Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le cere tuturor comercianților să afișeze începând din 18 august o plachetă informativă despre SAL (soluționare alternativă a litigiilor) pentru ca toți consumatorii să fie informați despre mecanismul prin care pot rezolva problemele pe care le au cu comercianții și altfel decât în fața unui judecător.
Ordinul ANPC nr. 449/2022, recent apărut, este cel care stabilește noua obligație. Bine de știut că ANPC va începe să controleze acest aspect începând din 2 septembrie. Și ce amenzi va putea da dacă aceste plachete nu sunt prezente în magazinele fizice, respectivă dacă pictogramele nu sunt amplasate pe site-uri acolo unde prevede ordinul? Sancțiunea propriu-zisă nu o vom găsi în acest ordin, ci în OUG nr. 38/2015. Dar mai întâi să discutăm despre noua obligație.
Desigur, ea îi vizează deopotrivă pe cei cu magazine fizice și pe cei cu magazine online. Mai precis, obligația le revine:
comercianților care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online și/sau publicitate la produse și/sau servicii, la servicii turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv ecommerce.
În cazul comercianților online, pictogramele trebuie afișate pe prima pagină a siteului (homepage), pe bara de meniu a paginii, vor avea dimensiunea de 250 (L) x 50 (H) pixeli și vor avea asociat câte un link cu referință externă către secțiunea SAL din cadrul paginii oficiale a ANPC - aici - și către Platforma SOL a Comisiei Europene - aici. Iar pictograma poate fi descărcate de aici.
„Sunt exceptați de la prevederile prezentului ordin comercianții care activează în sectoarele/domeniile pentru care sunt constituite entități SAL specifice, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, cu modificările ulterioare”, prevede ordinul.
Acum, revenind la sancțiuni în cazul în care nu este afișată placheta sau pictograma SAL. „În cazul în care un litigiu între un consumator și un comerciant stabilit pe teritoriul României nu a putut fi soluționat în urma unei reclamații prezentate direct de consumator comerciantului, comerciantul informează consumatorul despre posibilitatea de a se adresa entității SAL. Această informație este furnizată pe suport hârtie sau pe un alt suport durabil” prevede art. 25 din OG nr. 38/2005 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți. Aceeași ordonanță stabilește că încălcarea acestei obligații se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei.
Comentarii articol (1)