Cei de la Fisc ne-au explicat însă că firmele care au devenit mari contribuabili la 1 ianuarie 2022 vor pregăti dosarul prețurilor de transfer, respectând regulile pentru marii contribuabili, din anul 2023 (adică până la termenul din 25 iunie 2023). În 2022, acești contribuabili trebuie să întocmească dosarul prețurilor de transfer, respectând regulile pentru contribuabilii mici și medii, numai dacă Fiscul le solicită asta în cadrul inspecției fiscale.
Regulile de bază pentru întocmirea dosarului
Obligația de a întocmi anual dosarul prețurilor de transfer revine companiilor mari, potrivit Ordinului Fiscului 442/2016. Termenul-limită de întocmire este identic cu cel pentru depunerea declarației anuale de impozit pe profit. Adică, așa cum scriam mai sus, 25 iunie 2022.
Astfel, vizați sunt marii contribuabili care au tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare dintre pragurile de mai jos:
- 200.000 de euro, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 250.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind prestările de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 350.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
Important! Dosarul prețurilor de transfer nu este cerut și nu trebuie întocmit de către firmele care beneficiază de un acord de preț în avans, „pentru tranzacțiile și perioadele care sunt acoperite de acordul de preț în avans emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală sau pentru tranzacțiile pentru care a fost emisă o decizie de ajustare/estimare a venitului sau cheltuielii uneia dintre persoanele afiliate”, prevede ordinul.
„Toate companiile care desfășoară tranzacții cu companii afiliate trebuie să fie foarte atente la modul în care documentează aceste operațiuni, astfel încât să se asigure că pot justifica, în caz de control fiscal, că respectivele tranzacții respectă principiul valorii de piață. Cu alte cuvinte, persoanele afiliate care tranzacționează între ele trebuie să poată demonstra oricând că prețurile practicate în cadrul acelor operațiuni sunt aliniate cu cele practicate de agenți economici independenți și că, pentru un bun ori un serviciu achiziționate de la o companie din grup, costul a fost stabilit în mod corect, la valoarea pe care ar fi plătit-o un client independent unui furnizor independent.
Operațiunile care sunt vizate de legislația prețurilor de transfer și pentru care companiile trebuie să demonstreze că respectă principiul valorii de piață atunci când sunt facturate între părți afiliate sunt, spre exemplu: achiziția sau vânzarea de active circulante sau fixe, achiziția sau prestarea de servicii (în special cele de management, IT, contabilitate sau alte servicii de suport), închirierea de active (spații comerciale, echipamente, autoturisme etc.) sau tranzacții cu active necorporale - cum sunt drepturile de autor, licențele sau mărcile. De asemenea, și serviciile de finanțare sau refacturarea unor costuri diverse intră sub incidența legislației privind prețurile de transfer”, explica anul acesta Alina Andrei, managing partner Cabot Transfer Pricing. Recomandări utile pentru companiile care efectuează tranzacții intragrup, în acest material.
În cazul în care se derulează la firme o inspecție fiscală, marile companii sunt obligate să prezinte, la cerere, dosarul prețurilor de transfer. Însă dosarul poate fi cerut și în afara inspecțiilor fiscale.
Totuși, Ordinul Fiscului 442/2016 prevede că inclusiv firmele medii și mici pot fi obligate să întocmească și să prezinte dosarul prețurilor de transfer, însă numai la solicitarea expresă a Fiscului, în cadrul unei inspecții fiscale.
„(...) și contribuabilii/plătitorii din categoriile contribuabililor mici și mijlocii, care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală anuală, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egală cu oricare din pragurile de semnificație (...), au obligația întocmirii și prezentării dosarului prețurilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal, în cadrul unei acțiuni de inspecție fiscală”, prevede documentul citat, făcându-se referire la următoarele praguri:
- 50.000 de euro, în cazul dobânzilor încasate/plătite pentru serviciile financiare, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 50.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind prestările de servicii primite/prestate, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
- 100.000 de euro, în cazul tranzacțiilor privind achiziții/vânzări de bunuri corporale sau necorporale, calculat la cursul de schimb valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
- maximum zece zile calendaristice de la data solicitării, dar nu mai devreme de zece zile de la expirarea termenului stabilit pentru întocmire, în cazul dosarului întocmit de marii contribuabili și cerut în timpul unei inspecții fiscale sau în afara inspecției fiscale;
- între 30 și 60 de zile calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singură dată, la cerere, cu o perioadă de cel mult 30 de zile calendaristice, în cazul dosarului întocmit la cererea Fiscului de contribuabilii mici și medii.
Citește și: Prețurile de transfer se numără printre chestiunile vizate de obicei de Fisc în controalele derulate la companii.