Virginia Hristu
Intalnit de cativa ani si in Romania, coachingul este o metoda moderna de a ajuta o persoana sau o organizatie sa se autodepaseasca, sa rezolve o situatie de criza sau sa ia cea mai buna decizie ca raspuns la o schimbare de mediu fie el economic sau social. Pentru o companie, coachingul faciliteaza succesul pe piata.
Coachingul este o relatie dintre un „coach”, o persoana special instruita si un client – fie el individ sau companie, in care primul il asista pe cel de al doilea spre a-si atinge obiectivele (de viata sau de afaceri), il ajuta sa isi descopere potentialul si sa atinga succesul. In primul caz vorbim de life coaching (coaching de viata), in al doilea de business coaching sau professional coaching.
"Coachingul se poate aplica practic la orice, oriunde exista viata, deoarece coachingul a pornit de la viata”, afirma dr. ing. Silviu Zancu, Director Asigurarea Calitatii la Universitatea Romano-Britanica si „life coach” (coach de viata). Atentie, coachingul nu inseamna consultanta: „un consultant analizeaza problema si iti ofera solutia, dupa care te lasa sa te descurci, in timp ce coachul te ajuta sa descoperi solutia. Principiul de baza este ca solutia se afla la client, coachul nu da sfaturi, ci il acompaniaza pe client sa isi atinga obiectivele”, spune Silviu Zancu.
Coachul este un expert in probleme de viata, el trebuie sa aiba o anumita experienta de viata si, in general, ajunge sa se formeze dupa ce are deja o pregatire de specialitate fie in resurse umane, fie in psihologie sau in domeniul executiv, precizeaza Silviu Zancu.
Iata ce inseamna coaching de viata: o persoana, fara sa fie bolnava, poate sa aiba anumite dificultati, fie in plan social – dificultati de relationare cu altii, poate avea dificultati in alegerea carierei, poate avea probleme de cuplu, fara a iesi din sfera normalitatii, iar coachul o ajuta sa le depaseasca; in cazul unei companii, putem intalni executive coaching, care se adreseaza unei persoane cu functie de raspundere care poate fi la un moment dat suprasolicitata de sarcinile sale incat sa nu mai functioneze eficient.
Care sunt calitatile unui coach bun
Coachul trebuie sa aiba calitati de ascultare activa, abilitati de comunicare, sa fie clar cu el insusi. „Daca un coach nu este echilibrat, s-ar putea sa-si vada propriile probleme ca fiind ale clientului”, avertizeaza Silviu Zancu. Relationarea cu clientul este esentiala si se bazeaza pe integritatea coachului si pe increderea pe care acesta o inspira clientului.
Coachul trebuie sa fie obiectiv si echilibrat, nu practica activitatea de coaching doar pentru a fi apreciat pentru competenta.
"In coaching nu ne intereseaza trecutul, doar daca persoana este intr-o situatie dificila, iar atunci coachul se poate duce in trecut (analiza experientelor trecute ale clientului), ca sa il ajute pe client sa descopere ca a mai trecut printr-o asemenea situatie si s-a descurcat”, subliniaza Zancu.
Totul a plecat de la doi antrenori de tenis
Conceptul de business coaching a plecat din sport. In urma cu 40 de ani, doi antrenori de tenis britanici au inceput sa tina seminarii cu sportivii, pentru a-i ajuta sa priveasca performanta in alti termeni; la seminarii au inceput sa participe oameni de afaceri si asa au realizat ca este nevoie de coaching in zona de business. Ideea s-a raspandit, bineinteles, in SUA, iar astazi coachingul, devenit extrem de profesionist, se face prin e-mail, la telefon sau chiar sub forma de teleconferinte pe internet, utilizand sistemul skype.
In 2003, Raul Rosu si Mihai Stanescu, de formatie psihologi, au demarat servicii de professional coaching pentru companii, in intentia de a ridica calitatea nivelului de management din Romania. Pentru sectorul de business, coachingul se desfasoara pe trei niveluri: 1) corporate coaching – care urmareste dezvoltarea unei viziuni si a unei culturi organizationale, cu impact in intreaga companie; 2) business coaching – adresat managerilor de nivel decizional care vor sa dezvolte o afacere sau un nou business; si 3) executiv coaching – adresat managerilor de nivel executiv dintr-o companie, cu scopul fie de a-i profesionaliza, fie de a dezvolta capacitati de lucru in echipa sau de a gestiona conflicte intre diferite niveluri de management.
