SGR trebuia să se aplice încă de la 1 octombrie, conform termenului asumat la nivel legislativ, prin HG nr. 1074/2021. Așa cum explicam aici, termenul nu avea cum să fie respectat și era necesară amânare acestuia, doar că la Guvern „nu se mișcase” încă nimic în acest sens, adică să amâne și la nivel oficial acest termen.
Într-un final, Guvernul a adoptat, miercuri, o hotărâre prin care nu doar că se amână termenul din HG nr. 1074/2021, dar se operează și alte modificări la mecanism. Noul termen pentru aplicarea SGR este 30 noiembrie 2023 , conform HG nr. 1214/2022. De la același moment va intra în vigoare și interdicția de a introduce pe piața națională produse ambalate în ambalajele SGR dacă producătorii nu sunt înregistrați în SGR, dar și introducerea pe piață produselor ambalate în ambalajele SGR care nu au inscripția conform HG nr. 1075/2021 (excepție fac stocurile, care vor putea fi introduse pe piață cel târziu la finele anului 2024). Însă termenul din 30 noiembrie 2023 va putea fi amânat, cum prevede chiar recenta HG, la solicitarea administratorului SGR.
Dar acesta nu e singurul termen prevăzut în actul normativ adoptat de Guvern săptămâna trecută: producătorilor și comercianților li s-a stabilit un alt termen pentru înregistrarea în SGR - cu cel puțin 150 de zile înainte de intrarea în vigoare a mecanismului (3 iulie 2023). Până acum, HG 1074 prevedea un termen de 90 de zile de la data publicării pe pagina de internet a autorității publice centrale pentru protecția mediului a anunțului privind desemnarea administratorului SGR.
Erată: Într-o formă anterioară a acestui articol era prevăzută data de 23 ianuarie ca termen-limită de înregistrare, dat fiind că în forma care figura ca adoptată la Guvern era prevăzut un alt mod de calcul al acestui termen, care nu a mai fost mențiunută însă în forma publicată.
Ar trebui, totodată, ca ReturRo să aibă un site propriu până atunci, iar acolo o să apară și procedura pe care producătorii și comercianții o vor folosi pentru înregistrarea în SGR.
Evident, amânarea termenului de implementare atrage după sine și amânarea obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR:
a) 65% sticlă, 65% plastic, 65% metal pentru anul 2024 (când trebuia să avem deja 75% sticlă, 80% plastic și 80% metal);
b) 75% sticlă, 80% plastic, 80% metal pentru anul 2025 (acesta trebuia atinse din 2024);
d) 85% sticlă, 90% plastic, 90% metal, începând cu anul 2026 (trebuia atinse în 2025).
Totodată, de unde vechea formă a HG 1074 permite doar utilizarea semnăturii electronice calificate în îndeplinirea obligațiilor de către comercianți și producători, noua HG urmărește introducerea posibilității de a utiliza și semnătura electronică simplă.
Mai apare o mică modificare și în privința informațiilor obligatoriu de afișat în cadrul punctelor de vânzare de către comercianți: dreptul celui care returnează ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garanției nu doar în numerar, ci și prin voucher sau transfer bancar. De asemenea, se reiterează obligația de a nu vinde produse ambalate în ambalaje SGR care nu sunt marcate conform HG 1074.
De asemenea, o altă completare adusă prin recenta HG e pentru în privința variantei returnării garanției de 50 de bani prin transfer bancar. Comercianții nu vor fi obligați să accepte această variantă, mai exact, iar eventualele comisioane bancare vor fi suportate de clienți.
Totodată, în HG nr. 1074/2021 era necesar să fie prevăzută de la bun început și o procedură pentru retragerea calității de administrator SGR - cel desemnat prin HG nr. 1059/2022.