Codul rutier urmează să fie “îmblânzit”, potrivit unui proiect de lege ce va ajunge curând la votul decisiv al deputaților cu propunere de adoptare, o parte dintre măsurile apărute spre începutul anului urmând să fie modificate sau chiar să dispară. Printre altele, va dispărea o acțiune ce acum e încadrată la comportament agresiv, perioada de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul se va putea reduce, în urma unui examen, mai mult decât în prezent, iar în cazul mai multor abateri ce duc la suspendarea permisului de conducere, perioadele de suspendare se vor putea suprapune din nou.
Prin
OG nr. 1/2022, apărută în iarnă,
Codul rutier a suferit
o serie de modificări, cele mai multe dintre ele vizând înăsprirea sancțiunilor pentru încălcarea regulilor rutiere și introducerea unora noi.
Acum, așa cum apare în
proiectul de lege pentru aprobarea OG 1/2022, ce ar putea fi adoptat curând de Parlament, se propune modificarea sau chiar eliminarea unora dintre măsurile apărute în iarnă, ce, potrivit inițiatorilor, sunt considerate mult prea dure.
De exemplu, după ce acum câteva luni s-a stabilit că
șoferii agresivi în trafic riscă amenzi și suspendarea permisului și au fost detaliate și acțiunile ce sunt considerate astfel, prin proiectul de față
se elimină una dintre aceste acțiuni.
Mai exact, proiectul stabilește, în forma de la Camera Deputaților, că nu va mai intra în categoria comportamentului agresiv, așa cum e acum,
deplasarea succesivă de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens.
Apoi, perioada de suspendarea a permisului auto se va prelungi cu încă 30 de zile atunci când șoferul încalcă anumite reguli de circulație într-un termen mai scurt, respectiv de doar trei luni, față de șase luni, așa cum stabilește Codul rutier acum.
Tot în zona suspendării permisului auto, proiectul de lege stabilește că, la cerere, titularul permisului va putea beneficia, cu condiția să treacă de un test de verificare a cunoaşterii regulilor de circulaţie și să nu fie începător, de
reducerea perioadei de suspendare la o treime, adică i se anulează două treimi din perioada de suspendare (de pildă, nu va putea conduce doar zece zile în cazul unei suspendări de 30 de zile).
În prezent, Codul rutier stabilește că, dacă nu e începător și promovează testul de verificare, posesorul unui permis suspendat poate recăpăta dreptul de a conduce după ce trec două treimi din perioada de suspendare, respectiv perioada de suspendare se scurtează
cu o treime (nu poate conduce 20 de zile în cazul unei suspendări de 30, de exemplu).
În plus,
vor putea beneficia de reducerea perioadei de suspendare a permisului de conducere și cei ce sunt sancționați pentru depășirea cu
mai mult de 70 km/h a vitezei maxime admise pe un drum, chiar dacă acum acest lucru nu e permis. Practic, se va elimina această situație din lista celor ce nu permit acum reducerea perioadei de suspendare a permisului.
O altă măsură ce va reduce severitatea cu care Codul rutier sancționează, în prezent, nerespectarea regulilor de circulație este
reintroducerea posibilității de suprapunere a perioadelor de suspendare stabilite pentru mai multe contravenţii.
Acum, Codul rutier prevede, după ce-a fost modificat în iarnă de OG 1/2022, că
“perioadele de suspendare dispuse se execută distinct, fără a se suprapune”.
De asemenea, termenul până la care se va putea susține testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație, ce este necesar pentru a putea reduce perioada de suspendare a permisului, se va prelungi, urmând să fie a 40-a zi, inclusiv, a perioadei de suspendare, nu a 20-a zi, inclusiv, așa cum e acum.
În cazul depășirii vitezei maxime cu
mai mult de 70 km/h, spre deosebire de ce se întâmplă acum, dovada înlocuitoare a permisului de conducere se va elibera
cu drept de circulaţie.
Nu în ultimul rând, proiectul vine și cu o lămurire. Mai precis, stabilește că geamurile mașinii ce trebuie menținute permanent curate
pentru a nu risca amenzi de peste 1.000 de lei sunt
parbrizul și geamurile laterale din față ale autovehiculului, nu și cele din spate sau luneta, așa cum prevede acum Codul rutier.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie să fie adoptat la Camera Deputaților, să fie promulgat și publicat în Monitorul oficial.
Comentarii articol (4)