În funcție de momentul în care salariatul constată că datele din registru/adeverința de vechime nu corespund realității poate, în primul rând, să sesizeze angajatorul cu privire la neconformitățile constatate, dar se poate adresa și Inspecției Muncii și instanței competente pentru a solicita recunoașterea și acordarea drepturilor.
Sigur, în cazul în care datele din extras sau din registru nu corespund realității, iar salariatul nu a avut, în realitate, contractul de muncă suspendat, deci a prestat activitatea și a încasat salariul, presupunem că a fost plătit „la negru”, deci scriptic avea contractul suspendat, dar în fapt și-a primit salariul. Presupunem acest lucru pentru că, în mod evident, dacă nu și-ar fi primit salariul integral, ar fi constatat chiar în acel moment că ceva nu este în regulă și s-ar fi adresat angajatorului, Inspecției Muncii sau chiar instanței.
Privitor la sesizarea instanței competente pentru a obliga angajatorul să rectifice datele înscrise eronat și pentru calcularea și plata contribuțiilor potrivit salariului încasat, avem în vedere un termen de trei ani de la data nașterii dreptului la acțiune.
Cert e că, deși la baza relației de muncă trebuie să se afle buna-credință, iar angajatorul are o serie de obligații pe care trebuie să le respecte, una dintre ele fiind înregistrarea în registrul electronic de evidență a salariaților, în mod corect și la timp, a datelor din contractul individual de muncă, precum și modificările ulterioare, inclusiv cazurile de suspendare, salariatul va afla dacă obligația a fost întocmai executată, ulterior încetării raportului de muncă.
Sigur, salariatul poate solicita un extras din registru sau o adeverință și în timpul executării contractului individual de muncă, angajatorul având, de asemenea, obligația de a i le elibera, însă nu întotdeauna acest lucru se întâmplă.
În materiale anterioare am precizat că orice salariat ar putea verifica, pe pagina de web a ANAF-ului, dacă angajatorul a transmis declarațiile privind contribuțiile de asigurări sociale și impozitul datorat, însă este necesară înregistrarea persoanei respective ca utilizator al platformei și cunoștințe minime privind modul de calcul al salariului și de legislația muncii.
Cu alte cuvinte, chiar dacă informația este accesibilă, salariatul ar trebui să cunoască faptul că, atunci când se află în concediu fără plată sau figurează cu absențe nemotivate (adică are contractul suspendat), veniturile sale vor fi diminuate în respectiva perioadă.
De asemenea, poate constata acest aspect și în momentul în care solicită eliberarea unui extras din registrul electronic sau o adeverință, potrivit art. 7 alin (6) din HG 905/2017, angajatorul având obligația de a i le elibera în cel mult 15 zile de la data solicitării. Nefiind precizat că cele 15 zile sunt lucrătoare, potrivit legii avem zile calendaristice.
Comentarii articol (3)