Dincolo de modificarea modului de impozitare a veniturilor din chirii, de anul viitor, care va împinge, poate, pe unii dintre cei care obțin astfel de venituri, să opteze pentru sistemul real de impozitare (o discuție pe acest subiect, aici), Guvernul a mai decis vara asta să impună și revenirea la formalitatea înregistrării contractelor cu chiriașii la Fisc.
În OG nr. 16/2022, mai exact, scrie că obligația de a transmite contractele de închiriere la Fisc se va aplica începând cu contractele încheiate din 1 ianuarie 2023. Dar Guvernul n-a uitat nici de contractele în derulare: „În cazul contractelor de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2023, înregistrarea, la organul fiscal competent, a contractului încheiat între părţi şi a modificărilor survenite se efectuează în termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligaţia înregistrării acestora”.
Adică, practic, cei care au contracte în derulare, încheiate înainte de 1 ianuarie, au până pe 1 aprilie la dispoziție să le înregistreze la Fisc. Doar că în prevederea mai sus citată scrie și de modificările survenite - adică acte adiționale celui încheiat inițial - ceea ce înseamnă că ar trebui aduse toate acestea în vederea înregistrării la Fisc.
În practică însă se întâmplă adesea ca părțile să nu mai formalizeze prelungirea înțelegerii dintre ele, adică odată terminată perioada din contract, continuă închirierea în fix aceleași condiții, în mod tacit, fără să mai încheie alte acte - întrebarea e: ce vor face aceste persoane de la anul?
Și pentru acestea, dar și în cazul celor care au formalizat prelungirile prin adiționale de-a lungul timpului, ideală ar fi încheierea unui nou contract cu chiriașul de la 1 ianuarie - practic, asta înseamnă că vechiul contract nu mai e în derulare la 1 ianuarie, deci, mai puțină birocrație în relația cu Fiscul.
„Acest lucru (înregistrarea contractelor în derulare, alături de toate modificările - n.red.) ar înseamna câte o declarație C168 pentru fiecare document ce trebuie înregistrat, respectiv o declarație pentru contractul de închiriere și câte o declarație pentru fiecare act adițional încheiat, NU DOAR pentru ultimul aflat în vigoare (...)
În cazul în care aveți un contract de închiriere care a fost modificat prin mai multe acte adiționale, o metodă de a reduce din birocrație este ca anterior datei de 01.01.2023, în loc să prelungiți contractul printr-un act adițional, să îl încetați pe cel în curs și să încheiați un contract nou. Astfel veți avea obligația să înregistrați prin formularul C168 doar un singur document, noul contract (nu și toate actele aditionale aferente contractului anterior)”, explica, la momentul apariției OG 16, expertul contabil Luiza Daneliuc.
Cum facem înregistrarea
Chiar și în lipsa obligației, este ideal să înregistrezi contractul pentru că un astfel de contract, luat în evidență de către Fisc, este titlu executoriu dacă, de exemplu, chiriașul nu mai plătește chiria și se dorește evacuarea sa mai rapidă, dacă nu plătește alte cheltuieli care-i revin de drept ș.a.m.d..
Pentru asta, destul de simplu, se folosește contul propriu de SPV. Pentru descărcare declarației trebuie accesat site-ul ANAF, secţiunea Servicii Online - "Declaraţii electronice" - "Descărcare declaraţii" - şi selectat apoi formularul 168, denumit "Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune". Conținutul acestuia a fost actualizat în luna decembrie, printr-un ordin despre care aminteam aici, unde este detaliată și procedura.
După descărcarea formularului se completează rubricile sale și se apasă butonul "Validare". La validarea cu succes a formularului este creat ataşamentul "C168.xml", formularul este blocat şi nu se mai pot opera modificări. Acest formular, împreună cu copia scanată a contractului de închiriere, se trimit, cu ajutorul contului SPV, accesând link-ul "Depunere Declaraţie unică şi alte formulare SPV-PF" de pe site-ul ANAF. Dacă trimiterea se realizează cu succes, pe ecran se va afişa textul "Fişierul transmis de dumneavoastră a fost preluat şi a primit indexul de depunere XXXXXXX". Ulterior, vei primi un mesaj pe adresa de e-mail, în care ți se va comunica dacă formularul depus este valid sau are erori.