Dacă într-un control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) inspectorii vor să amendeze o firmă pentru o faptă care se dovedește a fi prescrisă, specialiștii spun că un dialog argumentat poate împiedica emiterea procesului-verbal de contravenție. Redacția noastră a scris recent despre o practică abuzivă a ANAF prin care se aplică amenzi fiscale pentru fapte prescrise, context în care am întrebat fiscaliștii ce se poate face pentru a împiedica sancționarea.
Printr-o decizie definitivă recentă, judecătorii au stabilit că
neîndeplinirea obligației de declarare și plată a unui impozit se prescrie în șase luni de la termenul-limită, fiind vorba de o contravenție instantanee, astfel că, după expirarea celor șase luni, amenda nu se mai poate aplica. Asta în condițiile în care ANAF consideră că este o contravenție continuă pentru care poate aplica amenzi, în cadrul controalelor fiscale, chiar și după mai mulți ani.
Mai precis, în urma unei inspecții fiscale, o companie a fost amendată în 2021 pentru că n-a declarat și n-a plătit la stat impozitul aferent veniturilor realizate de nerezidenți în perioada 2015 - 2018. Judecătorii au anulat amenda dată de ANAF.
Astfel, dacă un contribuabil își dă seama că, în cadrul unui control, inspectorii vor să-l amendeze pentru o faptă prescrisă, ce se poate face? Legislația nu stabilește nicio procedură în acest sens, astfel că
singura variantă pe care o are firma este să aibă o discuție argumentată cu reprezentanții ANAF.
„Modalitatea practică prin care contribuabilul ar putea încerca «prevenirea» aplicării unei amenzi, în cazul în care constată că aplicarea amenzii contravenționale este prescrisă, este prin atitudinea proactivă de a prezenta organului fiscal (verbal sau în scris) argumentele legale care susţin intervenirea prescripției. De regulă, acest lucru este posibil atunci când constatarea contravenției se face în cadrul unui control fiscal și există posibilitatea comunicării cu organul fiscal înainte de emiterea procesului-verbal.Dorim să punctăm și faptul că, uneori, găsirea argumentelor potrivite presupune cunoașterea nu numai a textului de lege în sine, ci și a doctrinei și jurisprudenței instanțelor de judecată, situație în care recomandăm apelarea la serviciile unui avocat specializat în drept fiscal”, au recomandat, la solicitarea avocatnet.ro, specialiștii de la Băncilă, Diaconu și Asociații, firma de avocatură asociată cu EY România.
Totuși, dacă inspectorii ANAF își mențin poziția că fapta nu s-a prescris și aplică amenda, companiile ar trebui să menționeze în procesul-verbal de constatare că
nu sunt de acord cu sancțiunea și că vor formula o plângere.
„În măsura în care organele fiscale procedează totuşi la aplicarea amenzii, recomandăm contribuabililor să menţioneze în cadrul procesului-verbal de constatare a contravenţiei că nu sunt de acord cu aplicarea sancţiunii contravenţionale şi că îşi rezervă dreptul să îl conteste”, a adăugat sursa citată.
În
15 zile de la primirea procesului-verbal, compania trebuie
să formuleze o plângere la judecătoria competentă și să achite taxa judiciară de timbru. Chiar dacă firma obține câștig de cauză în primă instanță, fiscaliștii avertizează că sunt șanse mari ca Fiscul să facă apel. Astfel, decizia instanței de fond devine definitivă după ce este confirmată de tribunal.
Sancționarea contravențională în domeniul fiscal se supune regimului general stabilit prin
OG 2/2001. Conform acestui act normativ, o contravenție instantanee se prescrie după șase luni de la săvârșirea faptei, în timp ce o contravenție continuă se prescrie după șase luni de la încetarea săvârșirii faptei.