ACCES GRATUIT
Salariatul are dreptul la servicii medicale de la stat încă trei luni după ce rămâne fără loc de muncă. Recomandările CNAS pentru cei care dispar mai devreme din sistem
Legea sănătății stabilește că salariații își mențin calitatea de asigurat încă trei luni de la data încetării raporturilor de muncă, însă în spațiul public sunt mai multe discuții care indică faptul că această prevedere legală este doar pe hârtie, iar la circa de o lună de la terminarea relațiilor de muncă, angajații nu mai apar ca fiind asigurați. Pentru a afla dacă s-a schimbat ceva în legislația secundară, am solicitat un punct de vedere Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Articolul continuă mai jos
Art. 267 din
Legea 95/2006 stabilește că
"pentru persoanele care realizează venituri [din salarii și asimilate salariilor], calitatea de asigurat încetează în termen de 3 luni de la data încetării raporturilor de muncă/serviciu". CNAS a indicat redacției noastre că această prevedere este încă în vigoare și nu au apărut alte modificări referitoare la calitatea de asigurat.
"În aceste trei luni, persoanele asigurate beneficiază de întregul pachet de servicii medicale decontate de CNAS. Documentele prin care se atestă calitatea de asigurat sunt, după caz, cardul național de asigurări sociale de sănătate, documentul rezultat prin accesarea de către furnizorii aflați în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate a instrumentului electronic pus la dispoziție de CNAS, adeverința de asigurat cu o valabilitate de 3 luni, pentru persoanele care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conștiință, primirea cardului național sau adeverința de asigurat eliberată de casa de asigurări la care este înscris asiguratul în condițiile normelor metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calității de asigurat", afirmă Casa națională de asigurări.
În situația în care apar mai devreme de aceste trei luni ca fiind neasigurați, CNAS recomandă foștilor salariați să se adreseze casei de asigurări de care aparține pentru clarificarea situației sale.
"În cazul în care o persoană asigurată constată ca apare drept neasigurată înaintea termenului respectiv se poate adresa casei de asigurări de sănătate în evidența căreia se află pentru clarificarea situației sale. În cazul în care un furnizor de servicii medicale aflat în contract cu o casă de asigurări de sănătate nu respectă actele normative în vigoare, refuză nejustificat acordarea serviciilor medicale sau încasează de la persoanele asigurate sume de bani în afara prevederilor legale, acestea pot sesiza casa de asigurări de sănătate cu care furnizorul respectiv se află în relații contractuale", scrie în răspunsul primit de la CNAS.
Astfel, în situația în care un fost salariat necesită îngrijiri medicale (în afara urgențelor medico-chirurgicale, care se acordă fără a fi necesară dovada asigurării în sistemul de sănătate) și apare ca fiind neasigurat, deși se află în răstimpul celor trei luni de la încetarea contractului de muncă, se poate adresa casei de asigurări de sănătate pentru a obține dovada că încă este asigurat.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (1)