Având în vedere că activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale a fost preluată la Ministerul Finanțelor (MF), regulile procedurale au fost înlocuite cu totul, conform unui ordin apărut vineri seară în Monitorul Oficial. Schimbările sunt mai degrabă de formă, nu de fond, din moment ce mecanismul vechi este păstrat, în linii mari, însă tocmai de aici vin și problemele. În noua procedură se păstrează un aspect criticat de specialiști - contestațiile trec oricum și pe la organul fiscal care a emis actul atacat, acesta transmițând ministerului propuneri de soluții.
Ordinul MF 1.021/2022, care conține regulile procedurale pentru
soluționarea contestațiilor formulate împotriva actelor administrativ-fiscale, a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 482/2022 și se aplică din
13 mai 2022. Acesta a înlocuit cu totul regulile vechi din
Ordinul Fiscului 3.741/2015.
În esență, principalele schimbări la procedura actuală vizează fix adaptarea acesteia la faptul că
activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale a fost preluată de la Fisc la MF.
Este important de precizat că, deși de soluționare se ocupă MF, contribuabilii
depun în continuare contestațiile la organele fiscale care au emis actele administrativ-fiscale vizate. Ce este interesant aici este că, în cinci zile de la data primirii, dosarul de contestație este trimis structurii specializate din MF inclusiv cu precizări despre îndeplinirea condițiilor procedurale de către contribuabil și cu propuneri de soluționare. Asta arată că organele fiscale au, în continuare, un cuvânt de spus în cadrul procedurii, chiar dacă soluția vine de la MF.
„Contestația se depune la organul fiscal emitent al titlului de creanță sau al actului administrativ fiscal contestat, iar la primirea contestației organul emitent al acestuia, în termen de cel mult 5 zile de la data primirii, va întocmi și va transmite structurii de soluționare a contestațiilor competente (...) dosarul contestației, precum și referatul cu propuneri de soluționare”, scrie în Ordinul MF 1.021/2022.
De fapt, chiar dacă o contestație fiscală este depusă direct la structura competentă din MF, aceasta tot o transmite la organul fiscal care a emis actul atacat. Cu alte cuvinte, organul fiscal emitent tot poate să indice celor din MF cum ar trebui soluționată contestația:
„În cazul în care contestația este depusă direct la structura de soluționare a contestațiilor, aceasta o va transmite organului emitent al actului atacat, în vederea constituirii dosarului contestației, a verificării condițiilor procedurale, precum și a întocmirii referatului cu propuneri de soluționare.”Referatul cu propuneri de soluţionare cuprinde, mai exact, precizări privind îndeplinirea condiţiilor de procedură, menţiuni cu privire la starea juridică a societăţii şi propuneri de soluţionare a contestaţiei. Propunerile au în vedere toate argumentele contestatorului şi documentele în susţinere. Contestația nu poate fi soluționată de MF până ce dosarul nu cuprinde informațiile respective.
Acest mecanism în care organul emitent al actului contestat transmite la MF posibilele soluții a fost criticat recent de fiscaliști. Practic,
aceasta era una dintre problemele pentru care mediul de afaceri a cerut mutarea activității de soluționare a contestațiilor la MF.
„În mod evident, unul dintre aspectele care în trecut creau un dezechilibru între cele două părți din procedura contestației (contribuabilul, pe de o parte, și organul emitent al actului administrativ contestat, pe de altă parte) era reprezentat de faptul că organului fiscal emitent i se solicita să propună soluții asupra contestației formulată de contribuabil. (...) Or, analizarea argumentelor contestatorului şi a probelor pe care își întemeiază susținerile trebuie să fie atributul exclusiv al organului de soluționare. Mai mult, un asemenea demers este și ineficient - cum ar putea fi de așteptat ca organul de inspecție să propună o altă soluție decât respingerea contestației și menținerea actelor emise de către acesta?”, ne-au explicat recent specialiștii din cadrul Băncilă, Diaconu şi Asociaţii.
Analizând mai departe noua procedură, este demn de menționat că, dacă este nevoie de lămuriri pentru soluționare, entitatea specializată din MF le poate cere de la mai multe entități:
„Pentru lămurirea cauzelor, acolo unde este cazul, structura de soluționare a contestațiilor poate solicita puncte de vedere de la organul fiscal/vamal emitent al titlului de creanță, respectiv al actului administrativ atacat, iar în privința clarificării interpretării cadrului legislativ, de la direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau al altor instituții și autorități.”Altă noutate este
menționarea procedurii de reexaminare a deciziilor date pentru soluționarea contestațiilor fiscale, chestiune care nu figura în vechea procedură.
„Decizia emisă în soluționarea contestației poate fi reexaminată de către structura de soluționare a contestațiilor, la cererea contribuabilului/plătitorului. Reexaminarea va fi efectuată de către structura de soluționare a contestațiilor care a emis decizia de soluționare inițială”, prevede procedura recent oficializată, cu precizarea că
reexaminarea a fost introdusă pe final de 2020 în legislația procedurală fiscală.
Contestațiile fiscale se depun, la fel ca până acum, în
45 de zile de la data comunicării actului atacat.