O serie de aspecte privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe spațiul public au fost modificate vineri, odată cu oficializarea unei hotărâri ce conține noi norme metodologice pentru aplicarea legislației din domeniu. Printre altele, noul act normativ prevede faptul că sesizările legate de existența unei mașini abandonate pe domeniul public se pot face de-acum și online.
De fapt,
HG 152/2023, ce se aplică deja, este vizată înlocuirea normelor metodologice de aplicare a
Legii nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale.
În primul rând, potrivit noii hotărâri, sesizările cu privire la un vehicul abandonat pe spațiul public se pot face și
prin e-mail sau, acolo unde e posibil, printr-un formular online. În afara utilizării unor mijloace electronice, sesizările scrise se pot transmite fie primarului, fie polițiștilor din localitate (zonă) și prin serviciul poștal sau de curierat.
Totodată, așa cum se întâmpla și înainte, sesizările se pot face și verbal la sediul autorităților amintite. Sesizările verbale pot fi adresate direct, la sediul autorităților locale sau al secției de poliție, precum și telefonic, la numerele de telefon afișate la sediul și pe pagina de internet ale acestora.
Apoi, a fost completată noțiunea de vehicul.
“Prin vehicul se înțelege orice sistem mecanic, cu sau fără mijloace de autopropulsare, destinat utilizării ca mijloc de transport persoane și/sau bunuri pe o cale de comunicație terestră, subterană, aeriană sau pe apă ori destinat efectuării de servicii sau lucrări”, scrie în hotărâre. Anterior, HG 156/2003, ce conținea normele, nu făcea nicio referire la
“cu sau fără mijloace de autopropulsare” atunci când definea vehiculul.
De asemenea, în legătură cu procesul-verbal de constatare ce trebuie completat la identificarea unui vehicul părăsit, în noul act normativ este prevăzută semnarea acestuia doar de către un martor, alternativ cu efectuarea de planșe foto din care să rezulte situația vehiculului, și care cuprind, în mod obligatoriu data și ora efectuării.
Noile norme metodologice prevăd în continuare atribuția primarilor și a conducătorilor secțiilor de poliție de a încheia protocoale pentru stabilirea modalităților concrete de colaborare pentru aplicarea legislației privind mașinile abandonate pe domeniul public.
În HG 152/2023 este preluată din normele vechi (HG 156/2003), ca atare, competența primarilor de a asigura identificarea și amenajarea unor
locuri destinate depozitarii vehiculelor fără stăpân, a vehiculelor abandonate, precum și a bunurilor aflate în interiorul acestora.
În plus, pentru că, potrivit regulilor, vehiculele declarate de autoritățile administrației publice locale fără stăpân sau abandonate sunt radiate din evidențe, noua hotărâre stabilește că
primarul este cel care transmite către autoritatea care a efectuat înmatricularea sau înregistrarea
o copie a dispoziției prin care vehiculul a fost declarat astfel.
Potrivit legislației, după ce sunt ridicate de autorități, mașinile abandonate sunt vândute sau scoase din circulație și casate. Din 2020, cei care-și abandonează mașinile riscă să rămână fără ele
după numai șase luni, nu după un an, așa cum era înainte.
Comentarii articol (0)