Problemele de corporate coaching apar in momentul cand viziunea unei companii (unde suntem acum si unde vrem sa ajungem in viitor?) nu mai corespunde evolutiilor pe piata. Firma a crescut, s-a dezvoltat, a primit noi angajati care trebuie inclusi in programe de dezvoltare, pe piata au aparut firme cu capital strain, consumatorul a devenit mai educat. In firma au loc miscari de personal, tocmai pentru ca nu exista o cultura organizationala. Cu deosebire in firmele romanesti, subliniaza Raul Rosu, business si life - coach la Ro Coach Consult SRL, cresterea se face prin ridicarea pe pozitii de management a unor salariati din interior, fara experienta de conducere. In acest caz, prin procesul de corporate coaching, coachul va crea impreuna cu ei cultura companiei. Adesea se pleaca de la managerul general, daca firma romaneasca are un sistem de conducere piramidal, se lucreaza cu el la acest obiectiv – cultura organizationala, iar cu ajutorul oamenilor din echipa de management se lucreaza la viziune, in team coaching.
"La nivel de corporate coaching procesul dureaza cateva luni, contractele de asistenta se incheie pe sase luni, dar trebuie sa fim realisti ca intr-o companie mare sau chiar intr-un IMM cu 400-500 de angajati realizarea unei culturi organizationale se observa abia dupa un an sau doi“, spune Rosu.
Implicarea salariatilor si a managementului se raporteaza pe doua directii; una actionala in care se dezvolta compania si una care consuma, mai degraba, resursele companiei, avand ca scop dezvoltarea strategiei; sunt doua directii diferite, dar ambele dau coerenta companiei: cea care consuma resurse creeaza o strategie si dezvolta cultura organizationala, in care, mai departe, firma se poate dezvolta pe un sens clar.
Relatia coach – client este esentiala
"Daca un coach nu este echilibrat, s-ar putea sa-si vada propriile sale probleme ca fiind ale clientului” Dr. ing. Silviu Zancu, Director Asigurarea Calitatii, Universitatea Romano-Britanica
- "Eu nu fac nimic in locul tau”, este ideea de baza a coachingului care pleaca de la principiul fundamental al valorizarii fiintei umane. Tu, client, poti sa faci si acest lucru e pozitiv!
Lucrand cu sportivii, dar si cu studentii, profesorul Silviu Zancu s-a lovit de problema feedback-ului negativ, pe care il ofera la noi atat parintii, cat si profesorii sau antrenorii – ei iti spun ce nu ai facut bine. Coachul poate discuta cu antrenorul pentru a–i atrage atentia ca el (antrenorul) face reprosuri, pentru a-si satisface in mod negativ nevoile psihologice, intrucat nu se simte suficient de apreciat pentru competenta lui. Situatia poate fi similara cu a unui sef care critica tot timpul. Solutia trebuie sa vina tot de la noi. Daca eu incep sa ma comport asa cum trebuie, simpla mea prezenta incepe sa-i influenteze pe ceilalti, fara ca eu sa imi propun sa ii schimb.
In reusita unui sportiv sau student (Silviu Zancu militeaza pentru un invatamant centrat pe student, care raspunde nevoilor acestuia), doar 10%-20% inseamna competenta antrenorului, respectiv a profesorului, 30% - 40% conteaza relatia dintre cei doi, iar 50% reprezinta resursele sportivului sau studentului. Daca sportivul, studentul sau angajatul (managerul unei companii) nu se simt apreciati, iubiti, ei nu vor face performanta.
Coaching in timp real
Din experienta capatata in corporate coaching, cei de la Ro Coach Consult SRl s-au lovit de doua situatii distincte: fie companii in care exista un sistem de management, exista valori si un sens de dezvoltare, fie companii unde asa ceva nu exista.
In primul caz, procesul de coaching intr-o firma in care exista o structura se desfasoara mai usor pentru ca top managerul este constient de ceea ce isi doreste si unde vrea sa ajunga; astfel se creeaza un proces de coaching in lant care dezvolta cu sine un proces cu o cerere clara.
In cel de al doilea caz, cand nu exista nimic structurat, nu exista un sistem de management format si se consuma mai mult timp pana cand managerul va intelege in ce directie vrea sa mearga. „Initial, managerul se poate razgandi, daca doreste sau nu sa puna in practica anumite actiuni, pentru ca el gandeste economic”, avertizeaza Raul Rosu, cat il costa sa aloce oameni unei anumite sarcini, in elaborarea viziunii.
Avantajul coachingului este ca se desfasoara la sediul clientului, angajatii nu sunt scosi din activitatea lor curenta. Dimpotriva, se aloca o anumita perioada de timp a zilei cand se lucreaza in coaching cu informatiile curente de lucru ale angajatilor; ei pot sa vorbeasca oricand despre dificultatile din mediul de lucru, pe care coachingul ii ajuta sa le rezolve si sa aplice imediat rezultatele obtinute. Programul de coaching este flexibil, comunicarile se desfasoara in toate sensurile cu toate nivelurile de management, inclusiv prin e-mail, astfel coachul isi pregateste clientul sa dezvolte schimbarea in companie si este acolo atunci cand aceasta are loc.
