Directiva europeană nr. 1.158/2019 trebuie transpusă în legislația noastră până la 2 august 2022, printr-unul sau mai multe acte normative care să stabilească:
- ideea de concediu de îngrijitor, adică un concediu pentru lucrători în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuiește în aceeași gospodărie ca lucrătorul și care are nevoie de îngrijire sau sprijin semnificativ ca urmare a unei probleme medicale grave;
- ideea de formule flexibile de lucru, adică posibilitatea lucrătorilor să-și adapteze programul de lucru, inclusiv prin utilizarea formulelor de muncă la distanță, a programelor de muncă flexibile sau a unor programe de muncă cu timp redus de lucru; de pildă, salariații care au copii mici vor putea cere angajatorului un program de lucru flexibil; totodată, și salariații care îngrijesc o persoană grav bolnavă (rudă sau nu) vor putea cere program de lucru flexibil;
- drepturi suplimentare pentru tații nou-născuților, cum ar fi un concediu paternal de măcar zece zile (aici avem un proiect de lege care stă în Parlament de anul trecut pe tema aceasta).
Până acum, România nu a finalizat transpunerea niciunuia dintre punctele de mai sus la nivel legislativ. Ca fapt divers, avem o lege nouă ce, din aprilie, dă dreptul la un concediu medical pentru îngrijirea bolnavilor de cancer, dar care nu are nimic de-a face cu transpunerea acestei directive.
Guvernul a adoptat acum câteva zile o ordonanță de urgență prin care se transpune (în parte) această directivă europeană, însă care, după modul în care sunt exprimate noțiunile conținute, pare o reglementare care ar trebui să vină ca o completare la transpunerea propriu-zisă a prevederilor directivei.
OUG 57/2022, publicată marți în Monitorul oficial nr. 431, califică drept discriminare orice tratament mai puţin favorabil aplicat unei femei sau unui bărbat, pe motiv că a solicitat concediul de îngrijitor ori că și-a exercitat dreptul de a solicita formule flexibile de lucru. Totodată, vine să interzică orice concediere a unui angajat aflat în concediul de îngrijitor sau care și-a exercitat dreptul de a solicita formule flexibile de lucru. Adică, practic, un angajat care a cerut să lucreze în telemuncă pentru a sta acasă cu copiii săi minori nu ar mai putea fi concediat pe perioada cât se află în telemuncă, fiind considerată o concediere discriminatorie.
Conceptele de formulă de lucru flexibilă și concediu de îngrijitor au fost definite doar în varianta ce a apărut în Monitorul oficial și nu se fac trimiteri la acte normative care le-ar cuprinde (pentru că, de fapt, ele nu există), iar premisele de reglementare propuse sunt vag formulate.
Totodată, urgența acestei reglementări nu există, termenul de transpunere a directivei fiind în august - timp suficient pentru transpunerea sa prin lege, așa cum e normal să se întâmple, în Parlamentul României.
Ordonanța are însă o parte secundară de propuneri de reglementare și care vizează funcționarea Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, numirile care se fac în această instituție și salarizarea unor angajați.
Comentarii articol (0)