate la alta, statul la cozi la ghișee, eventual, așteptarea după un sistem informatic ce are dificultăți temporare și care se blochează taman înaintea rândului nostru ș.a.m.d. În plus, șansele ca mașina dorită să se găsească în aceeași localitate cu cumpărătorul sunt de cele mai multe ori mici. Or, asta înseamnă demersuri din start ceva mai complicate.
„În ceea ce priveşte avantajele utilizării semnăturii electronice calificate în detrimentul semnăturii olografe, atât persoana care înstrăinează (vinde), cât şi persoana care dobândește (cumpără) bunul se vor bucura de:
- Obţinere facilă: atât semnătura electronică pe token, cât şi cea în cloud pot fi obţinute 100% online, în cadrul unui proces complet digital parcurs de titularul certificatului, de oriunde, fără deplasări suplimentare şi hârtii de depus, cu plată şi identificare video online. Pentru obţinerea online a certificatelor calificate de semnătură electronică nu sunt necesare decât carte de identitate valabilă, dispozitiv cu microfon şi cameră web şi card pentru plată;
- Timp câştigat: fără hârtii printate în multiple exemplare şi semnate cu pixul, urmate de deplasări inutile cu ore pierdute în trafic sau transmitere de durată prin poştă ori curier, pentru obţinerea semnăturilor şi depunerea documentelor la autorităţi – mai ales că modele de contracte de vânzare-cumpărare pot fi obţinute şi online;
- Mobilitate: semnarea şi depunerea electronică a contractele de vânzare-cumpărare auto se poate realiza de oriunde, oricând iar în cazul semnăturii electronice la distanţă (în cloud) inclusiv de pe dispozitive mobile – un aspect extrem de important ţinând cont de faptul că de multe ori părţile implicate pot locui în oraşe sau chiar state diferite;
- Versatilitate: indiferent dacă o persona deţine deja o semnătură electronică sau ia în calcul achiziţionarea uneia pentru rezolvarea documentaţiei de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport, trebuie reţinut faptul că respectiva semnătură electronică poate fi utilizată în extrem de multe (alte) situaţii – practic, orice (alt) document poate fi semnat electronic”, a explicat specialistul certSIGN.
„Dacă discutăm despre companii, semnătura electronică va putea fi utilizată și în alte situații care vizează administrarea flotei de mașini (în afară de procesele de înstrăinare-dobândire - n.red.). Trebuie să ne gândim că, dacă avem o flotă de mașini, atunci implicit avem contract cu o companie care furnizează carburant, cu alta pentru serviciile de service în vederea întreținerii și reparațiilor, cu o companie de leasing pentru noi achiziții sau cu o companie de asigurări dacă unele mașini sunt în proprietatea companiei.
Pentru a beneficia de aceste servicii terțe, fără de care mașinile nu pot funcționa în parametrii tehnici și prevederile legale, trebuie încheiate contracte. Pe întreaga perioadă contractuală există situații în care trebuie reglementate noi clauze privind termenii colaborării sau aspecte operaționale: noi achiziții, buy-back-uri, noi servicii de service/asigurare, renegocierea prețurilor, etc.
Așadar, semnătura electronică pentru managementul flotei auto reprezintă mai puțin timp alocat formalităților, accelerarea procesului decizional (nu de puține ori se întâmplă să nu utilizezi maşina pentru că unul dintre serviciile de mai sus nu a fost realizat), aceeași valoare legală a documentelor cu semnătură olografă și asigurarea celui mai înalt grad de siguranță pentru proprii angajați prin garantarea continuă (fără întârzieri sau excepții cauzate de formalități) a faptului că mașina de serviciu este cel puțin la fel de sigură cu cea personală”, ne-a mai explicat Veronica Mitroi.
Ce fel de semnătură electronică să folosim, de ce și cam cât ne-ar putea costa
Ceea ce noi punem pe hârtie se numește semnătură olografă. Din teama indusă de necunoașterea proceselor tehnologice, mulți ar fi tentați să fugă de soluțiile electronice de semnare, de multe ori fiind pusă pe tapet de către sceptici ideea că altcineva ar putea semna în locul lor. Prin urmare, spun ei, semnătura de mână ar fi „cea mai sfântă”. Doar că reglementările europene ne indică un tip de semnătură electronică ce are suficiente mecanisme la bază care să ne asigure nouă, titlularilor de semnătură, dar și celor care primesc semnătura noastră, că noi suntem sau nu aceia care au semnat.
Semnătura electronică calificată are valoare legală implicită echivalentă cu semnatura olografă, la nivelul Uniunii Europene și garantează îndeplinirea a patru cerinţe imperative din art. 26 al Regulamentului eIDAS: trimitere exclusiv la semnatar, identificarea semnatarului, creare pe baza unor mecanisme care sunt exclusiv sub controlul semnatarului şi permiterea detectării oricăror modificări ulterioare.
Alte avantaje ale semnăturii electronice calificate, potrivit certSIGN:
- identitatea semnatarului clar cunoscută, cerificatul calificat de semnătura electronică fiind emis titularului doar după realizarea unei proceduri de dovedire şi de verificare a identităţii;
- verificarea extrem de facilă a validităţii acesteia, fără a fi necesare cunoştinţe tehnice sau apelarea la expertiză informatică (verificare realizată automat în aplicaţii precum Adobe Acrobat Reader, care accesează listele de încredere ce conțin toți prestatorii de servicii de încredere calificați din UE - EUTL);
- posibilitatea validării pe termen lung, prin mecanismele centralizate existente la nivelul Uniunii Europene;
- recunoaşterea acesteia de către orice stat membru, acceptare oriunde la nivelul UE şi nu numai.
Pentru că tot am vorbit destul de mult în ultima perioadă despre posibilitatea ca angajatorii să le cumpere angajaților semnături electronice pe care să le folosească la locul de muncă, merită menționat aici că unele firme ar putea cumpăra pentru angajați serviciul de semnătură și să le permită acestora din urmă să se folosească de semnătură și în scopuri personale - ca un avantaj extrasalarial. Concret, semnătura dată de angajator ar putea să fie folosită și la vânzarea-cumpărarea de mașini personale, dacă angajatorul nu le interzice acestora explicit.
Dacă ne cumpărăm singuri semnătura electronică, iată care ar fi costurile: „Pentru semnăturile calificate acestea variază în funcţie de valabilitatea certificatului (1, 2 sau 3 ani) şi tipul acesteia – pentru kiturile de semnătură electronică cu token certSIGN preţurile începând de la 47 de euro fără TVA iar în cazul pachetelor de semnătură electronică calificată la distanţă Paperless certSIGN, de la 39 de euro fără TVA”, potrivit Veronicăi Mitroi.
Comentarii articol (2)