Clientul este, totodata, implicat si in masurarea performantei (atingerea obiectivelor), nu coachul impune instrumentele de evaluare- acestea sunt create de client, in functie de specificul afacerii. „Coachingul este un proces nou, axat pe beneficiul client, iar coachul garanteaza rezultatul, schimbarea.“
Coachingul este atipic in Romania, este un concept nou – nefamiliar in economiile emergente, generalist, nu se bazeaza pe training, daca este nevoie de training se apeleaza la colaboratori specializati, dar abordarea este dinamica, programele sunt personalizate, functie de cerintele clientului.
Momentele de criza si lipsa strategiei
Adesea, companiile romanesti apeleza la coaching mai ales intr-un moment de criza, care poate fi: o crestere rapida a companiei, o strategie deficitara sau un sistem de management deficitar, cand compania are pierderi sau nu este adaptata la piata, mentioneaza Raul Rosu. Problema companiilor romanesti este ca au nevoie de strategie – la intrebarea coachului „Care este strategia firmei?”, raspunsul vine: „Nu avem strategie pentru ca nu avem valori!”.
In Romania, piata este inca dinamica, firmele pot creste inca si pe verticala, si pe orizontala, nu s-a ajuns la saturatie. In privinta cresterii, o firma cu potential si resurse poate apela la coaching fie ca a crescut prea mult pe orizontala, are mai multi salariati, s-au dezvoltat departamente, dar sistemul de management este deficitar; fie s-a dezvoltat prea mult pe verticala, are o ierarhie de manageri prea stufoasa, raportata la un numar scazut de salariati.
Corporate coaching: de la viziune la valori
"Coachingul este un proces nou, axat pe beneficiul client, iar coachul garanteaza rezultatul, schimbarea.“
Raul Rosu, business si life - coach la Ro Coach Consult SRL
- Dificultatea cea mai mare, considera Raul Rosu, este ca oamenii trebuie sa aloce energie intr-o directie in care nu erau pregatiti, initial asta le va lua mult timp; aici este nevoie de un „empowerment” din partea coachului, in asa fel incat sa le sustina activitatea lor pe partea de management, iar ei sa poata sa se dezvolte pe partea de sistem. Asadar, coachul are o importanta deosebita in sustinerea managerului.
In momentul in care au dezvoltat viziunea, incepe sa le fie proprie – cei din echipa de management incep sa si-o insuseasca, iar time managementul nu mai este o problema. De aici incolo se poate lucra pe partea de cultura organizationala (crearea valorilor), managerii trebuie sa fie implicati in crearea valorilor, astfel incat ei, impreuna cu salariatii lor, sa rezoneze la aceste valori, nu neaparat sa si le insuseasca, pentru ca fiecare are valorile lui; ideea este ca valorile companiei sa rezoneze cu valorile personale ale fiecarui angajat din companie. „Este mai usor sa ne raportam in mediul profesional la valori care rezoneaza cu noi, altfel cream un blocaj, consumam energie, nu putem trai in doua lumi”, apreciaza Rosu.
Stiinta de a gasi zonele de disconfort
Munca coachului incepe printr-o perioada de observare a climatului dintr-o companie care poate dura de la cateva zile la doua-trei saptamani, in functie de complexitatea acesteia; nu se intreaba „de ce?”, ci „cum” se intampla procesele din companie. Se dezvolta intrebari actionale, care sa il conduca pe client (manager) spre acele zone moarte, pe care nu le vede. „Plecam de la ceea ce este confortabil pentru client si exploram impreuna zonele de disconfort, astfel incat ele sa devina zone de confort, managerul trebuie sa le constientizeze, pentru a lua decizii in cunostinta de cauza. Fara un coach, acesta nu ar putea sa inteleaga in ce situatie se afla”, spune Raul Rosu.
"In momentul in care lucram cu clientul, realizam harti, cream realitati comune, la care ne raportam pe parcurs. O dificultate, o „neadaptare” cu care se confrunta clientul inseamna un reper pe aceasta harta si ajuta la intelegerea clientului. Iar coachul merge in sensul clientului si ii faciliteaza succesul”, spune Raul Rosu.
In momentul cand un client simte ca nu merge ceva in compania lui, coachul se raporteaza la intrebari: „Ce anume ai de facut? Ce resurse ai nevoie? Cum ai nevoie sa creezi o anumita structura?”, abordarea este actionala, coachul sustine clientul sa fie tot timpul in actiune.
