Definita in termeni de norme, valori si asteptari dupa care se conduc oamenii intr-o organizatie, cultura este in mod obisnuit descrisa ca "how things are done around here" (n.a. - intr-un termen familiar, cum se fac lucrurile pe-aici). In cadrul multor organizatii, inovatia isi face aparitia prin declaratii menite sa schimbe lumea, dar sfarseste prin abandon.
Admitand ca inovarea inseamna a genera valoare din idei, rezultand un mod diferit de a actiona si de a produce lucruri mai bune (produse, servicii, procese), cred ca ideile sunt elementele vitale dezvoltarii oricarei inovatii. Daca definim ideile in zona de business ca vitaminele ce intaresc un organism, facandu-i posibila functionarea, propun interpretarea conceptului de inovare prin comparatia cu sportul de performanta.
Pentru a fi eficienta, inovatia este un efort de echipa. Orice echipa sportiva care-si propune performanta trebuie sa fie in forma. Administrarea vitaminelor trebuie dublata de: echipament adecvat, pregatire tehnica si un mediu care sa sustina performanta. Ca manager, imaginati-va ca va aflati in postura de antrenor al organizatiei si urmariti ca echipa pe care o conduceti sa fie campioana la disciplina sportiva (a citi industria) in care sunteti implicat.
Ca antrenor, va trebui sa va faceti echipa constienta de potentialul de a deveni campioni si sa responsabilizati fiecare membru pentru atingerea acestuia. Trebuie sa stimulati abilitatile latente ale echipei si sa-i incurajati pofta de succes. Dar, asa cum se intampla de multe ori in echipele sportive, totul incepe cu entuziasmul de a deveni urmatorii campioni nationali/mondiali si se sfarseste prin pierderea focusului asupra scopului fixat, pe masura ce timpul trece si obstacolele apar.
Ca sa ramana unita, concentrata si capabila sa infrunte dinamica jocului competitiv, echipa trebuie sa isi urmeze drumul spre succes printr-o dieta care sa-i asigure mobilitatea si energia in acelasi mod in care ideile le asigura pentru o companie. De asemenea, ar trebui adaugate training-uri specifice care sa permita o continua actualizare a know-how-ului, tactici creative care sa reproiecteze modelele de joc existente si mai presus de toate, un mediu care sa cultive o atitudine de castigator.
Atitudinea de campioni a membrilor unei echipe este rezultatul unor influente multiple: abilitatile antrenorului, nivelul celui mai performant jucator, palmaresul victoriilor, obiectivele stabilite, gradul de comunicare,intalnirile informale, spiritul de echipa si alte componente ce tin de blazonul clubului, toate acestea fiind reprezentate de cultura organizationala in mediului de afaceri.
Pentru a identifica si implementa in mod proactiv abordari inovatoare in teren si a modela un spirit de echipa deschis spre creativitate in joc, antrenorii trebuie:
- Sa incurajeze creativitatea, ca parte a rolului fiecarui jucator.
- Sa capteze ideile echipei atunci cand proiecteaza abordarea strategica (prin incurajarea intuitiei si socializarii).
- Sa mentina o mentalitate deschisa pentru colaborare si sa ramana aproape de suporteri - baza de clienti din perspectiva de business - deoarece acestia sunt cumparatorii de bilete la meci si principalii sustinatori, ca sa fie mai bine pozitionati si capabili sa-si atinga rezultatul scontat al avantajului competitiv.
- Sa cultive socializarea ideilor in interiorul echipei, dar si la nivelul disciplinei sportive in cauza (a se citi: industrie), care, combinate, pot forma noi solutii la indisponiblitatile echipei / deficientele aparute in cadrul jocului, cum e si cazul problemelor de business pentru o companie.
- Sa fie promotorii unor procese intensive de invatare; sa contribuie semnificativ la input-ul din cadrul echipei prin cele mai noi metode de pregatire, sa analizeze modelul de joc si insight-ul campionilor, reflectate de expertiza, colectarea de informatii din studii de caz si modelele de succes in mediul de afaceri.
- Sa schimbe abordarea traditionala de a obtine succese usoare impotriva unor competitori facili, catre obiective ambitioase, care propun infruntarea campionilor si imbunatatirea reala a jocului pentru a avea rezultate reflectate de testul dur al generarii de valoare si solutii performante in mediul de afaceri.
- Sa incurajeze o abordare bazata pe invatarea din greseli si accelerarea jocului, la fel cum functioneaza inovarea iterativa in facilitarea socializarii de idei, pentru a creste viteza de dezvoltare a inovatiei in business.
- Sa capteze idei si moduri de a gandi din surse cat mai diferite, pentru a creste coeficientul de versatilitate al echipei si a pentru a imbogati ADN-ul organizatiei.
- Sa comunice cu jucatorii la un nivel personal si sa incurajeze luarea de actiuni/masuri pe cont propriu in fata unei oportunitati in teren, corespunzator riscurilor si deciziilor luate de angajati si acceptate de catre cei care implementeaza schimbarea.
- Sa implementeze un program diferit de evaluare si selectie a jucatorilor/angajatilor prin utilizarea unor indicatori de selectie si performanta diferiti care sa reflecte obiectivele strategice pe termen lung – de exemplu, campionii care fac diferenta prin solutiile de joc neconventionale/inovative cu rezultat pozitiv.
- Sa recompenseze fiecare victorie/afacere incheiata ca urmare a oricarei contributii decisive/ inovatoare si sa o comunice jucatorilor/angajatilor, astfel incat acestia sa inteleaga impactul acesteia asupra echipei/companiei si carierei lor.
Inovarea este vitala, transcende multe domenii de activitate si da nastere unor comparatii neasteptate. Ea isi extrage limbajul si genereaza solutii din surse diverse. De aceea, atunci cand vorbim despre inovatie, vocabularul pe care il folosim este, de multe ori, asemanator celui intalnit in lumea sportului. Vorbim despre inovatie si sport in termeni de: concurenta, jucatori, viteza, performeri, creativitate, training, performanta, echipa, team-leader etc.
Insa nu este numai o chestiune de limbaj utilizat, ci si o chestiune de atitudine orientata catre castigarea titlului de campion, prin noi abordari, atat in sport, cat si in business. De multe ori se vorbeste de inovatie ca valoare adaugata si, totusi, rareori inovatia este adoptata si transpusa in cultura organizationala de catre liderii echipei.
Esentiale pentru cresterea economica si competitivitate, actiunile antrenorilor/managerilor de business trebuie sa fie in acord cu intentiile lor. Ei nu trebuie sa conduca numai prin exemplu personal, ci sa cultive si un mediu sanatos pentru idei creative si noi abordari de joc.
Articol scris de Constantin Magdalina (foto), Knowledge Management Market Enablement la EY Romania.
Comentarii articol (0)