Totuși, chestiunea retururilor n-a fost detaliată la nivelul legislației primare, acest lucru fiind lăsat pentru procedura de aplicare pe care o stabilește Fiscul prin ordin. Astfel, pe 29 decembrie 2022 a fost oficializat Ordinul Fiscului 2.545/2022, care face referire, printre altele, inclusiv la returul de bunuri riscante, fiind prezentate două situații distincte:
- bunurile n-au fost recepționate parțial sau integral: în acest caz, bunurile nerecepționate de beneficiar sau destinatar (cel menționat în e-Transport la momentul obținerii codului UIT al transportului) revin la expeditor folosindu-se codul UIT obținut inițial;
- bunurile au fost recepționate, dar se face ulterior un retur: în acest caz, returul făcut ulterior recepționării bunurilor riscante formează o nouă partidă de bunuri, astfel că trebuie obținut un cod UIT complet nou de către contribuabilul ce inițiază returul.
Regimul sancționatoriu aferent sistemului e-Transport prevede amenzi care încep de la 5.000 de lei și care, în funcție de persoana sancționată (fizică sau juridică), pot ajunge până la 100.000 de lei. În plus, autoritățile mai pot face și confiscări. Acest regim se aplică, însă, de la 1 ianuarie 2023.
Sistemul e-Transport este obligatoriu de la 1 iulie 2022, amenzile fiind amânate tocmai pentru a permite operatorilor economici să se familiarizeze cu obligația de raportare a transporturilor de bunuri riscante.
Lista produselor riscante ce se declară în e-Transport cuprinde legume, plante, fructe, băuturi alcoolice, anumite materiale de construcții, îmbrăcăminte și încălțăminte, printre altele.