"In coaching, stresul poate fi un instrument de lucru, structura noastra s-ar deteriora, noi ca oameni nu am putea realiza mai mult daca nu ar fi stresul. Stresul, in sine, e bun”, considera Raul Rosu. Blocajele la nivel profesional sunt surse de energie, ne ajuta sa ne dezvoltam. Daca nu se intampla nimic, totul e bine si frumos, ceva nu este in regula, adauga Raul Rosu.
Factorii critici de succes ai procesului de business coaching sunt: intelegerea clientului, competentele si gradul de profesionalism al coachului. Cei doi coachi ai firmei Ro Coach Consult SRL au fost formati si supervizati la scoala unui recunoscut expert francez, Jerome Chidharom. Ei sunt acreditati extern si afiliati la International Coach Federation din Washington si respectiv la EMCC – European Mentoring & Coaching Council, dar profesia lor nu este inca recunoscuta in Romania, fiind asimilata activitatii de consultanta. Corporate coachingul se afla inca in faza de pionierat, in timp ce majoritatea companiilor cu probleme apeleaza deocamdata la programe de training, adauga Raul Rosu.
Coachingul se poate aplica in orice industrii de la retail la fime de consultanta. Chiar si un departament al presedintiei a apelat la coaching pentru cresterea coeziunii echipei.
Dincolo de profit, cresterea rentabilitatii
Din perspectiva managementului, „companiile multinationale prezente in Romania se bazeaza pe o gandire holistica si, ca urmare, factorii de decizie sunt impartiti. Spre deosebire, in firmele romanesti cu unic actionar, care se considera capabil sa o conduca, se practica sistemul piramidal de conducere, ceea ce va crea probleme dupa aderare”, considera Raul Rosu.
Companiile romanesti mari, cu putere financiara, care vor sa isi creasca veniturile, sa se dezvolte, sunt interesate de cresterea rentabilitatii, dincolo de profit; in schimb, o companie mica (cu mai putin de 50 de angajati) este axata in principal pe profit, pe acoperirea cheltuielilor, la fel se intampla si intr-un IMM de 300 sau 500 de angajati, cu structura de conducere piramidala, conducerea se raporteaza strict la profit. De fapt, aceste companii se afla pe niveluri diferite de maturizare economica, potrivit tipului de management pe care il au. In ultimele doua cazuri, apreciaza domnul Rosu, nu s-a ajuns inca la o cultura de management, la nevoia de a dezvolta o strategie de afaceri, de a avea un plan de afaceri. Pana acum, aceste companii au mers strict pe cererea clientilor, piata s-a dezvoltat pe nevoile consumatorului, fara ca firma sa aiba o tinta clara a afacerii. Dar in prezent, consumatorul este mai educat, a devenit mai pretentios, iar astfel de firme trebuie sa ia in calcul faptul ca piata va accepta sau nu un anumit produs. Solutia lor de dezvoltare sau chiar supravietuire pe piata poate fi apelarea la un professional coach.
Lumea afacerilor seamana cu sportul
In calitate de coach de tenis, de nivel international, Silviu Zancu face o paralela interesanta intre sport si lumea afacerilor.
- Ca si in sport, in business exista reguli; asa cum in sport mai este cate un Maradona care da gol cu mana, si in afaceri mai sunt oameni care incalca regulile, dar principalul lucru este competitia. „Sunt oameni in sport care cauta competitia cu orice pret, denaturand placerea de a participa – la fel si in lumea afacerilor. Si in sport sunt tot felul de probleme, sunt sportivi care se confrunta cu frica de a nu mai ajunge la finis; sunt persoane care evolueaza foarte bine la antrenament, dar nu la fel de bine in competitie.” Sunt oameni care nu au un raspuns clar la intrebarea „De ce fac sport?” si au senzatia ca viata lor este sportul.
- Similar, in afaceri, sunt oameni pentru care victoria este totul, scopul final; ei au un comportament arogant si sunt dispusi sa faca orice pentru a atinge un anumit indicator de performanta (profit).
- In sport, sunt oameni care isi identifica rezultatul cu propria lor persoana, daca au gresit o lovitura la fileu (in tenis) spun ca sunt nimeni, ca nu merita sa traiasca! La fel se intampla si in afaceri, sunt oameni care daca au esuat o negociere sau au ratat o oportunitate sunt pierduti. Pana la urma, apreciaza Silviu Zancu, si sportul, si lumea afacerilor tin de unul dintre cele trei sisteme in care traieste omul – cel social, ai nevoie de o recunoastere a societatii. Concluzia sa este ca, in general, ne lipseste capacitatea de a ne relaxa si, de aceea, muncim mai mult. „Sunt multi oameni carora le lipseste afectiunea si supracompenseaza prin putere”.
Comentarii articol (0)