ACCES GRATUIT
Ca să nu plătești prea mult pentru accesul la internet în afara țării, furnizorii au obligația să plafoneze consumul de date
În cazul călătoriilor în Spațiul Economic European (SEE), adică țările Uniunii Europene plus Norvegia, Islanda și Liechtenstein, lucrurile sunt relativ simple: beneficiem de roaming fără taxe suplimentare, indiferent dacă e vorba de convorbiri telefonice sau servicii de date. În schimb, dacă ne deplasăm într-o țară din afara SEE, lucrurile se complică, iar facturile la telefonul mobil pot ajunge la valori considerabile, dacă nu avem grijă, în urma unei astfel de călătorii. De aceea, pentru ca utilizatorii să nu ajungă să plătească facturi enorme, operatorii au obligația să aplice un plafon de date consumate în roaming și, în cazul atingerii acestuia, să restricționeze accesul la serviciile de internet mobil.
Articolul continuă mai jos
După cum spuneam, tarifele pentru serviciul de roaming sunt reglementate doar în SEE, nu și în afara acestei zone. Mai exact, după cum s-a stabilit în primăvară, cetățenii europeni beneficiază,
până în 2032, de
roaming fără taxe suplimentare.
Astfel, când vine vorba despre internet în roaming,
cu condiția unei utilizări rezonabile, datele consumate în zona SEE se scad din datele disponibile la nivel național incluse în planul tarifar, fără a se mai percepe și alte costuri.
În schimb, în afara SEE, regulile de mai sus nu se aplică, iar în cazul utilizării excesive a telefonului, indiferent dacă luăm în calcul convorbirile telefonice sau internetul mobil, facturile pot ajunge la valori foarte mari.
Pentru a evita acest lucru, după cum subliniază și Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM),
furnizorii au obligația să aplice cel puțin un plafon.
Chiar dacă nu este convenit, în mod special, un plafon cu operatorul de telefonie mobilă, utilizatorii tot beneficiază de un
plafon implicit, în valoare de 50 de euro, într-o perioadă de facturare, care este, de regulă, de o lună.
Astfel, furnizorul are obligația
să transmită următoarele notificări atunci când utilizatorul se află în roaming:
- când consumul cumulat de date în roaming internațional în perioada de facturare aplicabilă a atins 80% din plafon (de exemplu, când a ajuns la 40 euro, în cazul plafonului implicit de 50 euro);
- când plafonul ar urma să fie depășit, indicând procedura ce trebuie urmată pentru a obține acordul utilizatorului cu privire la continuarea furnizării datelor în roaming internațional, precum și tarifele aplicabile în acest sens.
- dacă a fost aleasă continuarea utilizării serviciilor, la atingerea a 100 de euro într-o perioadă lunară de facturare.
După transmiterea celei de-a doua sau de-a treia notificări, furnizorul are obligația
să sisteze imediat furnizarea și facturarea datelor în roaming internațional dacă nu are acordul expres al utilizatorului pentru continuarea sau reluarea prestării acestora.
În cazul unei nemulțumiri legate de furnizarea și facturarea serviciului de acces la internet în roaming internațional, utilizatorul trebuie să se adreseze, mai întâi, furnizorului și apoi, dacă situația rămâne fără rezolvare, poate face o sesizare la ANCOM, urmând
procedura descrisă aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (0)