Pentru unitățile unde sunt cel puțin 21 de salariați negocierea pentru contractele colective de muncă (CCM) este obligatorie. Pentru că am trecut de termenul-limită în care trebuia demarate negocierile pentru noile CCM-uri, cele care ar fi expirat în mod normal în timpul cât România a fost în stare de alertă, e bine de știut că sancțiunea nu poate fi aplicată de inspectori decât dacă nu se poate dovedi începerea negocierilor. Și cu ce ar trebui să se facă dovada în acest sens sau ar trebui trimis ceva Inspecției Muncii?
Ajungerea la punctul final, respectiv încheierea unui CCM nu e impusă prin lege și, ca atare, nici nu e sancționată firma unde aceste CCM nu există, deși ea are, să zicem, mult peste 21 de salariați. Dar poate fi sancționată firma unde nici măcar nu au demarat negocierile în acest sens. „Nu este obligatorie și încheierea în sine a contractelor de muncă colective, pentru că se poate întâmpla ca părțile să nu ajungă la un acord, dar dacă nu se inițiază negocierile angajatorul poate fi sancționat. Nerespectarea acestei obligații constituie contravenție și este sancționată cu amendă cuprinsă între 5.000 și 10.000 lei”, puncta consilierul juridic specializat în relații de muncă Dan Năstase.
Notă: Pentru CCM-urile care ar fi trebuit să expire pe perioada stării de alertă, termenul-limită pentru negocieri a fost pe 26 aprilie (detalii despre calculul său, aici).
Iniţiativa negocierii aparţine angajatorului sau organizaţiei patronale, iar în cazul în care angajatorul sau organizaţia patronală nu iniţiază negocierea, aceasta va începe la cererea scrisă a organizaţiei sindicale reprezentative sau a reprezentanţilor angajaţilor, în termen de cel mult 10 zile calendaristice de la comunicarea solicitării. Practic, dacă se ajunge ca organizația sindicală ori reprezentanții salariaților să aibă inițiativa negocierilor, doar în ipoteza unui refuz din partea angajatorului ar fi incidentă sancțiunea - angajatorul depășește termenul, amână nejustificat, tergiversează chestiunea sau chiar refuză explicit demersul.
„Practic, chiar dacă angajatorul nu și-ar respecta această obligație, salariații, prin intermediul organizației sindicale reprezentative ori al reprezentanților aleși, vor solicita declanșarea negocierilor colective, iar negocierea efectivă trebuie să înceapă în cel mult 10 de la comunicarea solicitării”, explica pentru redacția noastră consilierul juridic.
În Legea dialogului social, cea care tratează subiectul contractelor colective, negocierii și încheierii lor, nu se prevede nicio obligație de notificare a Inspecției Muncii cu privire la demararea negocierilor sau cu privire la faptul că nu s-a ajuns la niciun rezultat.
Practic, urmărind toată procedura negocierii, așa cum e descrisă în Legea dialogului social, vedem că derularea acestor negocieri presupune diverse documente peste care inspectorii vor cere să se uite - anunţul privind intenţia de începere a negocierilor colective și procesele-verbale de la ședințele de discuții în mod special.
Legea stabilește că, în scopul asigurării participării la negocierea CCM, angajatorii sau organizaţiile patronale vor transmite tuturor părţilor îndreptăţite să negocieze CCM „anunţul privind intenţia de începere a negocierilor colective”. „În cazul în care angajatorul sau organizaţia patronală nu a iniţiat negocierile în conformitate cu prevederile art. 129 alin. (3), organizaţia sindicală sau reprezentanţii angajaţilor, după caz, care iniţiază negocierile conform art. 129 alin. (5) vor transmite tuturor părţilor îndreptăţite să participe la negociere anunţul privind intenţia de începere a negocierilor colective”.
Aceeași lege ne spune și cum trebuie să arate acest anunț și cum trebuie transmis - „în formă scrisă tuturor părţilor îndreptăţite să negocieze contractul colectiv de muncă, cu cel puţin 15 zile înainte de data începerii negocierilor. Acestea vor confirma în scris primirea respectivului anunţ şi acceptarea sau refuzul participării la negociere. Lipsa unui răspuns scris, coroborată cu prezentarea dovezii de invitare la negocieri, va fi interpretată ca refuz de participare la negocieri”.
Atenție! Neinvitarea la negocieri a tuturor părţilor îndreptăţite să negocieze contractul colectiv de muncă constituie motiv de neînregistrare a contractului colectiv de muncă negociat.
Inspectorii vor vrea să vadă, probabil, procesul-verbal de la prima ședință de discuții. De ce? Răspunsul îl regăsim în art. 130:
- „Data la care se desfăşoară prima şedinţă de negociere reprezintă data la care se consideră că negocierile au fost declanşate”;
- „Tot la prima şedinţă de negociere părţile vor consemna în procesul-verbal următoarele:
a) componenţa nominală a echipelor de negociere pentru fiecare parte, în baza unor împuterniciri scrise;
b) nominalizarea persoanelor mandatate să semneze contractul colectiv de muncă;
c) durata maximă a negocierilor convenită de părţi;
d) locul şi calendarul reuniunilor;
e) dovada reprezentativităţii părţilor participante la negocieri;
f) dovada convocării tuturor părţilor îndreptăţite să participe la negociere;
g) alte detalii privind negocierea”.
La fiecare şedinţă de negociere se vor încheia procese-verbale semnate de reprezentanţii mandataţi ai părţilor în care se va consemna conţinutul negocierilor, mai scrie în Legea dialogului social, la același articol.
Așadar, pașii trasați în Legea dialogului social privind demararea discuțiilor pentru încheierea CCM-urilor ar trebui să fie atent urmăriți de angajatori pentru a se pune la adăpost de o eventuală sancțiune din partea Inspecției Muncii în ceea ce privește obligația de a demara negocierile, întrucât documentele necesare pentru a dovedi începerea negocierilor și, până la urmă, buna-credință a angajatorului în toată această chestiune fiind explicit menționate la fiecare pas.